|

افشاگری بیژن بیرنگ از سانسور سریال محبوب دهه ۷۰ در صداوسیما/ ویدئو

بیژن بیرنگ از فشار و سانسور‌های عجیب سریال «همسران» در دهه هفتاد سخن گفت.

افشاگری بیژن بیرنگ از سانسور سریال محبوب دهه ۷۰ در صداوسیما/ ویدئو

به گزارش شبکه شرق، بیژن بیرنگ نویسنده و کارگردان سریال‌های دهه ۷۰ در تازه ترین گفت وگو نکات قابل توجهی از سانسور و فشار برای تعطیل کردن سریال «همسران» بیان کرد. به نقل از اطلاعات آنلاین گزیده‌ای از آن را در ادامه می‌خوانید.

سانسور درحدی بود که هر شب روزنامه خاص مقاله‌ای می‌نوشت که آقای علی لاریجانی (رییس وقت صدا و سیما) این سریال ملعون را کی از آنتن برمی‌داری؟ انجمن سینماگران مسلمان و آقای جواد شمقدری و دوستان هم جزو آدم‌هایی بودند که لحظه شماری می‌کردند این سریال از آنتن پایین کشیده شود.

بازبینی این سریال را شخص آقای لاریجانی انجام می‌داد. هر هفته این‌ها ترس و لرز داشتند. گاهی ۱۰ تا ۲۰ دقیقه از کار را در می‌آوردند. می‌پرسیدیم چرا آن را درآوردید؟ می‌گفتند این دارد به او نگاه عاشقانه می‌کند.

در همسران، برای بار نخست بود که زن وارد حیطه کمدی می‌شد. تا قبل از آن زن در فیلم‌ها و سریال‌ها فقط رخت می‌شست و برنج پاک می‌کرد و خورشت قیمه می‌پخت. همه هم روی زمین می‌نشستند. اولین سریالی بود که اعضای خانواده روی میز نهارخوری غذا می‌خوردند نه روی زمین. اما به ما می‌گفتند چرا خانه‌هایتان شیک است نمی‌شود آن را زشتش کنید؟

یکی از سانسور‌هایی که آن اوایل اتفاق افتاد این بود که چه معنا دارد این دو زوج این قدر با هم قاطی‌اند؟ ما در فرهنگ‌مان چنین چیزی را نداریم که زن و شوهر‌ها این قدر با هم حرف بزنند و کل کل کنند. گفتیم چه کارش کنیم؟ گفتند: این‌ها را فامیل کنید. من هم یک قسمت ساختم و این‌ها را فامیل کردم.

قسمت خوبی هم شد و در این قسمت مشخص شد که خانم پاوه‌نژاد خواهرزاده آقای کاویانی است. گفتند آن یکی را همین طور کنید که گفتیم تو را به خدا این یکی را کوتاه بیایید.

 

منبع: ایرنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها