|

رویترز: آمریکا در پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی، خواستار آتش‌بس موقت در غزه شده است

آمریکا در روزهای گذشته به طور علنی گفته که پیش نویس قطعنامه الجزایر را -که خواستار آتش‌بس فوری بشردوستانه شده است- وتو خواهد کرد چرا که به روند جاری مذاکرات چند جانبه برای آتش بس در غزه خلل وارد می‌کند.

رویترز: آمریکا در پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی، خواستار آتش‌بس موقت در غزه شده است

به گزارش شبکه شرق، آمریکا در مقابل الجزایر، یک قطعنامه به شورای امنیت پیشنهاد داده است.

رویترز نوشت: دیپلمات‌‎ها می‌گویند: ایالات متحده در مخالفت با پیش نویس قطعنامه پیشنهادی الجزایر، یک پیش نویس به شورای امنیت ارائه داده که با سابقه این کشور در دخالت در جنگ غزه متفاوت است. در این پیش نویس، آمریکا خواستار یک آتش بس موقت میان اسرائیل و حماس شده و با حمله زمینی اسرائیل به رفح در جنوب غزه نیز مخالفت کرده است.

آمریکا در روزهای گذشته به طور علنی گفته که پیش نویس قطعنامه الجزایر را – که خواستار آتش‌بس فوری بشردوستانه شده است- وتو خواهد کرد چرا که به روند جاری مذاکرات چند جانبه برای آتش بس در غزه خلل وارد می‌کند.

تا کنون، واشنگتن از واژه آتش بس در هر اقدام سازمان ملل در مورد جنگ اسرائیل و حماس خودداری کرده است، اما متن پیشنهادی ایالات متحده به همان زبانی است که رئیس جمهور جو بایدن هفته گذشته در گفتگو با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به کار برده است. در این متن آمده است: شورای امنیت بر حمایت خود از آتش‌بس موقت در غزه در اسرع وقت، بر اساس فرمول آزادی همه گروگان‌ها، تاکید می‌کند و خواستار رفع همه موانع برای ارائه کمک‌های بشردوستانه است.

یک مقام ارشد دولت آمریکا که خواست نامش فاش نشود، روز دوشنبه گفت که ایالات متحده برنامه ای برای عجله در رای گیری ندارد و قصد دارد برای مذاکرات زمان بگذارد. برای تصویب، یک قطعنامه حداقل به ۹ رأی موافق و بدون وتوی آمریکا، فرانسه، بریتانیا، روسیه یا چین نیاز دارد.

متن پیش‌نویس ایالات متحده «تعیین می‌کند که در شرایط کنونی یک حمله زمینی بزرگ به رفح منجر به آسیب بیشتر به غیرنظامیان و جابجایی بیشتر آنها از جمله به‌طور بالقوه به کشورهای همسایه خواهد شد».

پیش‌نویس قطعنامه ایالات متحده می‌گوید: چنین اقدامی «پیامدهای جدی برای صلح و امنیت منطقه خواهد داشت و بنابراین تأکید می‌کند که چنین تهاجم زمینی بزرگی در شرایط کنونی نباید ادامه یابد».

 

منبع: شفقنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها