|

موفقیت دانش بنیان ایرانی در پیاده‌سازی و اجرای هوشمند پروژه مدیریت پسماند صنایع

یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی فعال در حوزه مدیریت پسماند موفق شد سامانه مدیریت پسماند صنایع را پیاده و اجراسازی کند.

موفقیت دانش بنیان ایرانی در پیاده‌سازی و اجرای هوشمند پروژه مدیریت پسماند صنایع

به گزارش شبکه شرق، سید مجتبی مرتضوی مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان هم اندیشان صنعت مشاور، هدف اصلی این مجموعه را ارتقای بهره‌وری در حیطه مدیریت پسماند عنوان کرد و گفت: این مجموعه دانش‌بنیان طرح عظیم مدیریت هوشمند پسماندهای پالایشگاهی و پتروشیمی به‌صورت کاملا مکانیزه را با استفاده از روش‌های بهبود فرآیند و ابزارهای مناسب و نرم‌افزارهای کاربردی و استاندارد با دید مدیریت برنامه‌ریزی منابع سازمان (ERP) در دستور کار خود قرار داد.

وی درخصوص اهمیت و ضرورت مدیریت پسماند خاطرنشان کرد: مدیریت ذخیره‌سازی، حمل‌ونقل، دفن و امحاء پسماندهای پالایشگاهی و پتروشیمی به ویژه پسماندهایی که در طی عملیات‌ اجرایی در واحدهای صنعتی تولید می‌شوند و به دلیل وجود مواد آلی سمی و فلزات سنگین و غیره عمدتاً در دسته پسماندهای ویژه و خطرناک جای می گیرند، بسیار ضروری است.

این فعال حوزه فناوری ادامه داد: هرگونه حمل و نقل، نگهداری یا امحاء غیراصولی این پسماندها می تواند اثرات مخربی را در محیط زیست و کاهش سطح کیفیت زندگی و ایجاد آلودگی در بر داشته باشد.

مرتضوی یادآور شد: لازم است با طرح یک سیستم اطلاعاتی مدیریت پسماند و همچنین با مدیریت اطلاعات ایستگاه‌های نگهداری پسماند، ماشین آلات حمل و نقل و کنترل تردد آنها، عملکرد تولیدکنندگان و پیمانکاران پسماند و روش‌های مدیریت پسماندها، بستری مناسب برای اجرای چرخه‌های بهبود و اقدام اصلاحی در حوزه کاهش ریسک‌های ایمنی و زیست محیطی فراهم شود.

وی به معرفی محصول دانش بنیان این مجموعه به منظور مدیریت همه جانبه پسماند تحت عنوان نرم افزار جامع مدیریت پسماندهای نفت، گاز، پتروشیمی و پالایشگاهی پرداخت و گفت: با مطالعه در زمینه فرآیندهای پسماند متوجه شدیم که در این صنعت در کشورمان نرم‌افزار سیستماتیک وجود ندارد از همین رو با تحقیق و توسعه نرم‌افزار جامع مدیریت پسماندهای نفت و گاز و پتروشیمی را تولید کرده و تاکنون در بیش از ده شهر استقرار دادیم.

مدیرعامل شرکت هم اندیشان صنعت مشاور درخصوص ویژگی‌های این محصول دانش‌بنیان که آن را از نمونه‌های داخلی و خارجی متمایز می‌کند، تصریح کرد: این نرم‌افزار ۱۳ ماژول (کنترل و برنامه ریزی تولیدی) دارد، این درحالی است که برخی از این ماژول‌ها رقیب ندارند و همچنین این محصول با کیفیت برتر از نمونه های خارجی، قیمتی بسیار پایین تر از آن‌ها دارد.

براساس گزارش معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، مرتضوی ادامه داد: استفاده از این نرم‌افزار باعث شده است که به تمامی مسایل مرتبط با پسماند به صورت کاملا جزئی نگاه شود به طوری که اطلاعات و داده‌های مرتبط با پسماند تا رسیدن به یکی از مراحل بازیافت، تفکیک، پردازش و یا بازبابی رها نمی شود و تا حصول نتیجه پیگیری و فقط درصورتی که در مراحل عنوان شده جای نگیرد، دفع می‌شود.

 

منبع: ایرنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها