|

چت جی پی تی (ChatGPT) چیست؟ هرآنچه باید بدانید

چت جی‌پی‌تی یک مدل زبان پیشرفته هوش مصنوعی است که می‌تواند با کاربر مکالمه داشته باشد، به سؤالات پاسخ دهد، پیشنهاداتی ارائه دهد و کارهای مربوط به زبان را انجام دهد.

چت جی پی تی (ChatGPT) چیست؟ هرآنچه باید بدانید

چت جی‌پی‌تی یک مدل زبان پیشرفته هوش مصنوعی است که می‌تواند با کاربر مکالمه داشته باشد، به سؤالات پاسخ دهد، پیشنهاداتی ارائه دهد و کارهای مربوط به زبان را انجام دهد. این هوش مصنوعی توسط شرکت سازنده خود، یعنی OpenAI، بر روی داده‌های متنی از منابع بسیاری آموزش‌داده‌شده است و در حال حاضر نیز با تعاملات بیشتر کاربران، بهبود می‌یابد.

واضح و مشخص سؤال کنید

یکی از مهم‌ترین جنبه‌های سؤال پرسیدن از Chat GPT واضح و مشخص‌بودن سؤال است. ابهام یا مشخص نبودن سؤالات می‌تواند منجر به پاسخ‌های نادرست یا نامربوط شود. سعی کنید تا جایی که ممکن است زمینه و اطلاعات ارائه دهید و از استفاده از ضمایر یا اصطلاحات مبهم بدون زمینه کافی در هنگام ایجاد سؤال خودداری کنید.

  • مثال: به‌جای: «هدف آن چیست؟» بنویسید: «هدف Chat GPT چیست؟»

از کلمات و عبارات کلیدی استفاده کنید

برای کمک به Chat GPT برای درک بهتر درخواست شما، از کلمات کلیدی و عبارات مرتبط با موضوع خود استفاده کنید. شما می‌خواهید هوش مصنوعی بر روی عناصر مهم سؤال شما تمرکز کند و پاسخ دقیق‌تری ارائه دهد.

  • مثال: به‌جای: «درباره مراحل انجام آن به من توضیح بده» بگویید: «مراحل انجام سئو سایت حرفه‌ای چیست؟»

سؤالات پیچیده را تجزیه کنید

اگر سؤالی پیچیده یا چندقسمتی دارید، آن را به بخش‌های کوچک‌تر و قابل‌مدیریت تقسیم کنید. ما می‌خواهیم Chat GPT روی یک جنبه در یک زمان تمرکز کند و در نتیجه پاسخ‌های جزئی‌تر و دقیق‌تری داشته باشد.

  • مثال: به‌جای: «روند راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی و تبلیغات آن چیست؟» بنویسید: «مراحل راه‌اندازی فروشگاه آنلاین چیست؟» و در ادامه «برخی از استراتژی‌های تبلیغاتی مؤثر برای یک فروشگاه آنلاین چیست؟»

صبور و آماده آزمون‌وخطا باشید

به یاد داشته باشید که Chat GPT یک هوش مصنوعی است و ممکن است فقط گاهی در اولین تلاش پاسخ کامل را ارائه دهد. پس صبور باشید و برای آزمون‌وخطا آماده باشید. اگر پاسخ موردنظر خود را دریافت نکردید، سؤال خود را دوباره بیان کنید یا توضیحاتی اضافی برای هدایت هوش مصنوعی به سمت پاسخ دقیق‌تر ارائه دهید.

  • مثال: اگر در اولین تلاش، پاسخ قانع‌کننده‌ای دریافت نکردید، پس از پرسیدن «چگونه می‌توانم بهره‌وری خود را افزایش دهم؟» بپرسید: «برخی از تکنیک‌های اثبات‌شده برای بهبود بهره‌وری شخصی کدام‌اند؟»

خبرنگار باشید و پی‌درپی سؤال بپرسید

از پرسیدن سؤالات پی‌درپی برای روشن‌شدن یا گسترش پاسخ دریغ نکنید. پیگیر بودن به شما در جهت کسب دانش فراتر و رسیدن به پاسخ‌های موردنظر کمک می‌کند.

  • مثال: سؤال اولیه: «مزایای استفاده از Chat GPT چیست؟» سؤال بعدی: «آیا می‌توانی مثال‌های خاصی از نحوه استفاده از Chat GPT در هنگام استخدام ارائه دهی؟»

در حال حاضر، بااینکه امکان تعامل و صحبت‌کردن با Chat GPT با زبان فارسی وجود دارد، اما نباید انتظار جمله‌بندی‌های کاملاً درست و استفاده صحیح از کلمات را در زبان فارسی داشت؛ بنابراین، شاید بهتر باشد در کنار زبان فارسی، با زبان انگلیسی نیز از چت جی‌پی‌تی استفاده کنید. طبق گزارش‌ها و تجربه‌ای استفاده از Chat GPT، این مدل زبانی در زبان انگلیسی بیشترین کاربرد و بازدهی را دارد.

تعامل با Chat GPT در مورد پرسیدن سؤالات درست است. به یاد داشته باشید که واضح و مشخص باشید، از کلمات کلیدی مرتبط استفاده کنید، سؤالات پیچیده را تجزیه‌وتحلیل کنید، صبور باشید و آماده آزمون‌وخطا باشید، خبرنگار درونی خود را کنترل کرده و پی‌درپی سؤال بپرسید. با وجود این استراتژی‌ها، می‌توان از پتانسیل کامل Chat GPT را استفاده کرد و از تعاملات هوش مصنوعی خود نهایت استفاده را برد.

مخاطبان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر، به وب‌سایت رسمی OpenAI مراجعه کنند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها