|

۱۸ نفر از کابینه دولت سیزدهم رأی اعتماد گرفتند

همه به جز یک نفر

همه وزرای پیشنهادی رئیسی رأی آوردند به جز یک نفر. باغگلی، وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش. در شرایطی که طرح شفافیت آرای نمایندگان در مجلس اصولگرایان همچنان بلاتکلیف است، رأی اعتماد به وزرای کابینه رئیسی هم مخفی انجام شد و کسی از مردم متوجه نشد که کدام نماینده به کدام وزیر رأی مثبت یا منفی داد. بر اساس بند ۳ ‌ماده ۱۲۲ آیین‌نامه داخلی مجلس رأی‌گیری در زمان رأی اعتماد باید با ورقه و با کارت و به صورت مخفی انجام شود.

همه به جز یک نفر

همه وزرای پیشنهادی رئیسی رأی آوردند به جز یک نفر. باغگلی، وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش. در شرایطی که طرح شفافیت آرای نمایندگان در مجلس اصولگرایان همچنان بلاتکلیف است، رأی اعتماد به وزرای کابینه رئیسی هم مخفی انجام شد و کسی از مردم متوجه نشد که کدام نماینده به کدام وزیر رأی مثبت یا منفی داد. بر اساس بند ۳ ‌ماده ۱۲۲ آیین‌نامه داخلی مجلس رأی‌گیری در زمان رأی اعتماد باید با ورقه و با کارت و به صورت مخفی انجام شود.

پیش از این پیشنهاد شده بود به دلیل شیوع کرونا رأی‌گیری در زمان رأی‌ اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت الکترونیکی انجام شود ولی این طرح هنوز به قانون تبدیل نشده است. قالیباف درباره شکل رأی‌گیری گفته بود که برای ۱۹ وزیر پیشنهادی ۱۹ صندوق داریم که پای هر صندوق سه ناظر بر شمارش حضور دارند. ‌۱۶ نفر از نمایندگان خانم و مابقی از بین دو فراکسیون مجلس برای نظارت بر شمارش آرا انتخاب شدند. هیچ‌یک از نمایندگان هنگام شمارش در محوطه صحن تردد نمی‌کنند و همه در جای خود می‌نشینند، ما دستور جلسه داریم و در زمان شمارش آرا، دستور مورد بررسی قرار می‌گیرد. دیروز در فاصله پایان بررسی صلاحیت تا زمان رأی‌گیری به نقل از بحث‌هایی که در فضای مجازی و کلاب‌هاوس مطرح شد، ادعا شد که صدیقی، امام جمعه موقت تهران، به آقاتهرانی توصیه کرده است که پایداری‌ها به وزیر پیشنهادی ورزش رأی موافق بدهند. قبل‌تر پیش‌بینی‌ها حاکی از این بود که از ۱۹ وزرای پیشنهادی رئیسی، کار برای دو نفر از وزرا سخت است. باغگلی، وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش و سجادی، وزیر پیشنهادی ورزش‌وجوانان این دو نفر بودند که از بین این دو فقط باغگلی رأی اعتماد نگرفت.

روح‌الله نجابت، نماینده مردم شیراز در مجلس دیروز نخستین فردی بود که آرای خودش به وزرای پیشنهادی را علنی کرد و این اقدام خود را در راستای شفاف‌سازی دانست. او به شش وزیر پیشنهادی رأی منفی داده بود.

روز گذشته در جریان آخرین جلسه رأی اعتماد به وزرای باقی‌مانده، قالیباف، رئیس مجلس خطاب تذکراتی قرار گرفت. محمد وحیدی، نماینده بروجرد در تذکر آیین‌نامه‌ای به مسئله حضور پراکنده نمایندگان در صحن علنی اشاره کرد و خطاب به قالیباف گفت: شما مدیری قوی هستید اما گاهی مردم شاهد بی‌نظمی در صحن علنی هستند. شما از باب معلمی در اداره مدرسه با دانش‌آموان شلوغ‌کار مواجه می‌شوید. این موضوع باعث زیر سؤال بردن مجلس می‌شود. محمدحسن آصفری هم در تذکر شفاهی خود گفت: آقای قالیباف شما تأکید دارید که زودتر تکلیف وزرا روشن شود و آنها بتوانند کار خود را شروع کنند. نماینده مردم اراک و کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: طی چند روز گذشته نمایندگان بارها درخصوص ماده ۲۰۲ آیین‌نامه داخلی مجلس تذکر دادند؛ در گزارش کمیسیون‌ها خیلی از مواردی که ارائه می‌شود مشترک است؛ به‌عنوان مثال سه کمیسیون درمورد یک وزیر گزارشی می‌دهند که برخی از موارد مانند تحصیلات، استعلامات و... یکسان است، لذا اگر اصرار و تأکید بر تأثیر در روشن‌شدن تکلیف وزرا داریم، باید به این موضوع توجه کنیم.

مرتضی حسینی هم در تذکری اظهار کرد: لازم است وزرا بعد از رأی اعتماد، میزان دارایی و اموال خود را به مجلس شورای اسلامی و نمایندگان ارائه کنند. این نماینده مجلس شورای اسلامی از نحوه گزارش‌های کمیسیون‌های تخصصی درباره وزرای پیشنهادی انتقاد کرد و گفت که باید گزارش کمیسیون‌ها درباره انطباق برنامه‌های ارائه‌شده با اسناد بالادستی و بررسی و سوابق علمی و اجرائی و مدارک وزرای پیشنهادی باشد نه اینکه بگویند فلان وزیر را تأیید می‌کنند.

دیروز عزت‌الله ضرغامی، رئیس پیشین صداوسیما و گزینه وزارت میراث فرهنگی و گردشگری وقتی برای دفاع از برنامه‌هایش پشت تریبون قرار گرفت، کنایه‌ای به دولت روحانی و سفر او به ایتالیا زد و گفت: یکی از اشارات رهبری در بازدیدها به نقش رستم بود و در این رابطه بگویم اگر یک نفر از کسانی که همراه رئیس‌جمهور سابق به ایتالیا رفته بودند و در شهرداری رم آنها را پای مجسمه سردار رمی می‌بردند تا بگویند ما چنین سربازی داشتیم که فتوحاتی داشته است اگر همانجا نشانی از نقش رستم می‌دادند که پادشاه روم به زمین افتاده است و از داریوش اول تقاضای عفو می‌کند و فلیپ عرب هدیه می‌دهد، عظمت ایرانیان را نشان می‌دادند تا وقتی داشتند زیر این مجسمه عکس می‌گرفتند نشان دهند چه عقبه‌ای داشته‌ایم. جبار کوچکی‌نژاد هم در حمایت از ضرغامی گفت: روز گذشته (سه‌شنبه) یکی از نمایندگان نسبت سوء به یکی از خدمتگزاران نظام، کسی که ۱۰ سال با حکم مقام معظم رهبری بزرگ‌ترین رسانه یعنی صداوسیما را مدیریت کرده است و در تحریم دشمن قرار دارد، زده شده و گفتند ایشان یکی از بدنام‌ترین افراد جهان هستند که این تهمت بسیار بزرگ است و باید از این برادر عذرخواهی شود. دیروز جلسه مجلس برای بررسی ادعای مطرح‌شده درخصوص اموال وزیر پیشنهادی نفت برای دقایقی غیرعلنی شد.

درحالی‌که قرار بود ساعت ۱۱ و ۵ دقیقه جلسه مجلس بعد از اعلام تنفس نیم‌ساعته مجددا تشکیل شود، مجلس به مدت ۲۰ دقیقه وارد نشست غیرعلنی شد تا الیاس نادران درخصوص ادعاهایش درباره اموال جواد اوجی، وزیر پیشنهادی نفت توضیحاتی را ارائه کند. الیاس نادران، نماینده تهران هم در مخالفت با وزیر پیشنهادی نفت صحبت کرد و گفت: «بنده چند نکته را به ایشان (وزیر پیشنهادی نفت) گفتم برای اینکه بدانند من چه می‌دانم، اما متأسفانه ایشان نگرفتند. به ایشان گفتم لیست اموال شما در شبکه‌های اجتماعی پخش شده است، دیدید؟ که گفت خیر ندیدم! به او گفتم چه دارید؟ گفت شما چه می‌دانید؟ گفتم من می‌پرسم شما چرا می‌گویید؟ گفت سه آپارتمان در هروی که یکی آپارتمان همسرم است از ارث پدر ایشان بوده و یکی هم برای پسرم است. گفتم من از مراجع ذی‌صلاح استعلام گرفتم و ۹ مورد از اموال ایشان را در دو برگه کاغذ استعلام گرفتم. کسی که به این صراحت خلاف واقع می‌گوید در جاهای دیگر هم همین‌گونه خواهد بود. دوستان ما اشاره می‌کنند که گزارش‌های نهاد امنیتی چنین و چنان است. بنده عرض کردم که قضیه دیمیتریس کامبیس و دکل‌های گمشده و کشتی‌هایی که خوردند و اموال مملکت رو شد را پاسخ دادند؟ روزی که از فرودگاه امام رفت نهادهای امنیتی و اطلاعاتی نبودند؟

جواد اوجی هم در پاسخ گفت که باید بگویم گفته‌اند فلانی مازراتی دارد؛ بینی و بین‌الله اگر این ماشین مازراتی را بیاورید من نمی‌توانم تشخیص بدهم چون تابه‌حال ندیده‌ام.

در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی وزارت نفت بار دیگر پای رستم قاسمی و اشتباه لفظی‌‌اش که به جای وزارت راه از وزارت نفت نام برد به میان آمد. محمدعلی نقدعلی، نماینده خمینی‌شهر که در مخالفت با جواد اوجی پشت تریبون قرار گرفته بود گفت: گشایش در فروش نفت و ورود ارز به داخل کشور نیاز و مسئله اصلی کشور است و باید برای آن برنامه‌ریزی ویژه‌ای داشت و اگر جرئت و جسارت کافی برای این موضوع نباشد، نمی‌توان موفق بود. نمایندگان برای این مسئولیت آقای رستم قاسمی را مناسب می‌دانستند و دیدیم که در زمان معرفی و ارائه برنامه‌ها ایشان دائم از وزارت نفت سخن می‌گفتند.

موسوی‌لارگانی، نماینده مردم فلاورجان در مجلس، در تذکر شفاهی با استناد به ماده ۷۵ آیین‌نامه داخلی مجلس گفت: پس از اظهارات این‌جانب درخصوص مخالفت با وزیر پیشنهادی کار، آقای عبدالملکی اشاره کرده بودند برای جایگاه وزارتخانه کار، در کشور بهتر از من وجود ندارد و اگر به بنده رأی ندهید یا رأی نیاورم وزیر بعدی را هم خودم معرفی یا انتخاب می‌کنم. آقای عبدالملکی فرموند: «مباحثی که به من نسبت داده شده است کذب است»، درحالی‌که تمام آنچه ایشان سخن گفتند ثبت و ضبط شده است، آقای قالیباف می‌توانید راستی‌آزمایی کنید، اگر مطلبی که عرض کردم حقیقت نداشت، هرچه شما بفرمایید این‌جانب می‌پذیرم، اگر هم گفته باشند باید توجه کنیم این موضوع یک انحراف است و باید جلوی انحراف گرفته شود، من درخصوص آمارهایی که ایشان درباره کمیته امداد ارائه داده بود مطالب زیادی داشتم، ولی مطرح نکردم.

احسان ارکانی، عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس، درمورد وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت: حجت‌الاسلام سیداسماعیل خطیب مورد تخریب برخی همکاران قرار دارد و موضوعاتی درمورد سابقه وی مطرح شد که درست و دقیق نبود. خطیب به‌عنوان چهره‌ای خدوم و زحمتکش در برقراری امنیت و در عین حال چهره‌ای منطقی، اثرگذار به دور از کندروی‌ها و تندروی‌ها در جامعه اطلاعاتی شناخته شده است و باید رأی قاطعی از مجلس کسب کند تا وزیر اطلاعات بتواند با اقتدار در صحنه داخلی و خارجی مطرح شود. او از نمایندگان خواست با رأی اعتماد قاطع از وزیر پیشنهادی اطلاعات حمایتی معنادار داشته باشند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها