|

پرچم مخالفت با پوتین به دست چه کسی رسید؟

زنی که اشک نمی‌ریزد

یولیا ناوالنایا، همسر الکسی ناوالنی با بیان این جملات با همسر خود از راه دور وداع کرد.

زنی که اشک نمی‌ریزد
خبرنگار: مهسا مژدهی

«سپاس از ۲۶ سال خوشبختی مطلق. حتی بابت سه سال اخیر. نمی‌دانم بدون تو چطور زندگی کنم. ولی می‌کوشم طوری باشد که آن بالاها برایم شادی کنی و به من ببالی.»

یولیا ناوالنایا، همسر الکسی ناوالنی با بیان این جملات با همسر خود از راه دور وداع کرد.

 

یولیا راه ناوالنی را ادامه می‌دهد

تنها دو روز بعد از اعلام مرگ الکسی ناوالنی و در شرایطی که پیکر او هنوز به دست خانواده‌اش نرسیده بود، یولیا اعلام کرد راه همسرش را برای رسیدن به یک روسیه آزاد ادامه خواهد داد.

او به پارلمان اروپا رفت تا با گفتن اینکه پوتین رهبر باندی جنایتکار است، نشان دهد شمشیر را برای رئیس‌جمهور روسیه از رو بسته است.

 

یولیا ناوالنایا کیست؟

یولیا اقتصاددان ۴۷ ساله روس، همسر الکسی ناوالنی است. البته هویت او به همین موضوع ختم نمی‌شود. از یولیا ناوالنایا به‌عنوان بانوی اول مخالفان روسیه نام می‌برند.

یولیا از دانشکده روابط اقتصادی بین‌المللی آکادمی اقتصادی روسیه پلخانف فارغ‌التحصیل شد. او که دختر یک دانشمند روس است، از سال ۲۰۰۷، به‌عنوان دستیار ناوالنی کار می‌کرد. تصاویر نشان می‌دهد این دو در همه لحظات مبارزه علیه پوتین با یکدیگر همراه بوده‌اند.

یولیا ناوالنایا وقتی همسرش در سال ۲۰۲۱ در روسیه به زندان محکوم شد گفت الکسی گفت که الکسی نمی‌ترسد. من هم نمی‌ترسم. و از همه شما می‌خواهم که نترسید.

 

زنی که می‌خواهد روسیه آزاد را کند

ناوالنایا بعد از مرگ همسرش، در لباسی به رنگ سورمه‌ای و با چشمانی که به زحمت از شدت غم باز می‌شد، در خارج از روسیه مقابل دوربین نشست و در حالی که تلاش داشت تا جلوی اشک‌هایش را بگیرد گفت من از شما می‌خواهم کنار من بایستید.

یولیا در ویدئو ضبط شده پس از مرگ همسرش گفت من می‌خواهم در روسیه آزاد زندگی کنم. می‌خواهم روسیه آزاد را بسازم. او که سال‌ها اصراری نداشت از زیر سایه الکسی بیرون بیاید، حالا با مرگ او از بلند کردن صدای خود و به دست گرفتن پرچم رهبری مخالفان پوتین هراسی از خود نشان نمی‌دهد.

 

این زن اشک نمی‌ریزد

زمانی‌که یولیا ناوالنایا در سال ۲۰۱۲، با حکم حبس پنج ساله همسرش ناوالنی به اتهام دزدی از یک شرکت چوب مواجه شد، فحشی را نثار کرملین و دادگاه‌های مسکو کرد و گفت آنها هیچ‌وقت اشک‌های ما را نخواهند دید.

۱۲ سال بعد از حکم پنج سال حبسی که لغو شد، یولیا به‌عنوان بیوه ناوالنی که سر نترسی دارد، بدون اینکه خمی بر ابرو بیاورد یا اجازه سرازیر شدن اشک‌هایش را بدهد، برای جلب حمایت بین‌المللی علیه پوتین تلاش می‌کند.

 

آیا پوتین به دردسر افتاده؟

یولیا ناوالنایا رسما پوتین را به قتل الکسی ناوالنی متحد می‌کند. او مانند همسرش معتقد است حضور پوتین در کرملین برای روسیه بدبختی‌های بسیاری به‌بار آورده است.

یولیا در روسیه زندگی نمی‌کند. در حقیقت او اعلام نکرده که این روزها در کدام نقطه از کره زمین مشغول برنامه‌ریزی برای مقابله با پوتین است و همین مساله احتمالا مهم‌ترین نقطه ضعف او خواهد بود.

الکسی ناوالنی پس از گذراندن دوره درمان در آلمان، در زمانی که مسموم شده بود، گفت باید به مسکو برگردد. تلاش‌ها برای تغییر نظر او جواب نداد و همین بازگشت باعث شد به زندان محکوم شده و در نهایت جانش را از دست بدهد.

برای یولیا ناوالنایا هم بازگشت به روسیه به‌معنای شتافتن به سوی حکمی طولانی‌مدت و شاید حذف باشد. اما مقابله با مردی که سال‌هاست در کاخ کرملین به قدرت تکیه زده، از خارج از روسیه هم معنا و مفهومی ندارد.

 

یولیا ناوالنایا می‌تواند تبدیل به یک ناجی شود؟

یولیا ناوالنایا سال ۲۰۱۲ هشدار داده بود که روسیه به سال ۱۹۳۷ نزدیک می‌شود. اشاره او به دوران وحشت بزرگ استالینی است که از سال ۱۹۳۶ شروع و تا سال ۱۹۳۸ طول کشید و روس‌ها شاهد تصفیه‌های سیاسی، دادگاه‌های نمایشی و مرگ احتمالا بیش از یک میلیون نفر بوده‌اند. دوران وحشت بزرگ صدها هزار زن را بیوه باقی گذاشت. از این زنان بعدها به‌عنوان بیوه‌های شوروی یاد شد. اتفاقی که ۸۶ سال پس از آن فجایع برای خود یولیا ناوالنایا هم افتاده است.

شباهتی که یولیا ناوالنایا میان استالین و پوتین مطرح می‌کند، نشان می‌دهد در نظر او روسیه در دردسر بزرگی افتاده است. اما آیا او می‌تواند مقابل فجایعی که مدعی است در کشورش اتفاق می‌افتد بایستد؟

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها