|

400 صفحه تحقیق درباره اسلام‌هراسی در آلمان

این روزها در سوئد بحث آتش‌زدن کتاب آسمانی قرآن از سوی افرادی افراطی مطرح است که متأسفانه از سوی برخی مسئولان این کشور و اروپاییان به‌عنوان نشانه‌ای از آزادی بیان شناخته شده است.

400 صفحه تحقیق درباره اسلام‌هراسی در آلمان

این روزها در سوئد بحث آتش‌زدن کتاب آسمانی قرآن از سوی افرادی افراطی مطرح است که متأسفانه از سوی برخی مسئولان این کشور و اروپاییان به‌عنوان نشانه‌ای از آزادی بیان شناخته شده است. در‌حالی‌که قرآن‌سوزی مصداق قطعی ماده ۲۰ میثاق بین‌المللی مدنی و سیاسی در منع ایجاد کینه و تنفر ملی، نژادی یا مذهبی است و باید محکوم شود. یک مسیحی عراقی این اقدام شنیع را مرتکب شده و مسلمانان هم‌وطنش خشمگین از این رفتار افراطی در عراق، به سفارت سوئد حمله کرده‌اند. مسلمانان در دیگر کشورها نیز در اعتراض به این مسئله تظاهرات اعتراضی برپا کرده‌اند. همچنین کشورهای اسلامی می‌خواهند نشستی را به ریاست عربستان برپا کنند. هرچند فردی که کتاب مقدس قرآن را آتش زده است، اعلام کرده در 10 روز آینده این کار را دوباره تکرار خواهد کرد. متأسفانه این توهین‌ها به عقاید انسان‌ها گاهی در نقاط مختلف جهان شکل می‌گیرد و موجب تحریک دیگران می‌شود.  «سابین کینکارتز» مقاله‌ای در خبرگزاری دویچه‌وله درباره اسلام‌هراسی آلمانی‌ها منتشر کرده است. او در این مطلب گزارشی از تحقیق 400 صفحه‌ای در این زمینه ارائه داده است. این گزارش از طریق کارشناسان مستقل بررسی دشمنی علیه مسلمانان (UEM) انجام گرفته و در دو روز گذشته منتشر شده است. این کارشناسان گزارش نهایی خود را با عنوان «اسلام‌هراسی - ترازنامه آلمان» منتشر کرده‌اند. سؤال اصلی تحقیق این بوده است که کینه، نژادپرستی و تبعیض علیه 5.5 میلیون مسلمان آلمان چه اندازه رواج دارد؟ یافته‌های این تحقیق تصویر تیره‌ای را از این وضعیت نشان می‌دهد.

انگیزه تحقیق

جرقه آغاز این تحقیق پس از آن روشن شد که تظاهرات معترضان علیه یک مسجد جدید در مولهایم در سال 2020 برپا شد و خشونت گسترده‌ای را به همراه داشت. حتی در یک مورد 9 زن و کودک مسلمان با تیراندازی کشته شدند. این اتفاق در‌حالی رخ داد که صدها مسجد در سراسر آلمان وجود دارد؛ اما در اغلب موارد ساخت آنها با اعتراضات علیه مسلمانان همراه است.

شورای کارشناسی پس از حمله نژادپرستانه در هانائو در سال 2020 انتخاب و مأمور انجام این تحقیق شد. این 9 نویسنده در بیش از 400 صفحه، جامعه را براساس مطالعات علمی، آمار جنایات پلیس و مستندسازی حوادث نژادپرستانه ضد مسلمانان از سوی آژانس‌های ضد تبعیض، مراکز مشاوره و سازمان‌های غیردولتی توصیف می‌کنند. جلوه‌های آن را طبق این تحقیق می‌توان به‌عنوان یک واقعیت روزمره مشاهده کرد؛ به طوری که از هر دو نفر در آلمان یک نفر با اظهارات علیه مسلمانان موافق است.

تبعیض تا حد خشونت

محققان «اسلام‌هراسی» را این‌گونه تعریف کرده‌اند: «انتساب ویژگی‌های گسترده، عمدتا تغییرناپذیر، متحجرانه و تهدیدآمیز به مسلمانان و افرادی که مسلمان تلقی می‌شوند». به‌این‌ترتیب «آگاهانه یا ناآگاهانه، دشمنی یا حتی غریبگی» ساخته می‌شود که منجر به فرایندهای طرد اجتماعی و تبعیض چندلایه می‌شود تا آنجایی که در مواردی منجر به استفاده از خشونت می‌شود. از سال 2017، جرائم صراحتا اسلام‌هراسانه به‌طور جداگانه در آمار جنایات پلیس ثبت شده است. از آن زمان تاکنون سالانه 700 تا هزار مورد توهین، تحریک و تهدید، خسارت مالی و صدمات خطرناک بدنی ثبت شده است. این تحقیق همچنین نشان داده که در سراسر جامعه آلمان، مسلمانان [از سوی غیرمسلمانان] به‌عنوان افرادی که امکان همراهی با جامعه را ندارند، شناخته شده‌اند و همچنین تمایل به فاصله‌گرفتن آگاهانه دارند و از تماس با افراد دیگر مذاهب اجتناب می‌ورزند. زنان مسلمانی که روسری به سر دارند، گزارش می‌دهند که اغلب آماج دشمنی عمومی قرار می‌گیرند. همچنین در بین مردم آلمان این اعتقاد گسترده شکل داده شده است که مردان مسلمان به خشونت، افراط‌گرایی و ارزش‌های مردسالارانه علاقه دارند.

اسلام‌هراسی احزاب سیاسی

این تحقیق همچنین به جایگاه و تأثیر احزاب سیاسی آلمان بر گسترش اسلام‌هراسی نیز می‌پردازد. حزب راست افراطی پوپولیست آلترناتیو «یک برنامه آشکارا ضد مسلمانان» برای آلمان دارد. در تعداد دیگری از احزاب «خصومت پنهان با مسلمانان» را به‌عنوان بخشی از ملت یا فرهنگ آلمان می‌دانند. «نانسی فایزر»، وزیر کشور، یافته‌های این گزارش را «تلخ» توصیف می‌کند و تأکید دارد که تقریبا 5.5 میلیون نفر از مذهب و فرهنگ مسلمان، شهروندان آلمان هستند. فایزر گفت: «زندگی مسلمانان بخشی طبیعی از آلمان است. ما می‌خواهیم همه افراد در جامعه متنوع ما از فرصت‌ها و حقوق یکسانی برخوردار باشند».

توصیه‌های کارشناسان

کارشناسان توصیه‌های متعددی دارند: اول اینکه همه مردم و سازمان‌ها در کشور در رفع این نگاه نژادپرستانه به مسلمانان همبستگی نشان دهند. آنها انتصاب یک مسئول ویژه را برای مبارزه با خصومت با مسلمانان پیشنهاد می‌دهند و توصیه می‌کنند که شورای دائمی کارشناسان در این زمینه تشکیل شود. آنها همچنین می‌گویند که باید سرمایه‌گذاری بیشتری برای ایجاد و گسترش مؤسساتی که شکایات را ثبت می‌کنند، صورت گیرد. همچنین آنان پیشنهاد اصلاح کتب درسی را داده‌اند. کنفرانس وزیران فرهنگ از کارشناسان می‌خواهد تا «برنامه‌های درسی و کتاب‌های درسی را در موضوعات مختلف بازنگری کنند تا محتوای ضد اسلامی حذف شود». همچنین پیشنهاد داده است در تمام نهادهای دولتی - با اهداف الزام‌آوربودن، سرمایه‌گذاری در کمپین‌های هدفمند روابط‌عمومی برای کاهش این نگاه ایجاد شود و همچنین پیشنهاد داده‌اند آموزش‌های بیشتری برای معلمان، مربیان و افسران پلیس و همچنین برای کارمندان دستگاه‌های قضائی، اداری، رسانه‌ها و نهادهای فرهنگی انجام شود. سازمان «کارشناسان مستقل بررسی دشمنی علیه مسلمانان» در این گزارش همچنین به کمبودهایی در صحنه هنر و فرهنگ اشاره می‌کند: به‌عنوان مثال، طبق یک تحلیل جامع از بازنمایی تصویر اسلام در فیلم‌های آلمانی‌زبان مشخص می‌شود که نزدیک به 90 درصد آنها دارای سوگیری منفی هستند. این گزارش تأکید می‌کند: «تمرکز آثار فرهنگی، بر حملات تروریستی، رفتارهای رادیکال‌، جنگ‌ها و سرکوب زنان است و مضامینی که در فیلم‌ها پرداخته شده، به چند موضوع درگیری و بحران خلاصه می‌شود». قرار است بر اثر این تحقیق یک سمینار در پاییز برگزار شود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها