|

سوسن تسلیمی، هنرپیشه و کاگردان تئاتر و سینمای ایران

سوسن تسلیمی در 18 بهمن 1328 در رشت و در یک خانواده هنرمند متولد شد.

سوسن تسلیمی، هنرپیشه و کاگردان تئاتر و سینمای ایران

سوسن تسلیمی در 18 بهمن 1328 در رشت  و در یک خانواده هنرمند متولد شد.

پدر او خسرو تسلیمی تهیه کننده و مادرش منیره آخوندنیا بازیگر هستند.

 سوسن تسلیمی هم مانند پدر و مادرش به هنر علاقه مند شد و همین مسیر را در زندگیش پیش گرفت.

او به تحصیل در رشته تئاتر  پرداخت  و در سال 1350 وارد گروه حرفه ای تئاتر می شود و بازیگری تئاتر را در این گروه به رهبری آربی آوانسیان می آموزد.

 

اولین کار رسمی بازیگری تئاترش را در همان سال و در سن 22 سالگی انجام داد.

و دو سال بعد هم از دانشکده‌ی هنرهای زیبای دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد.

 

او در سریال معروف سربداران به کارگردانی محمد علی نجفی بازی می کند و با بازی بی نظیرش در این سریال می درخشد .

او در سال 1350 در تله تئاتر روسپی بزرگوار و در سال 1352 در حلقه جادو که از کارهای تلویزیونی ایشان بود بازی می کند.

 

در سریال سربداران در نقش فاطمه بازی کرد و یک چهره مقتدر و فعال از یک زن را به تصویر کشید به طوری که در تاریخ بازیگری ایران و جهان بی سابقه بود. 

 

 در دوران دانشجویی با افراد سرشناس و مشهوری مانند داریوش فرهنگ، هرمز هدایت، مهدی هاشمی، بیژن مفید و بهرام بیضایی همکاری داشته است.

 

سوسن تسلیمی در سال های اولیه فعالیت خود به عنوان بازیگر با داریوش فرهنگ در گروه تئاتر آشنا شد و این آشنایی منجر به ازدواج آنها شد. آنها صاحب دختری به نام توکا شدند.

 

پس از این آشنایی ها تسلیمی بیشتر در آثار بهرام بیضایی هنر نمایی می کند و به عنوان بازیگر اصلی در فیلم های او ظاهر می شود، او در حقیقت از بازیگران محبوب بهرام بیضایی بود و از همان آغاز همکاری این دو هنرمند ، سوسن تسلیمی در تمام مراحل تولید فیلم شرکت می کرد. آنها حتی در مرحله تدوین هم باهم همکاری می کردند.

 

 اولین اثر سینمایی که در آن ایفای نقش کرد فیلم چریکه تارا بود که کارگردانی آن را بهرام بیضایی بر عهده داشت. این فیلم در سال 1357 و همزمان با حوادثی که منجر به انقلاب شد تولید می شود و به همین علت نیمه تمام می ماند و در سال 1360 تکمیل می شود.

 

چریکه تارا اولین فیلم تاریخ سینمای ایران بود که موفق به شرکت در جشنواره فیلم کن فرانسه شد. سوسن تسلیمی در این فیلم در نقش یک زن مقتدر بازی درخشانی داشت و در جشنواره سن سباستین مورد تقدیر قرار گرفت.چه بسا با متوقف ماندن چریکه تارا سوسن تسلیمی نیز برای مردم ناشناس باقی می ماند.

 

او در سال 1364 در فیلم مادیان با کارگردانی علی ژکان بازی کرد. این فیلم موفق تحسین منتقدان را در پی داشت. وی در سال بعد در فیلم طلسم ساخته داریوش فرهنگ ایفای نقش کرد. او در این فیلم که بر اساس نمایشنامه قلعه کولاک نوشته بهرام بیضایی بود در نقش یک زن مطیع و آرام بازی متفاوتی از خود ارائه می دهد. این فیلم در 5 رشته در پنجمین جشنواره فیلم فجر نامزد شد و یکی از آثار مهم داریوش فرهنگ بود.

 

در سال 1365 ایده ساختن فیلمی را به بهرام بیضایی می دهد که متأثر از سال های جنگ بود و این ایده مورد قبول آقای بیضایی قرار می گیرد که حاصل آن تولید فیلمی به نام باشو غریبه ای کوچک می باشد.

 

وی در سال 66 و بعد از اینکه در فیلم شاید وقتی دیگر به کارگردانی بهرام بیضایی بازی کرد ممنوع الکار شد و برای ادامه فعالیت در این عرصه هنری چاره ای جز مهاجرت از ایران نداشت. به این ترتیب او تصمیم می گیرد از ایران مهاجرت کند و به همین علت هم در همان سال از همسرش جدا میشود.

و به این ترتیب ایران یکی از بازیگران با استعدادش را از دست میدهد.

 

فیلم باشو غریبه ای کوچک اگر چه به موضوع دفاع مقدس می پردازد اما به علت سلیقه مدیران فرهنگی متوقف می شود و تا سال 1368 اکران نمی شود. در این زمان او دیگر در ایران حضور نداشت و موفق به تماشای این فیلم در کنار مخاطبان داخل ایران که یکی از آثار موفق ایشان بود نشد.

 

زمانی که این فیلم اکران شد استقبال زیادی از طرف منتقدان را در پی داشت. به طوری که حتی منتقدان سخت گیری مانند مسعود فراستی از این اثر بسیار استقبال کرد و آن را تحسین کرد و در مورد بازی بی نقص سوسن تسلیمی سخن گفت. علاوه بر این ایشان منتقدان سینمایی زیادی در این فیلم از بازی بی نظیر تسلیمی تمجید کردند و آن را به عنوان بهترین بازی در تاریخ سینمای کشور عنوان کردند و آن فیلم را هم را در گروه بهترین فیلم های تاریخ سینمای کشور قرار دادند.

 

 تسلیمی پس از مهاجرت به سراغ کاگردانی رفت، اولین اثر او در زمینه کارگردانی در فیلم حادثه قریب الوقوع بود که در جشنواره فیلم گوتنبرگ به عنوان فیلم افتتاحیه به نمایش در آمد. بعد از این فیلم او بیشتر به کارگردانی پرداخت. او همچنین کارگردانی سه فیلم سریالی برای تلویزیون سوئد را بر عهده داشت که یکی از آنها یک فیلم سه ساعته به نام "عشق، عشق، عشق" می باشد که در مورد زندگی یک مادر و دختر سوئدی است و بسیار مورد استقبال مردم قرار گرفت.

 

او علاوه بر این در زمینه تئاتر نیز چند اثر را کارگردانی کرد.

 

اولین تئاتر خود در سوئد به نام «مدآ» که کارگردانی و نوشتن متن و بازی آن همه به عهدهٔ خود او بود را به روی صحنه برد که این نمایش نامه در واقع از آثار کلاسیک یونان اقتباس شده بود و خود با کمک ماسک‌های مختلف آن را بازی کرد.

 از جدید ترین کارهای تئاتر  او هم میتوانیم از مدیرعامل نام ببریم.

تسلیمی تا سال ۲۰۰۲ در سوئد، در هیئت مدیره انیستیتوی فیلم سوئد عضویت داشته است. همچنین وی در حال حاضر به عنوان مشاور تئاتر در وزارت فرهنگ سوئد مشغول به کار بوده و در کنار بازیگری به تدریس آن نیز می‌پردازد.

 

حجم فایل :18.84M | مدت زمان :00:08:13
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها