|

رئیس کمیسیون اینترنت انجمن تجارت الکترونیک:

​در دولت سیزدهم روی تجهیزات فیلترینگ دوبرابر هزینه می‌شود

در مراسم رونمایی از گزارش دوم انجمن تجارت الکترونیک در مورد کیفیت اینترنت ایران اعلام شد که دولت نصب تجهیزات فیلترینگ را علاوه بر شبکه بین‌الملل روی شبکه داخلی هم انجام می‌دهد.

​در دولت سیزدهم روی تجهیزات فیلترینگ دوبرابر هزینه می‌شود

اعضای انجمن تجارت الکترونیک امروز (۲۵ دی) در مراسمی، دومین گزارش از وضعیت کیفیت اینترنت را رونمایی کردند. در این مراسم پویا پیرحسینلو، رئیس کمیسیون اینترنت این انجمن اعلام کرد که هدفشان از انتشار این گزارش‌ها پاسخگو کردن مسئولان و دقیق کردن مطالبات در خصوص کیفیت اینترنت است. پویا پیرحسینلو در این نشست تاکید کرد که وزارت ارتباطات مسئول منتشر کردن چنین گزارش‌هایی است، اما نه تنها این گزارش را منتشر نمی‌کند که گزارش انجمن تجارت الکترونیک را نیز رد می‌کند. او همچنین با انتقاد از شرایط فیلترینگ در کشور که یکی از دلایل اصلی کاهش کیفیت اینترنت در کشور است، تاکید کرد که نصب تجهیزات فیلترینگ روی شبکه حتی به روی شبکه داخلی هم رسیده و در دولت سیزدهم روی تجهیزات فیلترینگ دوبرابر هزینه می‌شود.

به گزارش «فن‌زی»، مراسم رونمایی از گزارش دوم انجمن تجارت الکترونیک درباره کیفیت اینترنت کشور در حالی برگزار شد که هیچ‌کدام از مدیران وزارت ارتباطات، شورای عالی فضای مجازی با وجود دعوت از آنها در این مراسم حضور پیدا نکردند. تنها یک نماینده از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این مراسم حضور داشت که صحبت یا واکنشی در مورد این گزارش ارائه نداد.

در این مراسم پویا پیرحسینلو در پاسخ به «فن‌زی» در مورد همکاری وزارت ارتباطات برای تهیه این گزارش و اینکه به نظر می‌رسد این گزارش نسبت به گزارش قبلی این انجمن دارای محتوای تکراری است که پیش از این در رسانه‌ها هم منتشر شده است، توضیح داد: «ما در مورد این گزارش تنها سه جلسه با وزارت ارتباطات داشتیم. در نهایت هم اطلاعات مشخصی که می‌خواستیم مانند میانگین سرعت اینترنت یا میزان استفاده پهنای‌باند بین‌الملل به ما ارائه نشده است.» او تاکید کرد که با این حال آنها تهیه و انتشار این گزارش را متوقف نکرده‌اند. او اعلام کرد که با انتشار این دو گزارش سعی شده مفهوم اینترنت بی‌کیفیت را به یک گزاره دقیق داده‌محور تبدیل کنند. به گفته او انجمن تجارت الکترونیک نگران بی‌کیفیت بودن اینترنت به عنوان ریشه اقتصاد دیجیتال کشور است.

او ادامه داد: «در گزارش تلاش شده به قوانین و ساختارهای حقوقی متولیان اینترنت نور بتابانیم. مسائل مربوط به اینترنت در ایران همیشه به دیگری غایب غیر پاسخگویی واگذار می‌شود که مشخص نیست کیست. ما سعی کردیم نهادهایی را که باید در برابر مشکلات مختلف اینترنت پاسخگو باشند، معرفی کنیم. رئیس جمهور به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی و کسی که رئیس شورای امنیت کشور و دبیر شورای عالی فضای مجازی را منصوب می‌کند و ۶ عضو از اعضای کمیته فیلترینگ از وزرای او هستند باید بیش از همه در برابر این شرایط پاسخگو باشند.»

وزارت ارتباطات پاسخگو نیست

گزارش اول انجمن تجارت الکترونیک در شرایطی منتشر شد که بعد از آن وزارت ارتباطات واکنش مثبتی به آن نشان نداد، تا جایی که وزیر ارتباطات در حاشیه یکی از جلسه‌های هیئت دولت اعلام کرد که بخش‌های از این گزارش غیرفنی است. همچنین در جلسه معاون‌های وزارت ارتباطات با اعضای انجمن تجارت الکترونیک بر سر گزارش اول این انجمن، رئیس شرکت ارتباطات زیرساخت هم این گزارش را دارای مشکلات زیادی خواند و آن را به عنوان گزارشی معرفی کرد که توسعه زیرساخت شبکه در کشور را طی دوسال گذشته زیر سوال برده است.

پیرحسینلو در پاسخ به سوال دیگری در مورد خروجی نتایجی که با وزارت ارتباطات بر سر گزارش اول داشته‌اند، گفت: «به نظر می‌رسد مدیرعامل زیرساخت با دقت کافی گزارش را بررسی نکرده بودند. در گزارش اول هم کاملا شفاف توضیح داده شده است که منظور از اختلال چیست. ما روز ۳۰ مرداد جلسه‌ای نهایی با شرکت زیرساخت برگزار کردیم و دقیقا از صبح همان روز برخی از اختلال‌ها برطرف شد. البته مسئولان قبول نمی‌کردند که چیزی تغییر کرده است و می‌گفتند از قبل هم همینطور بوده است.»

او با تصدیق اینکه این گزارش‌ها دارای اطلاعات دقیق و قابل استناد است توضیح داد: «وزیر ارتباطات از خبرنگاران می‌خواهد که در لحظه به او اختلال اینترنت را نشان دهند و این موضوع کار بسیار سختی است، اما ما سعی کردیم در این گزارش بتوانیم شمایلی از این اختلال‌های متعدد شامل اختلال مقطعی و دائمی را نشان دهیم. منشأ بیشتر اختلال‌ها وزارت ارتباطات بوده چرا که تأمین‌کننده انحصاری اینترنت این نهاد است.»

اشباع در تجهیزات فیلترینگ

یکی از نکاتی که در این مراسم بارها تایید شد، فیلترینگ بدون ضابطه‌ای است که دولت روی اینترنت اعمال می‌کند. رئیس کمیسیون اینترنت انجمن تجارت الکترونیک اعلام کرد که هزینه نصب تجهیزات فیلترینگ روی شبکه در دولت سیزدهم دوبرابر شده است.  او با اعلام اینکه اشباع پردازنده‌های تجهیزات فیلترینگ عامل اصلی اختلال در زمان پیک مصرف اینترنت کشور است گفت: «تجهیزات فیلترینگ که پیش‌تر روی پهنای‌باند کشور بودند، حالا در دولت جدید در شبکه داخلی هم قرار گرفته‌اند. جالب است که اپراتورها که می‌توانند متعهدانه برای گران شدن اینترنت به رئیس جمهوری نامه بنویسند، اما آیا نمی‌توانند نامه ‌ای به رئیس جمهوری بنویسند و بپرسند دوبرابر شدن تجهیزات فیلترینگ با کدام منطق انجام می‌شود؟ نمی‌توان پرسید که آیا فقط به دنبال کاهش کیفیت اینترنت در ایران هستیم؟»

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها