|

علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد :

شرط راستی‌آزمایی ایران پذیرفته شد

رییس هیات مذاکره کننده ایران گفت: دو مساله اساسی که ایران مدنظر دارد نیز در دستور کار بررسی هیات های دو طرف است و این دو دستور راستی آزمایی لغو تحریم ها و تضمین عدم خروج دوباره آمریکا از برجام است.

شرط راستی‌آزمایی ایران پذیرفته شد

به گزارش ایسنا، علی باقری در جمع خبرنگاران ایرانی در وین گفت: امشب نشست کمیسیون مشترک در دور هشتم برگزار شد و در این نشست همه نمایندگان کشورها بر اولویت داشتن بررسی موضع لغو تحریم های غیرقانونی و ظالمانه علیه ایران تاکید داشتند و قرار شد از فردا صبح که نشست های کارشناسی و مشترک دو جانبه برگزار می شود مساله لغو تحریم ها در دستور کار طرف ها قرار داشته باشد.

وی ادامه داد: دو مساله اساسی که ایران مدنظر دارد نیز در دستور کار بررسی هیات های دو طرف است و این دو دستور راستی آزمایی لغو تحریم ها و تضمین عدم خروج دوباره آمریکا از برجام است.

مذاکره کننده ارشد تصریح کرد: ایران اعلام کرده است در صورتی که توافق حاصل شود، ابتدا باید طرفی که ناقض توافق است، یعنی آمریکا تحریم ها را بردارد و ایران برداشته شدن آنها را راستی آزمایی کند و سپس اقدامات هسته ای را در چارچوب برجام انجام دهد. اساس و مبنای راستی آزمایی توسط طرف مقابل پذیرفته شده است اما درباره چارچوب ها و شاخص‌های این کار، گفتگوها از فردا آغاز می شود.

وی درباره تضمین مدنظر ایران، تاکید کرد: اینکه مجدد آمریکا توافق را نقض نکند و تحریم جدیدی را علیه ایران بر خلاف توافق وضع نکند. مطالبه به حق ایران این است که در این رابطه تضمین هایی به طرف ایرانی داده شود. هم چنین موضوع تحریم مالی و بانکی در دو سه روز آینده در دستور کار قرار می گیرد.

باقری خاطرنشان کرد: همان طور که بارها تاکید کرده‌ایم، رمز پیشرفت گفتگوها دستیابی به توافق درباره لغو تحریم ها به طور موثر و عملیاتی است و این که طرف های دیگر هم اعلام کردند این موضوع باید در اولویت بررسی ها قرار گیرد، نشانه امیدوار کننده‌ای است. اگر در این موضوع پیشرفت کنیم به نظر ما مسیر دستیابی به توافق در آینده تسهیل خواهد شد.

رییس هیات مذاکره کننده ایران گفت: اینکه طرف مقابل اراده عملی و آمادگی جدی برای لغو تحریم ها داشته باشد و تضمین های مناسب را برای عدم تکرار خروج از توافق بدهد و چارچوب اطمینان بخشی برای راستی آزمایی لغو تحریم ها در اختیار ایران قرار دهد، نشانه مهم و جدی است که طرف مقابل برای دستیابی به توافق آماده است.

وی در پاسخ به این سوال که سفیر چین امروز گفته است که تا پایان ژانویه امکان توافق هست؟ گفت: هر چقدر طرف مقابل آمادگی جدی‌تری برای لغو تحریم ها و اراده جدی برای پذیرش ساز و کارهای مدنظر ایران برای لغو تحریم ها به ویژه در دو موضوع راستی آزمایی و تضمین‌ها داشته باشد، در مدت کوتاه تری می توانیم به توافق برسیم. هر چه آمادگی و اراده طرف مقابل برای برداشتن تحریم ها عینی‌تر باشد، گفتگوها زمان کمتری وقت می‌برد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها