|

شکست‌خوردگان از تورم

شکست‌خوردگان بیش از 10 روز است که ماجرای کلاهبرداری کوروش کمپانی عیان شده است. دراین‌میان اطلاعات و‌ تحلیل‌های متعددی مطرح شده و سبب شده تا منظرهای ‌جدیدی درباره این اتفاق گشوده شود.

شکست‌خوردگان  از تورم

شکست‌خوردگان بیش از 10 روز است که ماجرای کلاهبرداری کوروش کمپانی عیان شده است. دراین‌میان اطلاعات و‌ تحلیل‌های متعددی مطرح شده و سبب شده تا منظرهای ‌جدیدی درباره این اتفاق گشوده شود. گاهی نیز سؤال‌هایی مطرح شده نظیر اینکه چرا مدام سر مردم کلاه گذاشته می‌شود یا اینکه چرا ایرانی‌ها زیاد گول می‌خورند؟ فرارو سعی کرده جواب سؤال را از منظر ارتباط آن با سواد مالی ارزیابی کرده و به تعدد اتفاقات مشابه و تکرر وقوع آنها پرداخته است.

کلاهبرداری به توان 2

مال‌باختگان کوروش کمپانی براساس ادعایی غیررسمی ۲۰۰ هزار نفر برآورد شده‌اند و رقم کلاهبرداری کوروش کمپانی را حداقل ۱۳۰ میلیارد تومان و به روایتی دیگر دو هزار میلیارد تومان عنوان کرده‌اند. مالک کوروش کمپانی، قربانیان را با وعده خرید آیفون ۲۰میلیونی وسوسه کرده و می‌گویند بعضی‌ها، چون این عدد ۴۶ درصد زیر قیمت بازار بوده، حاضر شده‌اند یکجا برای خرید آیفون در تعداد ۲۰۰ دستگاه چهار میلیارد تومان پول بپردازند. البته اوایل از خرید ۹۳ دستگاه از سوی یک نفر گفته شد؛ اما موضوع این است چطور افراد باور کرده‌اند کسی حاضر است با این میزان تخفیف وسیله‌ای را که تولیدکننده‌اش خودش نیست، در اختیارشان قرار دهد؟

پس از این اتفاقات شوخی‌های زیادی مطرح شد، درباره اینکه چطور می‌توان از این افراد با وعده گرفتن و دستیابی به پول از دست رفته‌شان کلاهبرداری کرد!

در یک خبر تأیید‌نشده اعلام شده که تعدادی از کسانی که از طریق این شرکت مورد کلاهبرداری قرار گرفته‌اند، به یک وکیل مشترک مبلغی پرداخت کرده‌اند و کمی بعد آن وکیل هم به ترکیه گریخته است.

درخت آیفون

آیا می‌توان این شرایط را با گول‌خوردن پینوکیو درباره وعده درخت سکه مقایسه کرد؟

بارها این اتفاقات در شرایط نابسامان اقتصادی ایران رخ داده است؛ مثل ماجرای بورس، مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز، جریان لیزینگ آپارتمان، فروش سهام پدیده شاندیز، نوبهار، مسکن‌های چیتگر و... .

سؤال این است که اگر ایرانیان از سواد مالی بالاتری برخوردار بودند، احتمال رخ‌دادن این اتفاقات کمتر بود؟ سواد مالی را مجموعه مهارت‌ها و دانش توانایی درک مفاهیم مالی مورد نیاز برای تصمیم‌گیری درباره پس‌انداز، سرمایه‌گذاری و... تعریف کرده‌اند.

رتبه در جهان

رتبه سواد مالی مردم ایران ۱۳۰ در بین ۱۴۳ کشور جهان است و طبق این برآورد فقط ۲۰ درصد مردم ایران شناخت مناسبی از مسائل مالی دارند. در صدر این فهرست کشور‌های دانمارک، نروژ و سوئد قرار دارند؛ البته در چین هم فقط ۲۸ درصد جمعیت چین سواد کافی برای درک مفاهیم اقتصادی را دارند؛ در‌حالی‌که ۵۰ تا ۶۰ درصد ساکنان مالزی به درک مقبولی از مسائل اقتصادی رسیده‌اند. فقر و ثروت مردم یک کشور، الزاما به رتبه سواد مالی آنها ارتباط ندارد.

سواد مالی در ایران

نخستین پیمایش سواد مالی ایرانیان که در داخل کشور انجام شده، نمره افراد بالای ۱۸ سال کشور را ۳۵ درصد نشان می‌دهد. بالاترین نمره سواد مالی در پیمایش کشوری به ترتیب در استان‌های اصفهان، فارس و آذربایجان‌ شرقی قرار می‌گیرند.

پولدارها با‌سواد‌تر نیستند!

رتبه سواد مالی افراد فقیر الزاما پایین نیست و همچنین افراد ثروتمند الزاما سواد مالی بالایی ندارند.

آغاز یا پایان؟

مردم در گوشه‌و‌کنار کشور هنوز برای‌شان سرمایه‌گذاری در مسکن و طلا و ارز آرامش بیشتری به همراه خواهد داشت. ماجرای کوروش کمپانی قطعا آخرین مورد کلاهبرداری نیست و مواردی مثل سکه ثامن و مؤسسات اعتباری غیرمجاز تکرار می‌شود.

مال‌باختگان کوروش کمپانی جزء مردمی هستند که ارزش دارایی‌های‌شان از سوی تورم حدود ۴۰‌درصدی مدام تهدید می‌شود و شاید انتظار نمره سواد مالی بالا و تصمیم‌گیری بدون خطا از آنها غیرمنصفانه باشد! از تورم

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها