|

تبصره بورل بر وعده اولیانوف

بورل گفت رسیدن به یک توافق در زمینه لغو تحریم‌ها و بازگرداندن اقدامات هسته‌ای ایران به حالت قبل، «مهم‌ترین مسئله است». او ابراز امیدواری کرد گشایشی صورت می‌گیرد «چون دو طرف از خود آمادگی نشان داده‌اند».

تبصره بورل بر وعده اولیانوف

به گزارش روزنامه شرق، گفت‌وگوها و موضع‌گیری‌ها در وین و در متن و حاشیه مذاکرات احیای برجام در این شهر ادامه دارد. در تازه‌ترین موضع‌گیری در این زمینه، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سفر به واشنگتن‌ دیدگاهش را درباره وضع فعلی مذاکرات وین‌ و احتمال به‌نتیجه‌رسیدن آن مطرح کرد. جوسپ بورل، نماینده ارشد اتحادیه اروپا در روابط خارجی و سیاست‌های امنیتی که اخیرا به آمریکا سفر کرده بود، درباره پیشرفت مذاکرات وین گفت: «نمی‌دانم یک هفته، دو هفته یا سه هفته طول خواهد کشید، اما مطمئنا در آخرین مراحل مذاکره هستیم». این در حالی است که رئیس هیأت روسی اخیرا گفته بود مذاکرات پنج دقیقه با خط پایان فاصله دارد. وزارت خارجه آلمان به‌عنوان یکی از سه کشور تروئیکای اروپایی نیز در توییتی نوشت: «مذاکره‌کنندگان تروئیکای اروپایی برای مذاکرات وین بر سر برجام، به وین بازگشتند. ما در مراحل پایانی هستیم. رسیدن به راه‌حل دیپلماتیک امکان‌پذیر است، اما لازم است که ما در تصمیم‌گیری سرعت به خرج دهیم». هم‌زمان با این موضع‌گیری‌ها، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، در توییتی نوشت: «صداهایی که از هیئت حاکمه آمریکا شنیده می‌شود، نشان می‌دهد که انسجام لازم در این کشور برای اتخاذ تصمیمات سیاسی در مسیر پیشبرد مذاکرات وین وجود ندارد. دولت آمریکا نمی‌تواند هزینه اختلافات داخلی خود را با تضییع حقوق قانونی ملت ایران پرداخت کند».


بورل: 2 طرف آمادگی نشان داده‌اند


بورل گفت رسیدن به یک توافق در زمینه لغو تحریم‌ها و بازگرداندن اقدامات هسته‌ای ایران به حالت قبل، «مهم‌ترین مسئله است». او ابراز امیدواری کرد گشایشی صورت می‌گیرد «چون دو طرف از خود آمادگی نشان داده‌اند». او همچنین گفت که پیش از خروج‌ دولت قبلی آمریکا از توافق هسته‌ای، ایران به توافق پایبند بوده است. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، علاوه بر این مطرح کرد که روسیه نقش سازنده‌ای در مذاکرات وین ایفا می‌کند.


نماینده چین: آمریکا تمام تحریم‌ها را لغو کند


وانگ کوان، نماینده دائمی چین در سازمان‌های بین‌المللی در وین و رئیس هیئت مذاکره‌کننده چین نیز گفت گفتمان و مذاکره تنها راه‌ حل‌وفصل مسئله هسته‌ای ایران است. وانگ کوان افزود چین با دیگر شرکای توافق هسته‌ای برای حاصل‌شدن گشایشی سریع در مذاکرات همکاری خواهد کرد. این دیپلمات ارشد چینی گفت کشورش از موضع اصولی ایران مبنی بر تلاش برای رسیدن به راهکاری از طریق مذاکرات حمایت می‌کند. او با اشاره به بسته پیشنهادی آمریکا و سه کشور اروپایی فرانسه، انگلیس و آلمان، همچنین بازگردانی معافیت‌های هسته‌ای ایران توسط آمریکا، این اقدامات را «گامی مثبت» در جهت توافقی نهایی تلقی کرد و گفت تمامی دیگر طرفین مذاکرات باید بیشتر به دیدگاه‌های ایران درباره این بسته پیشنهادی گوش کنند و به حقوق‌ قانونی و خواسته‌های معقول ایران بپردازند. وانگ همچنین ابراز امیدواری کرد که ایران «بتواند به‌‌طور رسمی بازخوردهای مکتوبش درباره بسته پیشنهادی برای مذاکره از سوی تمامی طرفین را ارائه دهد». از نظر او، مذاکرات وین «پیشرفت مثبتی» در جهت حل‌وفصل نهایی مسئله هسته‌ای ایران داشته است. وانگ از تمامی طرفین خواست قدردان پیشرفت‌هایی باشند که «با کوشش فراوان در دورهای قبلی مذاکرات وین حاصل شده است» و با بهره‌مندی از آن، بر مسائل باقی‌مانده مانند لغو تحریم‌ها و تضمین‌های اقتصادی، متمرکز شده و اتفاق نظر و تلاش برای رسیدن به توافق در اسرع وقت را افزایش دهند. نماینده چین در وین با مطرح‌کردن اینکه «چین با بالا‌بردن فوریت مذاکرات موافق است اما تعیین ضرب‌الاجل برای مذاکرات سازنده نیست»، از طرفین مذاکرات خواست اراده سیاسی‌شان را تقویت کرده و در مرحله آخر مذاکرات از خود حسن نیت و انعطاف نشان دهند. او از طرفین خواست بر مسئله لغو تحریم‌ها تمرکز کنند که دغدغه اصلی ایران و یکی از نگرانی‌های مهم چین است. این دیپلمات ارشد چینی در ادامه گفت: «آمریکا به‌عنوان مسبب اصلی بحران هسته‌ای فعلی ایران، باید تمام تحریم‌های غیرقانونی یک‌جانبه را علیه ایران و طرف‌های سوم از ‌جمله چین لغو کند تا دوباره اعتماد بین‌المللی را جلب کند؛ در عین حال، ایران نیز باید به‌طور جامع تعهداتش را بر این اساس اجرائی کند». وانگ در این راستا گفت لغو تحریم‌ها به جای اظهارات صرف، باید از طریق اقداماتی ملموس انجام بگیرد.


دیدارهای اولیانوف با باقری و مالی


از سوی دیگر، رئیس هیئت روس در مذاکرات وین در دو توییت از دیدارهای جداگانه‌اش با رؤسای هیئت‌های ایران و ایالات متحده خبر داد. میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین، در توییتر نوشت: «با آقای رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، دیدار کردم. ما در‌خصوص جنبه‌های مذاکرات وین درباره برجام رایزنی کردیم». اولیانوف در پیامی دیگر نوشت: «با آقای [علی] باقری‌کنی، رئیس هیئت مذاکره‌کننده ایران، بلافاصله پس از ازسرگیری گفت‌وگوهای وین درباره برجام ملاقات کردم».

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها