|

مرضیه برومند از خانه سینما خداحافظی کرد

«من در تاریخ دهم مهرماه از سمت مدیریت عامل خانه سینما استعفا دادم؛ اما چرا آمدم و چرا رفتم؟ آمدم تا هیئت‌مدیره را در عبور از بحران‌های سختی که پشت سر گذاشته و همچنان درگیر پیامدهایش بود، یاری کنم. آمدم آغوش باز کنم و خانواده سینما به‌ویژه جوان‌ها را از افتادن به دامی که از هر سو برای‌شان گسترده شده، به سلامت به در ببرم و نگذارم بیش‌از‌این از روح و روان‌شان هزینه بدهند.

مرضیه برومند از خانه سینما خداحافظی کرد

 «من در تاریخ دهم مهرماه از سمت مدیریت عامل خانه سینما استعفا دادم؛ اما چرا آمدم و چرا رفتم؟ آمدم تا هیئت‌مدیره را در عبور از بحران‌های سختی که پشت سر گذاشته و همچنان درگیر پیامدهایش بود، یاری کنم. آمدم آغوش باز کنم و خانواده سینما به‌ویژه جوان‌ها را از افتادن به دامی که از هر سو برای‌شان گسترده شده، به سلامت به در ببرم و نگذارم بیش‌از‌این از روح و روان‌شان هزینه بدهند. آمدم تا هر آنچه احترام و اعتبار دارم، به کار ببندم و از مدیران و مسئولان فرهنگی بخواهم از لجبازی و عناد و بی‌مهری و رفتارهای تند و اهانت‌آمیز با هنرمندان به‌ویژه با خانم‌های بازیگر دست بردارند و به آنان هشدار بدهم؛ راهی که پیش گرفته‌اند جز عمیق‌ترشدن شکاف‌ها و نابودی سینما حاصلی ندارد؛ اما متأسفانه گوش شنوایی نبود، یا بود و تصمیم‌گیرندگان اصلی کسان دیگری بودند. آمدم تا با پرهیز از گرفتار‌شدن در چرخه روزمرگی و برآوردن خواسته‌های ابتدایی و کوتاه‌مدت برخی از اعضا، مطالبات اصلی و بنیادین صنوف سینمایی را پیش ببرم و برنامه‌های کلان هیئت‌مدیره را که در اولویت خواسته‌های صنوف هم بود، دنبال و اجرا کنم؛ اما حاشیه‌ها و حوادث و رویدادهای غم‌انگیز پی‌درپی و جریانات و اختلاف نظرهای درونی خانه سینما منجر به توقف اجرای برخی از برنامه‌های کلان هیئت‌مدیره و محول‌شدن آن به آینده‌ای نامعلوم شد. ناتوانی من در درک پیچیدگی‌ها و تناقض‌های درونی خانه سینما که در لغو رویداد سالانه موسوم به جشن سینما خود را نشان داد و همچنین خودداری سازمان سینمایی از پرداخت‌های به‌موقع تکلیفی به دلایل مختلف مزید بر علت شد و احساس کردم بودن من دیگر نه‌تنها ثمر ندارد؛ بلکه ممکن است به این نهاد صنفی با‌ارزش و یگانه آسیب وارد کند؛ بنابراین استعفای خودم را تقدیم کردم و قول دادم تا تاریخ بیستم آبان همچنان خانه سینما را اداره کنم و به قولم عمل کردم. برای خانه و خانواده پرافتخار سینما آرزوی سلامتی و موفقیت می‌کنم و همچنان در خدمت مردم و فرهنگ و هنر این سرزمین هستم».

این متنی است که مرضیه برومند شامگاه ۱۶ آبان ماه 1402 در صفحه رسمی خودش منتشر کرد و رسانه‌ای شد. او اولین مدیرعامل زن و سیزدهمین مدیرعامل این خانه سینما بود که 13 اسفند ماه سال گذشته بر مسند مهم‌ترین نهاد صنفی هنری کشور تکیه زد. برومند در وضعیت دشواری سکان مدیریت خانه سینما را به دست گرفت و با وجود گذشتن سه ماه از مهلت قانونی 90روزه انتخاب مدیرعامل و شرایطی که پذیرفتن این مسئولیت را برای هر فردی مشکل کرده بود، با بیش از 40 سال سابقه فعالیت در تئاتر، تلویزیون و سینمای ایران این مسئولیت را عهده‌دار شد. مرضیه برومند در روزهایی وظیفه سخت و سنگین مدیر‌عاملی خانه سینما را عهده‌دار شد که شرایط مطلوبی برای سینما و سینماگران وجود نداشت و اهالی خانه سینما متوجه این مسئولیت خطیر بودند. او مدتی قبل در گفت‌وگو با «شرق» درباره روزهای سختی که به‌عنوان مدیرعامل خانه سینما بر او می‌گذشت، صحبت کرد و گفت: «ممکن است برخی انتقادهایی به هیئت‌مدیره و شخص من داشته باشند؛ نقدهایی مثل اینکه آن‌طور که باید برای اعضای صنوف تلاش نمی‌شود. مهم این است که از مدت حضورم به‌عنوان مدیرعامل خانه سینما تا همین لحظه که صحبت می‌کنیم، شرمنده خودم نیستم که چرا در کاری که باید انجام می‌دادم، اهمال کردم. معتقدم وقتی کاری را می‌پذیری، باید برای درست انجام‌شدنش تلاش کرد. زمانی هم که متوجه شدید از پس کار برنمی‌آیید، باید خداحافظی کرد».

او در بخشی از این گفت‌وگو به وظایف این نهاد صنفی اشاره کرد و گفت: «وظیفه ما درحال‌حاضر این است که سینما و حرفه‌مان را نجات دهیم. اول از همه باید شأن ما برگردد. منظورم این نیست که سینما شأن و منزلت ندارد. سینمای ما همواره جایگاه والایی در جهان داشته و دارد؛ اما فکر می‌کنم به دلایلی از روزهای خوب‌مان فاصله گرفته‌ایم. می‌دانیم عده‌ای در داخل یا بیرون کشور نمی‌خواهند یا دوست ندارند ما کار کنیم. باید با حواس جمع از این دوران سخت به سلامت عبور کنیم. منظورم تنها سینماگران نیستند، سینما و فرهنگ به‌ مراتب آسیب‌پذیرتر هستند و معمولا در هر ماجرایی به این حوزه حمله می‌شود. انگار دیواری کوتاه‌تر از هنر، هنرمند و فرهنگ پیدا نمی‌شود. معتقدم سینما باید شأن خودش را پیدا کند. چرخه‌ای که کُند شده است، باید به حرکت دربیاید. موانع تولید از سر راه برداشته شود. عدالت شغلی به وجود بیاید و سعی کنیم همه مشغول به کار باشند. درباره اعضای خانه سینما و صنوف‌مان باید شناخت کاملی داشته باشیم. باید کاری کنیم که سینما و سینماگر خودش را اداره کند. تا به امروز مشکلات بسیاری را از سر گذراندیم. کرونا بود و بعد از آن ماجراهای اعتراضات و تبعاتش که همچنان ادامه دارد و ما پیگیرش هستیم. موضوعاتی که بر سر راه برنامه‌های اصلی و کلان ما توقف ایجاد می‌کند. برنامه‌هایی که در اساسنامه ذکر شده و از مأموریت‌های خانه سینماست؛ مثل بحث امنیت شغلی قرار‌داد تیپ یا آکادمی و موضوعات دیگر برای ارتقای شغلی و مهارت‌ها یا مسائل نظری که مربوط به سینما‌ست. همین الان بر سر این موضوع که سینما تنوع و ژانرهای گوناگونش را از دست داده، چالش داریم. مخاطبان ما نمی‌توانند در اکران یا حتی در پلتفرم‌ها اثر مطلوب و مورد قبول خودشان را پیدا کنند. این موارد مسائل مهم و زیربنایی است که باید به آنها رسیدگی کنیم». حضور مرضیه برومند در سمت مدیرعامل را می‌توان کوتاه‌ترین زمان مدیریت خانه سینما در ادوار مختلف محسوب کرد. او به‌عنوان یک سینماگر در این مدت تلاش‌هایی برای به ثمر نشستن اهداف این نهاد صنفی انجام داد و به نظر می‌رسد حالا به قول خودش دیگر از پس کار برنمی‌آید.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها