|

سخنگوی شورای نگهبان از تأیید صلاحیت هزار نفر از ردصلاحیت‌شده‌ها خبر داد

منتقدان دولت همچنان در لیست ردصلاحیت‌ها

سخنگوی شورای نگهبان گفت بیش از هزار نفر از معترضان به رد صلاحیت را تأیید صلاحیت کرده است. هادی طحان‌نظیف، عضو حقوق‌دان و سخنگوی شورای نگهبان، ظهر یکشنبه اول بهمن ۱۴۰۲ در نشست خبری فوری که در محوطه ساختمان این شورا برگزار شد، گفت: چند روزی است که از مهلت رسیدگی شورای نگهبان به شکایات داوطلبانی که به تأیید صلاحیت‌شان اعتراضی داشتند، سپری شده است.

منتقدان دولت همچنان در لیست ردصلاحیت‌ها

سخنگوی شورای نگهبان گفت بیش از هزار نفر از معترضان به رد صلاحیت را تأیید صلاحیت کرده است. هادی طحان‌نظیف، عضو حقوق‌دان و سخنگوی شورای نگهبان، ظهر یکشنبه اول بهمن ۱۴۰۲ در نشست خبری فوری که در محوطه ساختمان این شورا برگزار شد، گفت: چند روزی است که از مهلت رسیدگی شورای نگهبان به شکایات داوطلبانی که به تأیید صلاحیت‌شان اعتراضی داشتند، سپری شده است. وی افزود: تا امروز بیش از هزار نفر از کسانی که اعتراض خود را در مرحله ثبت اعتراضات ثبت کرده بودند، صلاحیت‌شان مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفته است. سخنگوی شورای نگهبان گفت: این افراد کسانی هستند که در مراحل قبل، یا صلاحیت‌شان رد شده بود یا اینکه مورد احراز قرار نگرفته بودند. زمان زیادی تا پایان رسیدگی شورای نگهبان به اعتراضات باقی مانده‌ است و ان‌شاءالله در صورتی که افراد تأیید صلاحیت شده به تعداد قابل توجهی رسید، این موضوع به اطلاع مردم می‌رسد. طحان‌نظیف همچنین اظهار کرد: اسامی تأیید‌صلاحیت‌شدگان از سوی شورای نگهبان به وزارت کشور اعلام می‌شود.

دیروز کمال‌الدین پیرموذن، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگویی با اعلام تأیید صلاحیت خود از حوزه انتخابیه اردبیل برای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: جنبه رقابتی انتخابات با تأیید صلاحیت‌ها  که خبر دارم به چهره‌هایی مشهور در جریان اعتدال‌گرایی و اصلاح‌طلبان نیز رسیده است، بهبود خواهد یافت.

البته نام برخی از چهره‌های سیاسی و شناخته‌شده از‌جمله برخی از نمایندگان فعلی مجلس که جزء منتقدان دولت بودند در این لیست قرار ندارد. اینکه شورای نگهبان بخواهد با آمار هزار‌نفری از تأیید‌صلاحیت‌شده‌ها به دنبال ایجاد فضای رقابتی در انتخابات باشد، نیکو است، اما وقتی چهره‌های سیاسی از همه جناح‌ها در رقابت حاضر نباشند، آن‌هم به دلیل رد‌صلاحیت گسترده و تقریبا همیشگی این شورا، همچنان نقدهای افکار عمومی به روند بررسی صلاحیت‌ها پابرجا باقی خواهد ماند.

با اعلام لیست جدید شورای نگهبان، رقابت انتخاباتی مجلس دوازدهم همچنان با چالش ردصلاحیت نامزدهای جناح رقیب اصولگرایان روبه‌رو است و حتی اصلاح‌طلبان روی هم به اندازه یک لیست نامزد تأیید صلاحیت شده در کشور ندارند. در چنین فضایی انتظار می‌رفت شورای نگهبان به دنبال گرم‌کردن تنور انتخابات، حداقل فضای رقابتی را جدی بگیرد.

هرچند شورای نگهبان تأکید دارد وارد بازی جناحی نشده و بررسی صلاحیت‌ها فارغ از بحث رقابت انتخاباتی است که می‌تواند درست هم باشد، زیرا شورای نگهبان اعلام کرده است نگاه فراجناحی دارد، اما در عمل آنچه رخ داده بازکردن فضا برای اصولگرایان است تا به خالص‌سازی خود ادامه دهند؛ چراکه در فضای غیررقابتی، اصولگرایان با آرای سنتی حامیان خود بالاخره با هر لیستی هم که شده پیروز میدان خواهند بود و حتی اختلافات درون‌جناحی آنها تأثیری در افزایش مشارکت ندارد. با هر تغییری در مشارکت و حضور مردم پای صندوق، آرای قشر خاکستری به سمت جناح رقیب اصولگرایان متمایل خواهد شد و همین امر شانس ورود به مجلس آنها را کاهش خواهد داد.

در این بین، در مصاحبه‌ها، اصولگرایان می‌گویند رویکرد کلی جریان اصولگرایی به انتخابات، مشارکت فعال و با حضور حداکثری است. برای تأیید این ادعای خود هم همواره به مطرح‌کردن شعارهای انقلابی و تقویت‌کننده نظام در انتخابات اشاره دارند و معتقدند با تقویت فضای انقلابی می‌توانند نظر عموم را جلب کنند تا حرکتی انقلابی نشان داده و حضور حداکثری داشته باشند. در همین مسیر برای رقابتی‌کردن انتخابات هم به شکل‌گیری جریان‌ها و تشکل‌های متعدد درون مجموعه اصولگرایان تأکید داشتند و به دنبال گرم‌کردن تنور انتخابات با اختلافات درون‌جناحی هستند. اصلی‌ترین تشکیلات اصولگرایان در دو انتخابات اخیر، شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی، موسوم به شانا، با محوریت حدادعادل بوده که با ائتلاف تشکل‌هایی همچون جمعیت پیشرفت و عدالت، ایثارگران و رهپویان، در کنار شورای وحدت با محوریت جامعتین و چهره‌های راست سنتی و جبهه پیروان خط امام و رهبری با محوریت مؤتلفه و جامعه اسلامی اقشار مختلف در سیاست‌گذاری‌های جریان اصولگرایی نقش دارند. در سال گذشته، «جمعیت اعتلای نهادهای مردمی انقلاب اسلامی» و «شبکه راهبردی یاران انقلاب اسلامی»، با نام مخفف شریان، نیز اعلام موجودیت کردند که اولی نزدیک به طیف شهردار تهران و دومی نزدیک به طیف مهرداد بذرپاش و با رویکرد نسبتا انتقادی به شانا تأسیس شد. مواردی همچون نقدهای باهنر به رویکردهای اصولگرایان و برخی متولیان انتخابات، اختلاف رویکرد تشکل شریان با شورای ائتلاف، نقد رسانه‌ها و طیف‌های نزدیک به رئیس مجلس نسبت به شریان را ازجمله موانع وحدت اصولگرایان و از نشانه‌های تعدد احتمالی لیست‌های این جناح برمی‌شمارند.

این در حالی است که جریان اصلاح‌طلبی فعلا بدون نامزد مانده است. چندی‌پیش حسین مرعشی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه گفت: «در جلسات، تاکنون تحریم انتخابات رأی نیاورده و مشارکت بدون قید و شرط هم طرفدار ندارد و مشارکت مشروط در دستور کار است و ما از این ایده دفاع می‌کنیم». در همین راستا احمد شریف، عضو حقوقی جبهه اصلاحات ایران، در گفت‌وگویی از تعیین راهبرد انتخاباتی این جبهه در جلسه دیروز اصلاح‌طلبان خبر داد و با تأکید بر اینکه انتخابات مجلس دوازدهم به‌هیچ‌‌وجه از سوی این جریان تحریم نخواهد شد، اظهار کرد: انتخابات را تحریم نخواهیم کرد، اما ردصلاحیت‌ها موجب شده نیروهای خود را نداشته باشیم. وقتی در یک شهرستان کاندیدای ما را ردصلاحیت کرده‌اند، نباید انتظار داشته باشید به کاندیدای رقیب رأی بدهیم.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها