|

‌قالیباف در برابر انتقادات دانشجو

رئیس مجلس که به مناسبت 16 آذر به دانشگاه شهید بهشتی رفته بود، با حملات تند نماینده اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان روبه‌رو شد.

‌قالیباف در برابر انتقادات دانشجو

به گزارش روزنامه شرق، رئیس مجلس که به مناسبت 16 آذر به دانشگاه شهید بهشتی رفته بود، با حملات تند نماینده اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان روبه‌رو شد. پیش‌تر بسیج دانشجویی دانشگاه تهران هم انتقادهای تندی را به زاکانی خلف قالیباف در دانشگاه روانه کرده بود. احتمالا برای همین آنها از او برای حضور در مراسم 16 آذر دانشگاه تهران دعوت نکردند. در بیرون از دانشگاه اگر از پایان ماه‌عسل دولت و مجلس سخن به میان می‌آید و دولت هم از عدم همراهی مجلس با خود گلایه دارد اما به نظر می‌رسد که در بخش‌های دیگر هم اوضاع چندان برای اصولگرایان خوب نیست. حضورشان در قدرت آنها را از مقام مطالبه‌گر به مقام پاسخ‌گو کشانده و حالا باید در برابر عملکرد خود به حامیانشان جواب پس دهند. به گزارش ایلنا دیروز سیدامیرمحمد حسینی، نماینده اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان خطاب به قالیباف گفت: آقای رئیس یک‌بار برای همیشه تکلیف خود را با اطرافیانتان روشن کنید. آیا نمی‌خواهید به شائبه‌های موجود در مورد انتصابات خود چه در مجلس و چه در شهرداری پاسخ دهید؟ او گفت: جمهوری اسلامی که با شعار رفع انحصار از فرایند قدرت و مناصب نظام تصمیم‌گیری کشور پا به عرصه وجود گذاشت، اکنون در آستانه ۴۳‌سالگی نیاز به تحول در عرصه حکمرانی و سیاست‌گذاری کشور را احساس می‌‌کند. جمهور به‌عنوان اصلی‌ترین رکن‌ که با روحیه انقلابی‌گری هیمنه استکبار را در هم شکسته و با ازخودگذشتگی در هشت سال دفاع مقدس باعث تثبیت، ادامه و صدور انقلاب شده است، با توجه به رویه اخذ‌شده در سال‌های گذشته توسط مسئولین، شکاف و ناامیدی بین خود و حاکمیت احساس می‌کند. وی افزود: جناب آقای قالیباف مردم از شما به‌عنوان رئیس مجلسی که با شعار انقلابی‌گری پای کار آمده، انتظار ویژه‌ای برای ازبین‌بردن ساختار‌های معیوب گذشته دارند اما عملکرد یک‌سال‌و‌نیم گذشته شما، به تحقق این انتظار کمکی نکرده است. این فعال دانشجویی تأکید کرد: آنچه که به تعبیر روح‌الله کبیر گفته شده بود که مجلس در رأس همه امور است، اکنون و با توجه به دخالت نمایندگان در انتصابات دولت، از وزارت گرفته تا مدیران بخش‌های مختلف شهرستان‌ها، همچنان به همان تعبیر برداشت می‌شود؟ مگر به گفته رهبری شأن نمایندگی مردم از هر مرتبه‌ای بالاتر نیست؟ پس چرا این‌گونه به نظر می‌رسد که راه پاستور از بهارستان می‌‌گذرد؟ آیا شأن نظارتی نمایندگان مجلس در این است که مدیر معرفی کنند؟ آیا احداث ستاد انتخاباتی در مجلس بی‌طرفی که باید ناظر رفتار دولت باشد، صحیح است؟ آیا شأن نماینده مجلس دیده‌شدن در راهرو وزارتخانه‌ها برای لابی‌گری است؟ با همه اینها و بیشتر، باز‌هم مجلس در رأس همه امور است؟


وی خاطرنشان کرد: آقای رئیس یک‌بار برای همیشه تکلیف خود را با اطرافیانتان روشن کنید. آیا نمی‌خواهید به شائبه‌های موجود در مورد انتصابات خود چه در مجلس و چه در شهرداری پاسخ دهید؟ وی با بیان اینکه در راستای قانون جوانی جمعیت و تعالی خانواده باید گفت که بحران پیری جمعیت از جمله مواردی است که آینده کشور را به‌طور جد تهدید می‌کند و به‌طور گسترده همه ابعاد سیاسی، امنیتی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و... را دربر می‌گیرد، یادآور شد: در همین راستا با کاهش رشد جمعیت، قانون جوانی جمعیت و تعالی خانواده در مجلس به تصویب رسید که باوجود مزایای این طرح از ایرادات بسیار آن نمی‌شود چشم‌پوشی کرد.
وی ادامه داد: عدم اولویت‌بندی مفاد قانون، روشن‌نبودن مصادیق جامعیت، ابهام در میزان اجرائی‌شدن، فقدان ضمانت اجرائی و عدم هماهنگی با اسناد بالادستی از جمله ایرادات اساسی است که می‌توان بر این قانون وارد کرد که البته انتظار می‌رود به اصلاح آن پرداخته و با پیگیری مجدانه و اهتمام مجلس و نظارت ارگان‌ها و سازمان‌های مربوطه تنها در حد قوانین خاک‌خورده باقی نماند و گامی در جهت حل این بحران باشد.


او گفت: آقای رئیس امروز دانشگاه‌های ما تبدیل به فرودگاه‌های بین‌المللی شده‌اند. نخبگانی که در کشور‌های دیگر می‌توانند مسئولین بخش‌های مختلف باشند، در کشور خودمان جایگاهی ندارند. مگر تنها خروجی یکی دو دانشگاه خاص می‌توانند مسئولیت‌های تصمیم‌گیری کشور را بر عهده بگیرند. این فعال دانشجویی بیان کرد: عدم مشارکت سیاسی نخبگان در تصمیم‌گیری در فرایند حکمرانی، بسیاری از این سرمایه‌های انسانی را ناامید کرده به‌طوری‌که شاهد مهاجرت این قشر، حتی به کشور‌های ضعیف هستیم. بفرمایید که با تأکیدات مختلف حضرت آقا و مطالبات ایشان، چه اقدامی در جهت حفظ نخبگان کشور صورت گرفته است؟ و چقدر این اقدامات مؤثر واقع شده‌اند؟ وی با تأکید بر اینکه مجلسی که با شعار شفافیت پا به میدان گذاشت، در عمل به اولین وعده خود که تصویب شفافیت بود قصور کرد، گفت: سؤال اینجاست که تا کی شعار شفافیت باید دستاویزی برای ورود به مجلس باشد؟ آقای رئیس دریافتی‌های نمایندگان بابت مواردی چون حق همراه یا حق دفتر، واقعا صرف چه می‌شود؟ چرا اسناد این‌گونه هزینه‌های اضافی منتشر نمی‌شود؟ یا چرا باید نمایندگان بابت تصویب برنامه و بودجه پاداش اضافی دریافت کنند؟


مگر نه این است که این جزء وظایف آنان است؟ آقای رئیس طرح رتبه‌بندی معلمان به کجا رسید؟ چشمان یک‌میلیون انسانی که آینده فرزندان این مملکت را رقم می‌زنند، به دست شماست ولی هنوز که هنوز است فرایند و سازوکار این طرح مشخص نیست. این فعال دانشجویی عنوان کرد: آقای قالیباف جلسات سران قوا که با حکم رهبری و اختیارات بالا شکل گرفت تا حل مشکلات اساسی کشور تسهیل پیدا کند، آیا به نظرتان این جلسات کارکرد مدنظر حضرت آقا را دارد؟ آیا آن تسهیل‌گری در حل مشکلات اجرائی شد؟ نتیجه آن در معیشت مردم چه بود؟ در آخر پیشنهادی درخصوص حق اعتراض مردم به مشکلات کشور که هم‌اکنون نیز درگیر آن هستند، ارائه می‌کنم؛ طبق اصل ۲۷ قانون اساسی قانون به تجمعات مسالمت‌آمیز مردم مشروعیت بخشیده است. در همین راستا مجلس باید سازوکاری را برای این تجمعات و اعتراضات مشخص کند که هم این اعتراضات کارکردی واقع شوند و نسبت به وضعیت معترضین بازنگری شود و هم هر تجمعی در کشور تبدیل به اغتشاش نشود که باعث تضییع حقوق مردم شود.


قطعا شایسته‌سالاری صورت نگرفت


قالیباف هم دیروز سعی کرد به برخی شبهات و انتقادات پاسخ گوید و برخی از نقصان‌ها را بپذیرد. از پذیرفتن عدم رعایت شایسته‌سالاری در لیست نمایندگان تهران تا عدم پیگیری درست رفتار عنابستانی نماینده‌ای که به سرباز راهور سیلی زد. اگرچه بیشتر صحبت‌هایش دفاع از عملکرد فعلی‌اش در مجلس و گذشته‌اش در شهرداری بود. او درباره نامه‌نوشتن در حمایت از رئیسی برای ورود به انتخابات از سوی نمایندگان گفت: مجلس شورای اسلامی و نماینده مجلس، وکیل‌الدوله نیست بلکه پنجره مردم است. اینکه در مجلس نامه نوشته شود که برای مثال آقای قالیباف یا مثلا آقای رئیسی برای انتخابات ریاست‌جمهوری اقدام کند، به‌هیچ‌عنوان صحیح نیست که در آن زمان من اجازه ندادم حتی این نامه از تریبون مجلس شورای اسلامی قرائت شود. نماینده مجلس می‌تواند بشخصه فعالیت سیاسی داشته باشد اما آن اقدام مجلس درخصوص نامه پسندیده نیست و این نقد وارد است. درخصوص موضوع اینکه برخی از نمایندگان به هیئت دولت رفتند نیز باید بگویم دولت با تشخیص و پیگیری خود انتخاب‌هایی داشت و من امروز شهادت می‌دهم دو وزیری که از مجلس به دولت رفتند نه کاندیدا شدند و نه لابی کردند. وی درخصوص حضور خود در یکی از لیست‌های انتخابی مجلس عنوان کرد: در آن لیست کاندیداهای تهران شعاری درخصوص شفافیت وجود نداشت اما من در صحبت‌های خود به موضوع شفافیت اشاره کردم و پیگیر آن هستم. مباحثی درباره لیست تهران مطرح شد. برای مثال امروز از پدرخوانده‌ها گفتند که درست است و نقدهایی وارد است اما من در آن زمان گفتم که افراد قابل‌تر و شایسته‌تری وجود دارند که در این لیست باشند. اگرچه خود را مکلف دانستم که با همان لیست به قول خود عمل کنم. قطعا در آن لیست شایسته‌سالاری صورت نگرفت این‌چنین اتفاقات ممکن است در انتخابات بعد هم انجام شود، برهمین اساس است که می‌گویم الگوی حکمرانی ما باید اصلاح شود. رئیس مجلس شورای اسلامی در بخشی دیگر عنوان کرد: قطعا ما در حوزه نظارت بر رفتار نمایندگان ضعف‌هایی داریم که مجلس به دنبال تقویت آن بوده و قصد دارد قانون آیین‌نامه داخلی را در این خصوص اصلاح کند؛ درخصوص آقای عنابستانی که دانشجویان اشاره کردند، باید بگویم که اگر‌چه هیئت نظارت پیگیری‌های مجدانه‌ای انجام داد، اما معتقدم که پیگیری‌ها باید محکم‌تر انجام می‌شد اما در‌نهایت نظر دادگاه ملاک قرار گرفت؛ البته در برخورد مأمور نیروی انتظامی هم اشکالاتی وجود داشت؛ سرباز نباید از قانون تخطی کند. نماینده مجلس سیلی نزد و صرفا سرباز را هل داد اما حق همین هل‌دادن را نداشت؛ اگر‌چه ما شاهد بودیم که در مجلس قبل در خصوص موضوع گمرک این‌گونه موضوع پیگیری نشد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها