|

عضو کمیته حمایت حقوقی و قضایی از سینماگران در گفت‌وگو با «شبکه شرق»:

با استناد به کدام قانون، خدمات اجتماعی هنرمندان قطع می شود؟

خبرگزاری دولت در گفتگو با یک منبع آگاه از منع استفاده از خدمات اجتماعی هنرمندان به دلیل حمایت از «آشوبگری» خبر داد. حکمی که به گفته کوهیان قانونی نیست و جایی گفته نشده که هنرمند باید در راستای منویت کسی حرکت کند.

 با استناد به کدام قانون، خدمات اجتماعی هنرمندان قطع می شود؟

 در هفته جاری خبرگزاری ایرنا در مصاحبه با یک منبع آگاه از منع شدن تعدادی از هنرمندان از خدمات اجتماعی، به دلیل حمایت از "آشوبگری" و "اقدامات غیرقانونی" خبر داد. مهدی کوهیان، تهیه‌کننده، کارشناس ارشد حقوق ارتباطات و یکی از اعضای  کمیته حمایت حقوقی و قضایی از سینماگران در گفتگو با شرق اظهارات اظهارت این منبع آگاه را زیر سوال برده و به خبرنگار شبکه شرق گفت: طبق اصل ۲۹ قانون اساسی خدمات اجتماعی و  تامین اجتماعی، مثل بازنشستگی، از کار افتادگی، بیکاری، خدمات درمانی و بهداشتی از حقوق اولیه انسانی هستند. طبق قانون اساسی برای تک ‌تک آحاد ملت ایران این حق و این خدمات تضمین شده است. بنابراین محکومیت افراد به قطع خدمات اجتماعی به نوعی مجازات محسوب می‌شود.  در هیچ کدام از مفاد این قانون مجازات اسلامی که تمام مجازات‌های کیفری و جرائم در آن ذکر شده ، ماده ای با عنوان محکومیت به قطع و منع استفاده خدمات اجتماعی نداریم.

کوهیان با اشاره به اظهارات خبرگزاری ایرنا افزود:  دوست دارم منبع آگاه خبرگزاری ایرنا، بگوید با استناد به چه قانونی این حرف را زده است. بنده  یکی از اعضای کمیته حمایت حقوقی و قضایی از  هنرمندان در خانه سینما  هستم و هنوز چنین حکمی  با این مضمون به دست ما نرسیده است‌. در لیستی (از هنرمندان) که به دست ما رسیده و به ما مراجعه کردند، هیچکس محکومیت به منع استفاده از خدمات اجتماعی داشته باشد. 

او ادامه داد:  البته در جاهای مختلفی شنیده بودیم؛ که می‌گویند:«کسانی که معترض هستند و در ۴۰ سال گذشته سر سفره نظام نشستند، از خدمات نظام استفاده کردند، اگر اعتراض کنند، باید عضویت شان در صندوق اعتباری هنر لغو شود» اولا صندوق اعتباری هنر به موجب قانون تاسیس و تشکیل شده است و وظیفه‌اش حمایت از افراد به خاطر هنرمند بودنشان است. جایی گفته نشده،  که هنرمند باید در راستای منویات کسی حرکت کند، یا موافق یا مخالف دولت باشد. هر کسی، صرف هنرمند بودن می تواند از این خدمات استفاده کند.

 کوهیان  با اشاره به خدمات صندوق هنرمندان گفت: صندوق هنرمندان خدمات خیلی خاصی هم ارائه نمی دهد.  هنرمندان با حداقل حقوق بازنشسته می شوند و خودشان اکثر  مبالغ پرداختی سازمان تامین اجتماعی را پرداخت می‌کنند و دولت به عنوان کمک ده درصد حداقل دستمزد را می پردازد. بقیه مبالغ را خود هنرمندان پرداخت می کنند. منع استفاده از خدمات اجتماعی یک امر غیر قانونی است ما همچین مجازاتی نداریم.

این عضو کمیته حمایت حقوقی و قضایی از سینماگران در انتها بار دیگر به مفاد قانون مجازات اسلامی اشاره کرده و گفت:  اگر  کسی بخواهد به این استناد کند که در قانون مجازات اسلامی، منع استفاده از حقوق اجتماعی آمده است، باید بگویم،  مصادیق حقوق اجتماعی کاملا مشخص است. برای مثال، شامل مواردی همچون منع رانندگی، اشتغال به یک شغل خاص و غیره است. ای کاش منبع آگاه   این خبرگزاری به صراحت اعلام کند ، این محکومیت با  استناد به چه قانونی است؟ این هنرمندان بر اساس کدام ماده قانونی محکوم شده‌اند؟  همچنین از هنرمندانی که چنین حکمی به آنها ابلاغ شده دعوت می کنم که این احکام را برای ما بفرستند. حداقل یاد بگیریم که چگونه می توان کسی را محکوم به منع استفاده از خدمات اجتماعی کرد.

 گفتنی است در متن خبر، به نقل از این منبع آگاه چنین آمده است:«با حکم قضایی تعدادی از این افراد طی روزهای گذشته از دریافت خدمات اجتماعی منع شده‌اند.فعالیت‌های تعدادی دیگر از این افراد نیز در حال بررسی است و برای آنها نیز طی روزهای آینده با حکم قضایی محدودیت‌هایی در زمینه دریافت خدمات اجتماعی اعمال خواهد شد.»

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها