|

ایلان ماسک از کدام ارزهای دیجیتال حمایت می‌کند؟

ایلان ماسک، ثروتمندترین فرد دنیا، علاقه خاصی به ارزهای دیجیتال دارد و آن را به طور علنی نشان می‌دهد! او از ابتدای سال 2021 به طور پیوسته مشغول توییت زدن یا صحبت کردن درباره رمز ارزها به خصوص دوج کوین بوده است، اما پرتفوی سرمایه گذاری رمز ارزی وی به همین ارز دیجیتال ختم نمی‌شود. ایلان ماسک حدود یک سال پیش علنا کوین‌های رمزنگاری شده مورد علاقه خود را اعلام کرد.

ایلان ماسک از کدام ارزهای دیجیتال حمایت می‌کند؟

ایلان ماسک، ثروتمندترین فرد دنیا، علاقه خاصی به ارزهای دیجیتال دارد و آن را به طور علنی نشان می‌دهد! او از ابتدای سال 2021 به طور پیوسته مشغول توییت زدن یا صحبت کردن درباره رمز ارزها به خصوص دوج کوین بوده است، اما پرتفوی سرمایه گذاری رمز ارزی وی به همین ارز دیجیتال ختم نمی‌شود. ایلان ماسک حدود یک سال پیش علنا کوین‌های رمزنگاری شده مورد علاقه خود را اعلام کرد.

سال گذشته، ایلان ماسک در پاسخ به یکی از طرفداران توکن SHIB که از وی درباره میزان سرمایه گذاری روی این ارز دیجیتال سوال کرده بود، خیلی صریح گفت تنها روی سه رمز ارز بیت کوین (BTC)، اتریوم (ETH) و دوج کوین (DOGE) سرمایه گذاری کرده است. نحوه پاسخ ثروتمندترین انسان دنیا به این سوال بسیار جالب بود: «از روی کنجکاوی، من یک سری رشته هش هش اسکی به نام‌های بیت کوین، اتریوم و دوج کوین خریداری کرده‌ام. همین. همانطور که قبلا گفته بودم، تمام دار و ندار و کل سرمایه خود را وارد بازار ارز دیجیتال نکنید. ارزش واقعی در تولید محصولات و ارائه خدمات (ارزشمند) به انسان‌ها نهفته است، نه در پول به هر شکلی که باشد»

3

 

از این نحوه بیان می‌توان برداشت کرد ایلان ماسک خرید ارزهای دیجیتال را نه یک سرمایه گذاری بلکه یک نوع تفریح می‌بیند. به همین دلیل به سایر افراد نیز توصیه می‌کند پول زیادی وارد این بازار نکنند. با این حال، توییت بالا با رفتارهای موسس و مدیر عامل شرکت‌های اسپیس ایکس، استارلینک و تسلا تناقض دارد؛ او از ابتدای سال 2021 به شکلی دیوانه‌وار در حال تبلیغ و ترویج رمز ارز DOGE بوده است! اما چرا؟

 

دلیل علاقه دیوانه‌وار ایلان ماسک به دوج کوین چیست؟

ایلان ماسک چند ماه بعد از رشد نجومی دوج کوین به خاطر حمایت‌های وی، در پاسخ به سوالی فردی در توییتر درباره علت علاقه وی به این ارز دیجیتال، پاسخی واقعا غیر منطقی و غیر قابل قبول داد: «دوج کوین سگ و میم دارد. بقیه رمز ارزها فاقد این دو هستند» اما منظور وی دقیقا چه بوده است؟

دوج کوین در دسته‌بندی میم کوین‌ها قرار می‌گیرد. در واقع این اولین میم کوین دنیای ارز دیجیتال است. برخلاف بیت کوین، اتریوم و دیگر پروژه‌های قدرتمند مبتنی بر بلاک چین، ساخت میم کوین‌ها به جای تلاش برای حل مشکلات انسان‌ها در دنیای واقعی بر مبنای شوخی، خنده و سرگرمی بوده است. آن‌ها بر اساس میم‌های اینترنتی ساخته می‌شوند و به خاطر نداشتن کاربرد، برای رشد متکی به جوامع کاربری و اینفلوئنسرها هستند (همانطور که ایلان ماسک قیمت دوج کوین را زیر و رو کرد). به عنوان مثال دوج کوین برای مسخره کردن سادگی ایجاد یک پول رمزنگاری شده مبتنی بر فناوری بلاک چین مشابه بیت کوین، ساخته شد. نام آن برگرفته از تلفظ اشتباه کلمه سگ (داگ) در یک ویدیوی یوتیوبی بوده است.

پس همانطور که می‌بینید، دلیلی برای حمایت و تشویق به خرید رمز ارز دوج کوین وجود ندارد. حتی ایلان ماسک نیز نتوانست دلیلی برای این علاقه سرهم کند، به همین دلیل پاسخ کاربران توییتر را با جمله‌ای غیر منطقی داد. اما اوایل سال 2022، او به دلیل اصلی پشتیبانی همه جانبه از ارز دیجیتال Dogecoin اعتراف کرد؛ او در یک مصاحبه گفت: «عده‌ زیادی از افراد فقیر (که مقداری دوج کوین هولد می‌کردند) از من درخواست کردند تا از این رمز ارز حمایت کنم. من هم به درخواست آن‌ها پاسخ دادم»

این یعنی ایلان ماسک به پامپ کردن دوج کوین علنا اعتراف کرده است، اقدامی که بر اساس قوانین بیشتر کشورها یک جرم و نوعی کلاهبرداری است، مخصوصا که با توجه به ناشناس بودن آدرس‌ها و تراکنش‌های ارز دیجیتال، احتمال این که خود ایلان ماسک نیز سود هنگفتی از این راه به دست آورده باشد، وجود دارد. در حال حاضر رمز ارز DOGE بازاری به ارزش حدود 7.8 میلیارد دلار دارد و رتبه دهم باارزش‌ترین ارزهای دیجیتال دنیا را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که در اوج حمایت‌های ایلان ماسک از دوج کوین، جایگاه آن حتی تا رتبه چهارم صعود کرد. در آن زمان Dogecoin مارکتی به ارزش حدودا 90 میلیارد دلار داشت.

 

آیا به حمایت بیشتر ایلان ماسک از ارزهای دیجیتال دل‌خوش باشیم؟

واقعیت این است که توییت‌ها و صحبت‌های ایلان ماسک، در یک بازه زمانی حدودا یک ساله، حداکثر تاثیر خود را روی بازار ارزهای دیجیتال گذاشتند. قدرت آن‌ها دیگر به اندازه سابق نیست. در سال 2021 با هر توییت ثروتمندترین فرد دنیا در حمایت از دوج کوین، قیمت آن چند صد درصد رشد می‌کرد و چند برابر می‌شد، اما آن‌ها اکنون در بهترین شرایط تنها سبب رشدی ده الی بیست درصدی می‌شوند. در برخی مواقع آن‌ها هیچ تاثیری روی قیمت لحظه ای دوج کوین و در کل بازار ارزهای دیجیتال ندارند.

2

با این حال نباید جایگاه ایلان ماسک را دست کم گرفت. او نه تنها با اختلاف از رقبا در حال حاضر ثروتمندترین فرد دنیا محسوب می‌شود، بلکه به خاطر داشتن دستاوردهای شگفت‌انگیز در صنعت هوافضا، اتومبیل و دیگر حوزه‌ها به چهره‌ای محبوب نزد مردم کره زمانی تبدیل شده است. به همین دلیل مردم، شامل سرمایه گذاران، اعتبار خاصی برای صحبت‌های وی قائل هستند.

شاید صحبت‌های رادیویی و تلویزیونی، پادکست‌ها یا مخصوصا توییت‌های ایلان ماسک همانند قبل سبب رشد چند برابری قیمت ارزهای دیجیتال نشوند، اما همچنان حمایت همه جانبه وی از این حوزه را نشان می‌دهند، اتفاقی که قوت قلب سرمایه گذاران و البته توسعه‌دهندگان ارزهای دیجیتال است.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها