|

براساس سند جدید شورای عالی فضای مجازی:

تولیدکنندگان محتوا هم از درآمد فروش ترافیک سهم می‌برند

در آخرین جلسه شورای عالی فضای مجازی سند جدیدی تصویب شده که براساس آن تولیدکنندگان محتوا هم می‌توانند از فروش ترافیک درآمد داشته باشند.

تولیدکنندگان محتوا هم از درآمد فروش ترافیک سهم می‌برند

 به گزارش «فن‌زی»، شورای عالی فضای مجازی به تازگی سندی را تصویب کرده که براساس آن بخشی از درآمد فروش ترافیک باید به تولید‌کنندگان محتوا پرداخت شود.

 این سند که در نود و هشتمین جلسه شورای عالی فضای مجازی به ریاست ابراهیم رئیسی تصویب شده است، به تولیدکنندگان محتوا مانند کاربران فعال در پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی، تولید‌کنندگان تخصصی و حرفه‌ای و همچنین رسانه‌های اجتماعی کوچک و محلی اجازه می‌دهد که در درآمد حاصل از فروش ترافیک اینترنت سهیم باشند. از سوی دیگر بر اساس این سند سکوها و سامانه‌های ارائه‌دهنده خدمات کاربردی به مردم نیز توسعه و تقویت خواهند شد. اگرچه هنوز جزییات این سند مشخص نیست، اما در جلسه بررسی این سند، مقرر شد پیشنهادهای جدید اعضای شورا در مورد جزئیات این سند در دبیرخانه مطرح و پس از جمع‌بندی و انجام تشریفات قانونی، تصویب و ابلاغ شود.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به مصوبه شورای عالی فضای مجازی با عنوان «سند سیاست‌ها و الزامات تعرفه‌گذاری ترافیک شبکه و تسهیم درآمد محتوا» اعلام کرده که فعالیت‌های اقتصادی در هر زیست بومی از اهمیت ویژه‌ای برخورداراند و در صورتی که مدل و نظام اقتصادی مناسبی برای آن طراحی شود، رشد و توسعه زیست بوم را به دنبال خود خواهند داشت.

او در مورد این سند گفت: «اختصاص سهم و ایجاد درآمد از تولید محتوا برای مردم از دغدغه‌های ریاست محترم جمهور بوده که با حمایت اعضای حقیقی و حقوقی شورای عالی فضای مجازی در قالب طرحی دو فوریتی در صحن این شورا مطرح و نهایتا در جلسه روز گذشته به تصویب اعضاء رسید که تشریفات ابلاغ آن طی خواهد شد.»

به باور او ارتقای حوزه اقتصادی تولید محتوا تاکنون برای ارائه‌دهندگان شبکه آورده مالی داشت که با تصویب این سند، مردم نیز در آن سهیم شده و در واقع تولیدکنندگان محتوا شریک درآمد حاصل از بازدیدشان در فضای مجازی خواهند بود.

آقامیری در این مورد توضیح داد: « به طور مثال فردی که استاد دانشگاه و یا آشپز است، با بارگذاری محتوای خودش، در میزان درآمد حاصل از ترافیک مصرفی که سایر کاربران با بازدید از آن محتوا صرف می کنند، شریک خواهد شد.»

بنابر اظهارات دبیر شورای عالی فضای مجازی ذینفع این سند در اولویت نخست مردم هستند. او ابراز امیداری کرد با ایجاد انگیزه، جهشی در تولیدات محتوا در کشور ایجاد کرده و شاهد منفعت تولیدکنندگان محتوا و ارائه‌دهندگان شبکه در این حوزه باشیم.

 

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها