|

آیا دانشجویان می‌توانند با استفاده از چت جی‌پی‌تی امتحانات را بگذرانند؟

با نزدیک شدن فصل امتحانات، این احتمال وجود دارد که بعضی از دانش‌آموزان وسوسه شوند از ابزار‌های جدید هوش مصنوعی مثل چت‌جی‌پی‌تی استفاده کنند تا نمره‌های بهتری بگیرند.

آیا دانشجویان می‌توانند با استفاده از چت جی‌پی‌تی امتحانات را بگذرانند؟

به گزارش شبکه شرق، با نزدیک شدن فصل امتحانات، این احتمال وجود دارد که بعضی از دانش‌آموزان وسوسه شوند از ابزارهای جدید هوش مصنوعی مثل چت‌جی‌پی‌تی استفاده کنند تا نمره‌های بهتری بگیرند. دانشگاه‌ها در تلاشند تا بفهمند ابرازهایی مانند چت‌ جی‌پی‌تی چه توانایی‌هایی دارند تا بتوانند دستورالعمل‌هایی برای استفاده از آنها به دانشجویان ارائه دهند.

 

مسئولان دانشگاه بَث (Bath) بریتانیا هم در حال بررسی چالش‌ها و فرصت‌هایی هستند که هوش مصنوعی در اختیار آنها قرار می‌دهد.

جیمز فِرن از استادان این دانشگاه می‌گوید که نخستین پرسش آنان این بوده که آیا دانشجویان می‌توانند با استفاده از هوش مصنوعی جواب سئوالات آزمون‌ها را پیدا کنند.

چت‌جی‌پی‌تی یک ابزار آنلاین است که جواب سئوالات کاربر را با زبانی شبیه انسان می‌دهد.

[چت جی‌پی‌تی؛ آیا دانشجویان می‌توانند با کمک هوش مصنوعی امتحانات را بگذرانند؟] جیمز فرن از دانشگاه بث، در حال بررسی امتحانات دپارتمانش است

به گفته آقای فرن، چت جی پی تی از پس پرسش‌های چند گزینه‌ای خوب بر می‌آید.

« ما اصلا انتظار نداشتیم به آن خوبی عمل کند... جواب‌هایش نزدیک به ۱۰۰ درصد درست بودند.»

ولی در مورد سئوالات پیچیده‌تر که برای پاسخ دادن به آنها دانشجویان باید نقادانه فکر کنند، هوش مصنوعی خیلی خوب عمل نمی‌کرد.

مثلا یکی از سئوالات امتحان آخر سئوال این بود که چرا درک زمانبندی ورزش در ارتباط با وضعیت تغذیه‌ای در افراد دارای اضافه وزن، مهم است؟

بررسی پاسخ چت جی پی تی نشان می‌داد که به وسیله یک دانشجو نوشته نشده است.

مثلا چت‌ جی‌پی‌تی عادت دارد دقیقا عبارت موجود در سئوال را در مقدمه و نتیجه گیری تکرار کند یا مثلا در منابع علمی‌ ارائه شده، مواردی را ذکر کند که وجود ندارند. البته در ظاهر همه چیز خوب و کامل به نظر می‌رسد، نام مؤلفان، ژورنال‌های عملی و عناوین همگی خیلی موجه بودند، ولی مشکل این بود که اصلا وجود خارجی ندارند.

از زمان راه‌اندازی چت جی پی تی به صورت عمومی‌ شش ماه می‌گذرد و در این مدت بسیاری از دانشجویان مطمئن نبودند می‌توانند از آن برای کارهای دانشگاهی استفاده بکنند یا خیر.

یکی از دانشجویان می‌گوید «ممکن است وسوسه شوم تا از چت جی بی تی استفاده کنم ولی در حال حاضر خیلی می‌ترسم که مچم را بگیرند.»

[چت جی‌پی‌تی؛ آیا دانشجویان می‌توانند با کمک هوش مصنوعی امتحانات را بگذرانند؟] کیم واتس، استاد بازاریابی در اشاره به هوش مصنوعی می‌گوید این هم «ابزاری در کنار ابزارهای دیگر» است

دیگری می‌گوید «هنوز مشخص نیست که در مورد چت‌ جی‌پی‌تی چه کاری تقلب حساب می‌شود... البته اگر همه مقاله‌تان را از آن کپی کنید، تقلب است ولی در عین حال می‌تواند راهنمای خوبی هم باشد.»

توصیه «آژانس تضمین کیفیت آموزش عالی» بریتانیا این است که دانشجویان دانشگاه‌ها باید مهارت‌های مربوط به هوش مصنوعی را یاد بگیرند و این مهارت‌ها را به مشاغل آتی خود بیاورند.

این آژانس دانشگاه‌ها را ترغیب می‌کند تا به دانشجویان در آغاز سال تحصیلی توضیح دهند که چطور و چه زمان می‌توانند از هوش مصنوعی استفاده کنند.

کیم واتس، استاد بازاریابی در اشاره به هوش مصنوعی می‌گوید این هم «ابزاری در کنار ابزارهای دیگر» است. در ترم جاری، بعضی از دانشجویان او استفاده از چت‌ جی‌پی‌تی را برای نوشتن مقاله‌ای که از آنها خواسته تا یک برنامه بازاریابی تهیه کنند، شروع کرده‌اند.

کیم می‌گوید به دانشجویانش پیشنهاد داده که مثلا اگر نمی‌دانند از کجا شروع کنند، سری به چت جی بی تی بزنند...

«این ابزار جواب سئوالشان را نمی‌دهند ولی می‌توانند ایده‌هایی به آنها ارائه کند.»

«تفکر نقادانه»

کیم برای نشان دادن توانایی چت‌ جی‌پی‌تی از آن می‌خواهد که یک طرح بازاریابی بدهد. در جواب فهرستی شماره‌دار می‌گیرد که شامل مراحل مختلفی است، از تهیه هویت برند (brand identity) گرفته تا استفاده از شبکه‌های اجتماعی.

کیم در حالی که به صفحه مانیتور نگاه می‌کند می‌گوید این، نمره قبولی نمی‌گیرد.

به گفته او، دانشجویان دارای «تنوع عصبی» یا آنهایی که زبان اولشان انگلیسی نیست می‌توانند از چت‌ جی‌پی‌تی بهره ببرند.

ولی از هر دانشجویی که از آن استفاده کند، می‌خواهیم که سئوالات را که با چت‌ جی‌پی‌تی مطرح کرده و جواب‌هایی که گرفته را هم ضمیمه مقاله‌اش کند تا بفهمیم چقدر از متن ارائه شده توسط هوش مصنوعی استفاده کرده.

امتحانات تابستانی

مثل بیشتر دانشگاه‌های بریتانیا، سیاست دانشگاه بث در مورد استفاده از هوش مصنوعی هنوز در حال تدوین است و قرار از از ماه سپتامبر اجرایی شود.

بعد از آن گروهی از افراد در طول سال گرد هم می‌آیند تا سیاست‌ها را در هماهنگی با فن‌آوری که بسرعت در حال تغییر است، به روز نگه دارند.

در همین حال بسیاری از کارکنان دانشگاه قرار است امتحانات تابستانی را به صورت حضوری و تحت نظارت برگزار کنند.

دکتر کریس بانفیلد که مسئول گروه تنظیم امتحانات دانشگاه است می‌گوید پیش فرض این است که دانشجویان نباید در سال جاری از چت‌ جی‌پی‌تی استفاده کنند و اگر مسئولان تصمیم بگیرند آن را مجاز کنند،‌ باید دستورالعمل روشنی به دانشجویان ارائه دهند.

سرعت رشد فن آوری، چالشی را برای دانشگاه‌ها به همراه داشته ولی در دانشگاه بث خیلی سریع تصمیم گرفتند از ممنوع کردن استفاده از این فن‌آوری، دوری کنند.

کریس می‌گوید «این ابزار قرار نیست ناپدید شود...برای توانمند کردن دانشجویان با مهارت‌هایی که در مشاغل آتی‌شان نیاز دارند و برای اینکه مدرکی که به آنها می‌دهیم به روز باشد، باید (با فن آوری) تعامل داشته باشیم.»

«بسیار خطرناک»

هفته گذشته «جفری هیتون» که به عنوان پدرخوانده هوش مصنوعی معروف است، از گوگل استعفا داد و گفت که از کارش پشیمان است. او گفت که چت بات‌ها خیلی زود می‌توانند باهوش تر از انسان‌ها بشوند.

پروفسور ورِنا رایزر، دانشمند حوزه رایانه در دانشجگاه هریوت وات که دو دهه در زمینه هوش مصنوعی فعالیت می‌کند، می‌گوید دانشجویانش «به صورت خیلی خلاقانه» از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند.

به گفته او چت بات‌ها هنو زدر مراحل اولیه تکامل هستند و می‌توانند برای تولید اطلاعات غلط در مقیاسی نگران کننده در حوزه آموزشی به کار گرفته شوند.

او می‌گوید که نسخه‌های قبلی چت‌ جی‌پی‌تی به صورت عمومی‌ارائه نشد زیرا که تصور می‌شد «خیلی خطرناک» است.

«اوپن اِی آی» که چت جی بی تی را تولید کرده می‌گوید که «مثل هر فن‌آوری دیگری، این ابزارها هم با خطرهایی همراهند.» این شرکت می‌گوید که تلاش می‌کند تا «امکانات ایمنی در تمام سطوح در سیستم‌ها گنجانده شود.»

از زمان راه‌اندازی چت‌ جی‌پی‌تی، سایر شرکت‌ها هم در زمینه هوش مصنوعی اقدام کرده‌اند. مثلا گوگل ابزار «بارد» را ارائه کرده که فقط برای بزرگسالان قابل دسترسی است.

منبع: بی بی سی

 

منبع: انتخاب
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها