|

معاون وزیر ارتباطات در پاسخ به «شبکه شرق» :

اپراتورها کیفیت اینترنت را بالا ببرند تا تعرفه تغییر کند

امیر محمدزاده لاجوردی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس رگولاتوری به سوال «شبکه شرق» در مورد افزایش تعرفه‌ اپراتورها پاسخ داد.

اپراتورها کیفیت اینترنت را بالا ببرند تا تعرفه تغییر کند
خبرنگار: سونیتا سراب‌پور

امیر محمدزاده لاجوردی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس رگولاتوری در پاسخ به «شبکه شرق» در مورد افزایش تعرفه اینترنتی که به تازگی خبر آن داغ شده است، اعلام کرد که تا زمانی که اپراتورهای اینترنتی و همراه  کیفیت سرویس خود را بالا نبرند، تعرفه تغییر نخواهد کرد.

در حالی لاجوردی از بالا رفتن کیفیت اینترنت سخن می‌گوید که پیوسته مدیران وزارت ارتباطات از جمله وزیر ارتباطات در مواجه با کندی و اختلال در اینترنت اعلام کرده‌اند که وضعیت شبکه مطلوب است. همچنین لاجوردی در وضعیتی از اپراتورها می‌خواهد که کیفیت زیرساخت‌های شبکه خود را بالا ببرند که حداقل از یک سال گذشته اکثر شبکه اینترنت و مخصوصا پروتکل‌های مهم اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی مختلف در کشور با محدودیت و فیلترینگ همراه شده‌اند. لاجوردی در پاسخ به «شبکه شرق» که در وضعیت محدودیت اینترنت و اختلال‌های گاه و بیگاه شبکه اپراتورها چگونه تضمین به کیفیت خود دهند گفت: «کیفیت شبکه مطلوب است و مشکلی نداریم.»

او در پیگیری چند باره خبرنگار «شبکه شرق» که آیا شما ابلاغیه از سمت ستاد تنظیم بازار مبنی بر افزایش تعرفه اینترنت  داشته‌اید، اما فعلا آن را به اپراتورها ابلاغ نمی‌کنید، پاسخی نداد.

حدود سه هفته پیش «شبکه شرق» در گفت‌وگو با چند منبع آگاه و برخی اپراتورهای اینترنتی اعلام کرد که ستاد تنظیم بازار درخواست رگولاتوری که به صورت چراغ خاموش از این ستاد درخواست افزایش تعرفه کرده بود، را قبول کرده است. طبق اطلاعاتی که شرق منتشر کرد، براساس ابلاغیه ستاد تنظیم بازار در این زمینه تصمیم بر افزایش بین ۲۶ تا ۳۰ درصدی تعرفه اپراتورهای ارائه‌دهنده اینترنت گرفته شد، اما به گفته برخی اپراتورها به «شبکه شرق» هنوز رگولاتوری این ابلاغیه را به اپراتورها ابلاغ نکرده است.

حالا لاجوردی معاون وزیر ارتباطات و رئیس رگولاتوری در حاشیه برگزاری نمایشگاه تلکام در واکنش به موافقت رگولاتوری با افزایش تعرفه اینترنت پاسخ روشنی نداد، اما گفت: «درخواست افزایش تعرفه اتفاق  جدیدی نیست و همواره اپراتورها از روز ازل این درخواست را داشته و دارند. رگولاتوری تا زمانی که اپراتورها تعهدات لازم را برای کیفیت شبکه، توسعه و حمایت از مردم را ندهند هیج افزایش تعرفه‌ای نخواهیم داشت.»

او در پاسخ به سوالی در مورد جلسه‌های مختلف با ستاد تنظیم بازار و کسب موافقت این ستاد با افزایش تعرفه اپراتورهای اینترنت اعلام کرد:‌ «ما ممکن است با ستاد تنظیم بازار در این زمینه جلسه داشته باشیم هرچند در این زمینه خود ما هم صاحب اختیار هستیم، ولی تا زمانی که اپراتورهای محترم تعهدات توسعه‌ای قابل قبول به ما ندهند تعرفه تغییر نمی‌کند.»

توپ در زمین اپراتورها

لاجوردی در این اظهار نظر توپ بالا رفتن کیفیت اینترنت را عملا به زمین اپراتورها انداخته و چند بار تاکید کرد که تغییر تعرفه منوط به افزایش کیفیت زیرساخت‌های شبکه اپراتورهای ارتباطی است. او در این زمینه توضیح داد: «الان اپراتورها درخواست افزایش تعرفه را به ما داده‌اند و داده‌های آماری از وضعیت شبکه خود را نیز در اختیار ماگذاشته‌اند. ما اختیار و امکان برای تغییر تعرفه داریم، ولی هر نوع تغییر تعرفه مشروط بر این است که اگر تغییر تعرفه‌ای رخ می‌دهد آیا همراه با افزایش کیفیت است و اپراتور افزایش درآمد را چگونه می‌خواهد هزینه کند. بنابراین ما از اپراتورها برنامه توسعه‌ای خواسته‌ایم، شاخص‌های ارتقاء کیفیت شبکه را به آنها اعلام کرده‌ایم که شامل شاخص افزایش سرعت، پکت لاست  و … می‌شود و گفته‌ایم که تا پایان سال سرعت دسترسی چقدر باید افزایش پیدا کند و این افزایش کیفیت تا سال دیگر به چه میزان باید باشد.»

او تاکید کرد در حال حاضر توپ در زمین اپراتورهای ارتباطی است که آیا این شاخص‌ها را می‌توانند پاس کنند یا خیر. به گفته او تا زمانی که اپراتورهای ارتباطی نپذیرند که این شاخص‌ها باید پیاده‌سازی شود، کاری نمی‌توان کرد. او با اشاره به این موضوع ادامه داد: «قرار نیست تعرفه تغییر کند و اپراتور تغییری در زیرساخت و کیفیت شبکه‌ خود فراهم نکند. حتی ما اصرار داریم که این شاخص‌ها باید الحاقیه پروانه اپراتورها شود. وقتی الحاقیه پروانه شود، اگر اپراتور تعهداتش را انجام ندهد، می‌توانیم جریمه‌اش کنیم.»

محدودیت روی اینترنت همراه با افزایش کیفیت؟!

در حالی لاجوردی روی افزایش کیفیت خدمات شبکه اپراتورهای ارتباطی برای اینترنت پرسرعت و با کیفیت تاکید دارد که حداقل در بیش از یک سال گذشته، اینترنت کشور با محدودیت و فیلترینگ شدید همراه است. لاجوردی در پاسخ به این سوال «شبکه شرق» که چگونه در شرایط محدودیت روی اینترنت قرار است کیفیت اینترنت بالا برود گفت: «بحث محدودیت در حوزه کاری بنده نیست، ولی این شاخص‌ها را براساس شرایط موجود برای اپراتورها مشخص می‌کنیم این‌ها شاخص‌های فضایی  و براساس شرایط آینده و گذشته نیست، ما شرایط فعلی را می‌سنجیم و معتتقدیم که اپراتور می‌تواند به این شاخص‌های کیفیتی برسد.»

او در واکنش به اینکه برخی گزارش‌های جهانی و حتی گزارش‌های داخلی مانند گزارش انجمن تجارت الکترونیکی نشان می‌دهد که وضعیت اینترنت کشور مطلوب نیست اعلام کرد: « وضعیت شبکه را هم خودمان می‌دانیم به چه شکل است، شاخص‌ها را خودمان تعیین و به اپراتور کمک می‌کنیم، بنابراین این مسائل ربطی به موضوع بالا رفتن کیفیت شبکه اپراتورها ندارد.» به گفته او مبنا قرار دادن گزارش انجمن تجارت الکترونیک در مورد کیفیت اینترنت کشور هم درست نیست و این گزارش سراسر پر از اشکالات فنی است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها