|

جزئیات مهم از مذاکرات قاهره درباره آتش‌بس غزه

یکی از رهبران حماس نیز روز دوشنبه گفت که هیچ تاریخی برای دستیابی به توافق در مورد آتش‌بس در غزه و آزادی بازداشت شدگان تعیین نشده است.

جزئیات مهم از مذاکرات قاهره درباره آتش‌بس غزه

به گزارش شبکه شرق، روزنامه یدیعوت آحارونوت جزئیات جدیدی را درباره مذاکرات میان رژیم اسراییل و حماس درباره معامله تبادل اسرا و آتش‌بس در غزه منتشر کرد. یکی از رهبران حماس نیز روز دوشنبه گفت که هیچ تاریخی برای دستیابی به توافق در مورد آتش‌بس در غزه و آزادی بازداشت شدگان تعیین نشده است.

 روزنامه یدیعوت آحارونوت به نقل از منابع از عقب‌نشینی اسراییل‌ها از مواضع قبلی‌شان خبر داد و نوشت: اسرائیل خواهان دستیابی به اسامی اسرای زنده اسرائیلی در غزه نیست، بلکه فقط خواهان اطلاع یافتن از تعداد آن‌ها و تعداد اسرای فلسطینی است که حماس خواهان آزادی آنها در ازای هر اسیر اسرائیلی است.

این منابع اعلام کردند رژیم اسراییل دیگر خواهان اسامی اسرای زنده اسرائیلی نیست، بلکه تنها می‌خواهد تعداد اسرای زنده را بداند.

رژیم اسراییل معتقد است که همچنان ۴۰ اسیر زنده در غزه هستند که می‌توان در راستای یک معامله انسانی آنها را آزاد کرد، اما تعداد دقیق مشخص نیست.

منابع تاکید کردند حماس باید این تعداد را اعلام کند تا مذاکرات پیش برود.

یک مسؤول اسراییل گفته بود حماس با درخواست رژیم اسراییل برای ارائه لیست اسرای زنده مخالفت کرده است.

همچنین رسانه‌های عبری امروز دوشنبه به نقل از گزارش‌های تلویزیون مصر گزارش دادند میانجیگران و فرستاده‌های جنبش حماس به پیشرفت چشمگیری درباره آتش‌بس در غزه دست یافتند.

تلویزیون مصر در تناقض با گزارش‌های قبلی درباره موضع سرسختانه اسراییل‌ها به نقل از یک منبع اطلاعاتی گزارش داد: «دیروز پیشرفت قابل توجهی در مذاکرات آتش‌بس میان اسرائیل و حماس حاصل شد».

به گفته این منبع، تلاش‌ها برای دستیابی به توافق تا آغاز ماه مبارک رمضان در ۱۰ مارس ادامه دارد.

روزنامه تایمز رژیم اسراییل گزارش داد مصر، قطر و آمریکا برای برای آتش بس میان رژیم اسراییل و حماس فشار می‌آورند. این معامله شامل آتش‌بس ۶ هفته‌ای و آزادی اسرا است. رژیم اسراییل به دلیل اینکه پاسخ جنبش حماس درباره توافق چارچوب پاریس ۲ را رضایت بخش ندانست، تیمی را برای مذاکرات به قاهره اعزام نکرد.

مذاکرات قاهره درباره جنگ غزه در حالی وارد دومین روز شده است که میانجیگران از امکان‌پذیر بودن دستیابی به توافق در صورت تحت‌فشار قراردادن رژیم اسراییل صحبت می‌کنند.

پیش از این منابع رسانه‌ای عبری فاش کرده بودند که رژیم اسراییل به فشارهای آمریکا بر میانجیگران مصری و قطری برای دستیابی به توافق آتش‌بس پیش از ماه مبارک رمضان چشم دوخته است.

در حالی که هیئت حماس روز یکشنبه برای انجام این مذاکرات وارد قاهره شد، اما رسانه‌ها گزارش کردند رژیم اسراییل به دلیل پاسخ ندادن حماس به درخواست آنها درباره ارائه لیست کاملی از اسامی اسرای زنده این مذاکرات را تحریم کرده‌اند.

یکشنبه اولین روز از مذاکرات آتش‌بس غزه در قاهره انجام شد و امروز نیز ادامه خواهد داشت.

شبکه خبری الجزیره نیز به نقل از یکی از رهبران حماس که نامش فاش نشده است، گزارش داد: ما برای بازگشت فلسطینی‌ها به مناطقی که از آنجا آواره شده‌اند، به ویژه در شمال و برای عقب‌نشینی کامل اشغالگران تلاش می‌کنیم.

وی افزود: ما همچنین برای دستیابی به توافقی برای توقف تجاوز و تشدید ورود کمک‌ها و امدادرسانی‌ها بسیار جدی کار می‌کنیم.

این منبع حماس تاکید کرد که هیئتی از حماس «برای دیدار با برادران مصری و قطری و ارائه دیدگاه جنبش» در قاهره است.

وی تاکید کرد که جنبش حماس نگران ورود یا عدم ورود هیئت اسرائیلی به قاهره نیست.

این منبع افزود که رژیم اشغالگر اسرائیل با سردرگمی، ناامیدی و بی‌هدف در حال انجام نبردهای میدانی و مذاکره است که «در قتل عام علیه کسانی که به دنبال امرار معاش هستند، منعکس می‌شود».

 

منبع: ایسنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها