|

فرانسه: روسیه پنجره گفتگو بر سر اوکراین را باز گذاشته است

وزیر خارجه فرانسه با بیان اینکه روسیه در حال سنجیدن اوضاع است، اعلام کرد که مسکو همچنین باب گفتگو بر سر اوکراین را باز گذاشته است.

فرانسه: روسیه پنجره گفتگو بر سر اوکراین را باز گذاشته است

«ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه شامگاه دوشنبه ادعا کرد که همه چیز برای تهاجم سریع نیروهای روسی به اوکراین مهیا است اما اروپا نیز آماده است در صورت وقوع، تحریم‌های گسترده‌ای اعمال کند.

لودریان در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت: «اگر سؤال این است که آیا عناصری وجود دارند تا یک حمله بزرگ توسط نیروهای روسیه در اوکراین انجام شود، بله درست است. این امکان پذیر است و به سرعت هم خواهد بود».

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، او توضیح داد که این ارزیابی پاریس و متحدانش مشترک است، اگرچه هیچ چیزی نشان نمی‌دهد که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه چنین تصمیمی را گرفته است.

وزیر خارجه فرانسه با بیان اینکه روسیه در حال سنجیدن اوضاع است، اظهار داشت که مسکو همچنین باب گفتگو بر سر اوکراین را باز گذاشته است.

بر اساس این گزارش، لودریان در پاسخ به این سوال که آیا تحریم‌ها برای حمله روسیه آماده است یا خیر، گفت که این چنین است و حتی اگر تاثیر بومرنگی بر اروپا داشته باشد، بسیار گسترده خواهد بود.

وی همچنین افزود که پیگیری گفتگو برای جلوگیری از درگیری فاجعه بار که به همه طرف‌ها آسیب می‌رساند، مهم است.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد نیز ضمن ابراز نگرانی از افزایش گزارش‌ها درباره حمله احتمالی روسیه به اوکراین، بر لزوم کاهش تنش در عرصه میدانی و حمایت همه کشورها از دیپلماسی تاکید کرد.

روسیه بیش از یک صد هزار نیروی نظامی خود را از ماه‌ها پیش در مرز اوکراین مستقر کرده است و در حال حاضر مشغول برگزاری یک رزمایش زمینی با نظامیان بلاروس است. کشورهای غربی این اقدام روسیه را تلاش برای حمله نظامی به اوکراین خوانده و علاوه بر تخلیه برخی دیپلماتهای خود از اوکراین به شهروندان خود توصیه کرده‌اند که فورا اوکراین را ترک کنند.

با این حال مقامات روسیه ادعای غربی‌ها را قویا رد کرده و حضور نظامیان خود را در واکنش به تحرکات نظامی آمریکا و ناتو در شرق اروپا و کشورهای هم مرز با روسیه می‌دانند. روسیه می‌گوید که کشورهای غربی و ناتو نگرانی‌های امنیتی روسیه را نادیده گرفته و به ارسال تجهیزات نظامی به شرق اروپا ادامه می‌دهند که تهدیدی برای روسیه است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها