|

العالم فی 60 ثانیة

از بارش برف در امارات تا جشنواره فیلم بغداد

در 60 ثانیه دور دنیاى عرب امروز با شما همراهان عزیز نگاهی مى‌اندازیم به عناوین،البیان امارات،الریاض عربستان، الخلیج اونلاین، الشرق الأوسط و العربی الجدید.

از بارش برف در امارات تا جشنواره فیلم بغداد
خبرنگار: ذلفا معیل

البیان: 

 نشست جهانی دولت‌ها در دبی

دبی از 12 الی 14 فوریه 2024 میزبان نشست جهانی دولت ها 2024 با مشارکت صد وزیر از کشورهای عربی است شعار این اجلاس «پیش‌بینی دولت‌های آینده» است.

در این نشست، وزرای دارایی، جوانان، بهداشت، صنایع و فناوری پیشرفته، ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزرای توسعه اداری و رؤسای سازمان های توسعه دولتی علاوه بر دبیرکل اتحادیه عرب و دبیرکل شورای همکاری حضور دارند.

وزرای عرب در این نشست، در 23 نشست وزارتی و میزگرد و 15 مجمع تخصصی شرکت می کنند.

از مهم ترین این نشست ها، نشست وزرای دارایی جهان عرب، نشست وزرای انرژی جهان عرب، نشست وزرای دادگستری، نشست وزرای توسعه اداری و نشست وزرای ورزش و جوانان جهان عرب است.

 

الشرق الأوسط: 

کارخانه مواد شیمیایی مشترک امریکا و عربستان در منطقه جبیل

شرکت فناوری انرژی «بیکر هیوز» و شرکت سرمایه گذاری صنعتی عربستان سعودی با نام  (دُسور) ، یک کارخانه صنایع شیمیایی مشترک را در شهرک صنعتی جبیل در شرق عربستان افتتاح کردند که فعالیتهای آن بر تامین مواد شیمیایی صنعتی مورد نیاز میادین نفتی متمرکز خواهد بود.

مقر شرکت  امریکایی «بیکر هیوز»  در تگزاس امریکا قرار دارد و  مالک 51 درصد از  این سرمایه گذاری مشترک است در حالیکه دُسور متعلق به صندوق سرمایه گذاری عمومی و شرکت آرامکوی عربستان سعودی و همچنین سابک چهارمین شرکت بزرگ پتروشیمی در جهان است.

گفتنی است کارخانه مواد شیمیایی پترولایت عربستان با مساحتی حدود 90 هزار متر مربع وسعت دارای آزمایشگاه های کنترل کیفیت و تولید مواد شیمیایی صنعتی است.

 

العربی الجدید: 

فلسطین در جشنواره فیلم بغداد

در جشنواره فیلم بغداد چهار فیلم تاثیر گذار با موضوع فلسطین به نمایش در آمده است.

مراسم افتتاحیه این جشنواره محمد شکری جمیل کارگردان عراقی و با ترانه «زهرة المدائن» به آهنگسازی برادران الحربانی و خوانندگی فیروز و  ادای احترام ویژه به فلسطینیان همراه بود که ساره محمد خواننده عراقی با پوشیدن کوفیّه فلسطینی آنرا به زیبایی اجرا کرد .

فیلمهای مختلفی از جمله فیلم سینمایی «تب مدیترانه ای»  محصول سال 2023، از ساخته های مها الحاج کارگردان فلسطینی وفیلم« فلسطین 87 » محصول سال 2022  ، ساخته بلال الخطیب کارگردان فلسطینی که در این جشنواره به نمایش درآمده است؛ در این جشنواره همچنین،  فیلم  مستند «می» محصول سال 2023،  ساخته صلاح الحو، کارگردان فلسطینی و فیلم «ساکنان درخت زیتون» به نویسندگی و فیلمنامه علی علیان و به کارگردانی منذر خلیل مصطفی از اردن به نمایش در خواهد آمد. 

 

الریاض: 

توسعه فضای سبز شهرهای عربستان

 وزارت امور شهرداری ها و مسکن عربستان از کاشت بیش از  300 هزار اصله نهال و درخت در شماری از  پروژه های مسکونی در مناطق ریاض، مدینه منوره، مکه مکرمه و  استان الشرقیه  خبر داد.

این اقدام در قالب طرحی به نام حومه سبز، صورت می گیرد که هدف از آن افزایش سهم سرانه پوشش گیاهی و  بهبود کیفیت زندگی در  مجتمع های مسکونی عنوان شده است.

طبق این طرح، این وزارتخانه قصد دارد 1.3 میلیون درخت در 55 پروژه در مناطق مختلف عربستان بکارد که مساحتی بیش از 55 میلیون متر مربع و حدود دو درصد از مساحت پروژه های مسکونی شامل 100 هزار واحد مسکونی را پوشش خواهد داد.

گفتنی است طرح «حومه سبز» در اکتبر 2023 راه اندازی شد و در سه مرحله اجرا می شود که آخرین مرحله آن در سال 2025 به پایان خواهد رسید.

 

الخلیج اونلاین: 

بارش برف در امارات 

امارات امروز دوشنبه شاهد بارش گسترده برف و باران بود که منجر به آب گرفتگی بسیاری از خیابان ها شد. وزارت کشور امارات از ساکنان خواست از رفتن به نزدیکی دره ها و محل تجمع آب به ویژه با بارش تگرگ که خسارت هایی نیز داشت، خودداری کنند.

وزارت کشور امارات امروز پیامی به زبان های مختلف به تلفن های همراه فرستاد و در آن نسبت به وضعیت آب و هوایی هشدار داد.

این وضعیت آب و هوایی که از روز گذشته آغاز شده انتظار می رود تا فردا سه شنبه ادامه داشته باشد. هیئت دولت امارات نیز از کارکنان دولتی خواست به دلیل شرایط آب و هوایی، به صورت دورکار به فعالیت خود بپردازند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها