|

متیو مک کانهی، هنرپیشه، نویسنده، کارگردان و تهیه کننده‌ی آمریکایی

متیو دیوید مک کانهی در 4 نوامبر 1969 در محله ای واقع در تگزاس آمریکا به دنیا آمد.

متیو مک کانهی، هنرپیشه، نویسنده، کارگردان و تهیه کننده‌ی آمریکایی

متیو دیوید مک کانهی در 4 نوامبر 1969 در محله ای واقع در تگزاس آمریکا به دنیا آمد.

میتو فرزند کوچک خانواده بود. او دو برادر بزرگ تر از خودش داشت.

 مادرش مری اهل نیوجرسی است و به عنوان معلم مهد کودک و نویسنده مشغول به کار بود. نام پدرش هم جیمز بود و یک پمپ بنزین داشت.

متیو از کودکی عاشق مدرسه بود و به بازیگری فکر نمیکرد و دوست داشت در آینده وکیل شود، اما سرنوشت طور دیگری برای او رقم زد.

او دوران دبیرستان خود را در تگزاس گذراند و در آنجا به عنوان خوش قیافه ترین دانش آموز مدرسه انتخاب شد.

پس از گذراندن دوران دبیرستان به دانشگاه رفت، آن زمان علایق او تغییر کرده بود و او در رشته رادیو و تلویزیون تحصیل کرد.

او توانست از دانشگاه ارتباطات تگزاس با مدرک کارشناسی رادیو و تلویزیون فارغ التحصیل شود.

متیو مک کانهی برای اولین بار در سال ۱۹۹۱وارد حرفه ی بازیگری شد و بدین منظور در تبلیغاتی که متعلق به روزنامه ی شهر آستین بود، در معرض دید قرار گرفت و چند خط دیالوگ گفت.

دو سال بعد به واسطه ی آشنا شدنش با دن فیلیپس (کارگردان) در سال 1993 توانست یک نقش فرعی در فیلم کمدی مات و مبهوت بازی کند.

متیو مک کانهی پس از ایفای چند نقش جزئی و فرعی بلاخره توانست در سال 1996 یکی از مهم‌ ترین نقش‌ های خود را در فیلم «زمانی برای کشتن» بازی کند.

او در کنار بازیگرانی همچون ساموئل ال ، جکسون و ساندرا بولاک قرار گرفت که این فیلم به شناخته تر شدنش کمک زیادی کرد.

در سال 1997 مک کانهی در ابتدا برای ایفای نقش «جک» در فیلم تایتانیک انتخاب شد اما این نقش در آخر به لئوناردو دی کاپریو رسید و او از بازی در این فیلم بازماند.

در سال ۲۰۰۱ در فیلم طراح مراسم ازدواج بازی کرد و به واسطه ی درخشش خود در این فیلم، نامش بیشتر از هر زمانی بر سر زبان ها افتاد.

پس از آن در فیلم های چگونه مردی را در ۱۰ روز از دست بدهیم، شکست در اجرا، طلای احمق ها، ارواح دوست دخترهای سابق حضور پیدا کرد.

در سال 2005 مجله ای در امریکا ، مک کانهی 36 ساله را بعنوان یکی از جذاب ترین مردان زنده  دنیا معرفی نمود.

متیو سال 2006 وقتی 37 ساله بود در یک رستوران با «کامیلا آلوز» مدل و طراح آمریکایی – برزیلی آشنا و رابطه عاشقانه ای را شروع کرد..

 مک کانهی پس از آن یعنی در سال ۲۰۱۰ دیگر نقش های احساسی را قبول نکرد .

متیو و کامیلا آلوز پس از پنج سال دوستی  در سال ۲۰۱۱ نامزد شدند و سرانجام در سال ۲۰۱۲ ازدواج کردند. حاصل این ازدواج دو فرزند پسر و همچنین یک فرزند دختراست.

سال ۲۰۱۳ را می توان اوج شکوفایی متیو دانست. او در این سال با بازی در فیلم باشگاه خریداران دالاس توانست نگاه ها را بار دیگر به سمت خود جذب کند.

او را در این فیلم نقش گاو چرانی را بازی میکرد که به ویروس ایدز مبتلا شده بود، این فیلم از قابل توجه ترین بازی هایش تا به امروز است.

وی بابت این نقش آفرینی جوایز بزرگی همچون جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد و جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر مرد فیلم درام را ازآن خود کرد.

وی در همان سال  به خاطر هنرنمایی در فیلم گرگ وال استریت توانست رتبه ی دوم را از انجمن منتقدان فیلم بوستون به عنوان بهترین بازیگر مرد دریافت نماید.

یک سال بعد متیومک کانهی یکی از به یاد ماندنی ترین فیلم هایش را بازی کرد.

 بازی در فیلم محبوب «میان‌ ستاره ‌ای» در سال 2014 به کارگردانی کریستوفر نولان.

وی با بازی دراین  فیلم موفق شد یک نقش مهم و تاثیرگذار را ایفا کرده و تحسین همگان را برانگیزد.

او درهمان سال یعنی سال 2014  توسط مجله تایم در لیست Time 100 به عنوان یکی از صد شخصیت با نفوذ در جهان معرفی شد.

 

متیو مک کانهی علاوه بر بازیگری در کارهای صدا پیشگی هم فعالیت داشته او در سال 2016 برای دو  انیمیشن معروف صداپیشگی انجام داد.

فارغ از همه‌ی افتخار آفرینی ها و موفقت های شگرف متیو مک کانهی لازم به ذکر است که وی یک انسان خیر است.

او  یک بنیاد خیریه تاسیس کرده است که تمرکز این بنیاد خیریه روی کودکان و نوجوانان است تا بتواند با پرداختن به امور آن ها آینده بهتری را برایشان رقم بزند.

سال 2020 مک کانهی خاطرات زندگی خود را در قالب کتابی منتشر نمود او در این کتاب درباره بسیاری از پستی بلندی های زندگی خود صحبت میکند.

 

حجم فایل :14.65M | مدت زمان :00:06:24
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها