|

در روز دهم جشنواره فجر چه گذشت؟

روز دهم چهلمین جشنواره فیلم فجر در خانه جشنواره در حالی آغاز شد که شبهاتی درباره سیمرغ مردمی مطرح شد.

در روز دهم جشنواره فجر چه گذشت؟

آرای مردمی و اعطای «سیمرغ مردمی» به یک فیلم در جشنواره فیلم فجر سوژه روز دهم جشنواره بود که با نامه درخواست رئیس سازمان سینمایی به دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر برای صیانت از آرای مردمی، ختم شد.

روز دهم چهلمین جشنواره فیلم فجر در خانه جشنواره در حالی آغاز شد که شبهاتی درباره سیمرغ مردمی مطرح شد. این شبهات به قدری بود که محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی در نامه‌ای خطاب به مسعود نقاش زاده دبیر جشنواره، خواست که در زمینه اخذ آرای مردمی این دوره، شفاف‌سازی کند.

دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر نیز در پی نامه رییس سازمان سینمایی بیان کرد: صیانت از آرای مردمی و صحت نتایج نظرسنجی برای ما اصل است.

در پی برخی ابهامات و پرسش‌ها درباره صحت و دقت نظرسنجی مردمی درباره فیلم‌های بخش مسابقه سینمای ایران، روز گذشته به دستور دبیر جشنواره فجر کمیته‌ای متشکل از مدیر امور سینماها، مدیر کمیته نمایش، مدیر روابط عمومی، مدیر حراست سازمان سینمایی، مدیر فناوری اطلاعات جشنواره و مدیر مؤسسه سمفا برای بررسی موضوع و رسیدگی به پرسش‌های مطروحه توسط برخی از صاحبان آثار، تشکیل و مقرر شد ادعاهای مطروحه بررسی و گزارش نتایج آن در اسرع وقت به دبیر جشنواره ارائه شود.

این جلسه در پی نامه رییس سازمان سینمایی به دبیر جشنواره برای رسیدگی به موضوع این ادعاها برگزار شده است. مسعود نقاش‌زاده دبیر جشنواره در حاشیه این جلسه گفت: صیانت از آرای مردمی و حقوق صاحبان آثار در نظرسنجی برای ما اصل است و این موضوع را با جدیت رسیدگی و نتایج آن را هر چه باشد اعلام خواهیم کرد.

در روز دهم جشنواره در خانه جشنواره، دو فیلم سینمایی «ضد» و «خائن کشی» به نمایش درآمد که نبود مسعود کیمیایی که پیش از این نیز حدس و گمان‌هایی برای عدم حضور او زده شده بود، یکی از حواشی اکران این فیلم در برج میلاد بود.

در نشست خبری فیلم «خائن کشی» نیز علی اوجی و مهران مدیری بخشی را اختصاص به چرایی نیامدن مسعود کیمیایی و کل کل در این زمینه پرداختند.

همچنین امیر آقایی از بازیگران «خائن کشی» هم غایب بود که به دلیل ابتلا به کرونا نتوانست به تماشای فیلمش در جشنواره بنشیند.

یکی از اتفاقات حاشیه‌ای روز دهم جشنواره، اعلام آمار و ارقامی از بودجه صرف شده برای ساخت فیلم‌هایی بود که بنیاد سینمایی فارابی در آن‌ها سهمی داشته است.

در این گزارش عنوان شده بنیاد فارابی در تولید ۶ فیلم از آثار راه یافته به چهلمین جشنواره فجر مشارکت داشته که فیلم سینمایی «بدون قرار قبلی» ساخته بهروز شعیبی با ۸۰ درصد مشارکت معادل ۷ میلیارد و ۱۸۷ میلیون تومان، «نگهبان شب» به کارگردانی رضا میرکریمی و ۵۰ درصد مشارکت معادل ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، «دسته دختران» به کارگردانی منیر قیدی تا ۶۰ درصد مشارکت معادل ۱۱ میلیارد و ۱۷۵ میلیون تومان، «شادروان» حسین نمازی با ۳۰ درصد مشارکت معادل ۲ میلیارد تومان، «بیرو» با ۳۰ درصد مشارکت معادل دو میلیارد و ۴۰ میلیون تومان، «لایه‌های دروغ» به کارگردانی رامین سهراب با ۲۰ درصد مشارکت معادل یک میلیارد تومان را شامل می‌شود. البته درباره دسته دختران ۴۰ درصد باقی مانده توسط حوزه هنری مشارکت صورت گرفته است.

از دیگر اتفاقات روز دهم، برگزاری نکوداشت برای زنده‌یاد خسرو سینایی بود که با برگزاری یک نشست تخصصی به عنوان سینما و موسیقی با حضور شاهین فرهت موسیقیدان و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران برگزار شد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها