|

اعضای کابینه سیزدهم در حاشیه جلسه دولت چه گفتند؟

حیاط پرخبر دولت

اعضای هیئت دولت دیروز به رسم همیشگی در پایان جلسه هیئت دولت به جمع خبرنگاران آمدند و اخباری همچون توافق تهران و ریاض برای برگزاری مجدد بازی الاتحاد و سپاهان و توبیخ مجریان حاشیه‌ساز و دفاع از شفافیت در دولت، ماجرای دکل گمشده جدید و واکنش به حقوق‌های نجومی و... از‌جمله مواردی بود که از زبان وزرا و مسئولان در حاشیه دولت رسانه‌ای شدند.

حیاط پرخبر دولت

شرق: اعضای هیئت دولت دیروز به رسم همیشگی در پایان جلسه هیئت دولت به جمع خبرنگاران آمدند و اخباری همچون توافق تهران و ریاض برای برگزاری مجدد بازی الاتحاد و سپاهان و توبیخ مجریان حاشیه‌ساز و دفاع از شفافیت در دولت، ماجرای دکل گمشده جدید و واکنش به حقوق‌های نجومی و... از‌جمله مواردی بود که از زبان وزرا و مسئولان در حاشیه دولت رسانه‌ای شدند.

‌ما در مسیر دیپلماسی و مذاکره هستیم

پس از پایان جلسه هیئت دولت، وزیر امور خارجه با حضور در جمع خبرنگاران در واکنش به لغو بازی سپاهان و الاتحاد بیان کرد: در همان زمان با وزیر خارجه عربستان در تماس بودم. روابط تهران و ریاض در مسیر خود پیش می‌رود و نباید اجازه دهیم ورزش تبدیل به اهرم سیاسی شود. توصیه ما به کنفدراسیون فوتبال آسیا موسوم به‌ ای‌اف‌سی این است که در این اتفاق بر مبنای فنی نظر دهد. امیرعبداللهیان افزود: بین ایران و عربستان این توافق وجود دارد که در زمان مورد توافق دو طرف بازی انجام شود. وی بیان کرد: درباره اتفاقی که دوشنبه‌شب بین دو تیم سپاهان ایران و الاتحاد عربستان رخ داد، لازم است این موضوع را توضیح داده و مردم را در جریان قرار دهم که بنده و وزیر خارجه عربستان همان زمان در تماس و ارتباط مستقیم با هم بودیم و توصیه ما به‌ ای‌اف‌سی این است که درخصوص اتفاق رخ‌داده بر مبنای فنی نظر دهد؛ بین ما و عربستان سعودی این توافق وجود دارد که بازی در زمان مورد توافق بعدی تکرار شود.رئیس دستگاه دپیلماسی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آمریکا اعلام کرده تمایلی برای بازگشت به برجام ندارد، به صراحت اعلام کرد که آمریکایی‌ها ریاکارانه عمل می‌کنند. ما در مسیر دیپلماسی و مذاکره هستیم. به محض آنکه به نقطه توافق نزدیک شویم، اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

‌واکنش دولت به حقوق‌های نجومی

داود منظور هم در رابطه با شایعه حقوق‌های نجومی خاطرنشان کرد: این شایعه صحت ندارد و طبق قانون برای پرداختی‌ها به کارکنان دولت، سقف تعیین کرده‌ایم و حقوق‌ها از سقف‌های تعیین‌شده عدول نخواهد کرد. وی اجرای قانون جوانی جمعیت را جزء اولویت‌های کشور و دولت عنوان و تصریح کرد: تحقق درآمدی در نیمه اول سال کمتر است و در نیمه دوم سال معمولا منابع در نظر گرفته‌شده محقق می‌شود. رئیس سازمان برنامه و بودجه یادآور شد: در نیمه اول امسال ۶۷ درصد منابع بودجه‌ای تحقق یافته است و متناسب به آن هزینه‌های لازم را انجام دادیم.

‌بازرسان آژانس را حذف کردیم، اخراج نکردیم

محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی درباره اخراج چند بازرس آژانس انرژی اتمی از ایران، اظهار کرد: کسی اخراج نشده است. بازرسان تبعه سه کشور اروپایی را که مرتب رفتار سیاسی تند علیه جمهوری اسلامی دارند، از فهرست حذف کردیم. اصلا سه یا چهار نفر از آنان چندین سال است به ایران نیامده‌اند. آژانس انرژی اتمی ۱۲۷ بازرس تأییدشده در ایران دارد و این چند نفر، عددی نسبت به کل بازرسانی که در ایران دارد، نیست.

‌دکل نفتی گمشده متعلق به دولت نیست

جواد اوجی، وزیر نفت، درباره اخبار مربوط به ناپدیدشدن دکل نفتی در خوزستان و ارتباط آن با بابک زنجانی، گفت: این دکل متعلق به دولت و بابک زنجانی نیست بلکه مربوط به شرکت خصوصی است که مدتی هم این دکل رها بوده است. وی همچنین با اعلام اینکه در این دو سال چهار میدان نفتی و گازی کشف شده است، افزود: میدان گازی چشمه‌شور در خراسان رضوی، میدان نفتی هیرکان در گلستان، میدان نفتی تنگوه و میدان نفتی گناوه در بوشهر کشف شده‌اند. بالغ بر 2.6 میلیارد بشکه معادل هیدروکربن مایع یعنی هم نفت و گاز قابل استحصال کشف شده است.

‌شناسایی زمین برای ورزشگاه جدید

محسن منصوری، معاون اجرائی رئیس‌جمهور، با بیان اینکه «در دولت مسئله احداث ورزشگاه جدید را سریع و انقلابی دنبال می‌کنیم»، گفت: زمین محل احداث ورزشگاه جدید تهران را در کمتر از یک ماه شناسایی کردیم و اکنون در مرحله بررسی شرکت مشاور و پیمانکار اجرائی هستیم. وی افزود: این سرعتی که در احداث ورزشگاه جدید می‌بینید از باب دستور رئیس‌جمهور و مصوبه هیئت وزیران است. دولت سیزدهم، دولت صادق‌الوعده است و نهضت اتمام پروژه‌های عمرانی را دنبال می‌کند. محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این پرسش که تکلیف روناک یوسفی بازیگری که علیه نظام تبلیغ کرد، چیست؟ پاسخ داد: هر‌کس به قوانین جمهوری اسلامی احترام نگذارد طبیعتا نمی‌تواند در حوزه‌های قانونی فعالیت کند، مگر رفع مانع شود. ما این موضوع را محکم بیان کرده‌ایم و همچنان بر آن تأکید داریم.

‌روسیه ناوگان هوایی ما را تعمیر می‌کند

روح‌الله دهقانی‌فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور هم از قرارداد با روس‌ها برای تعمیر هواپیما‌ها خبر داد و بیان کرد: روس‌ها قراردادهای سنگینی با شرکت‌های دانش‌بنیان کشورمان برای تعمیر و نگهداری هواپیماها امضا کرده‌اند. وی درخصوص سخنان وزیر صمت مبنی بر بلااستفاده‌ماندن برخی هواپیماها در فرودگاه مهرآباد تصریح کرد: تولیدکننده قطعات هواپیما هستیم و قرار است هواپیماهای زمین‌گیر در مهرآباد برای تأمین قطعه یا موتور به شرکت‌های دانش‌بنیان واگذار شود.

‌ ماهی ۵۰ الی ۶۰ هزار حکم صادر می‌شود

رضا مرادصحرایی، وزیر آموزش و پرورش، در پاسخ به سؤالی درباره رتبه‌بندی معلمان گفت: ما گفتیم رتبه‌بندی و رسیدگی به اعتراضات را تا پایان شهریور تعیین تکلیف می‌کنیم. رتبه‌بندی چندین مرحله دارد و یک مرحله در شهرستان‌ها و مناطق تعیین تکلیف شده و ما رتبه‌بندی و رسیدگی به اعتراضات را در شهریور شروع و در مهرماه پرداخت کردیم، ولی این فرایند، فرایند دائمی و پیوسته ماست. امروز رتبه‌بندی جزئی از فرایند تعلیم و تربیت شده و به طور پیوسته درگیر آن هستیم. وی افزود: توصیه می‌کنم از مکانی که برای رسیدگی به اعتراضات رتبه‌بندی در دبیرستان البرز درست شده است، بازدید کنید. بیش از صد نفر به صورت دوشیفت در حال بررسی نظرات معلمان و اعتراضاتشان هستند و ماهی ۵۰ الی ۶۰ هزار حکم صادر می‌شود. وزیر آموزش و پرورش گفت: در آموزش و پرورش بر اساس استانداردها حدود ۲۰۰ هزار معلم کمبود داریم، اما کاری که همکاران ما در این دوره انجام دادند، ستودنی است؛ به این نحو که در خردادماه، تیرماه و شهریورماه مهم‌ترین و بزرگ‌ترین کار ساماندهی معلمان را انجام دادیم. صحرایی ادامه داد: ۷۵ هزار معلم جدید در حال جذب هستند و بخش دیگری از کمبود معلم از طریق به‌کارگیری معلمان بازنشسته، دانشجومعلمان در سال‌های سوم و چهارم دانشگاه و سایر ظرفیت‌هایی از این دست جبران شده است.

‌ ۴ میلیون خانوار تحت پوشش شبکه فیبر نوری قرار گرفته‌اند

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در حاشیه جلسه هیئت دولت، خبر داد که تا این لحظه چهار میلیون خانوار تحت پوشش شبکه فیبر نوری قرار گرفته‌اند و تا پایان سال این رقم به هشت میلیون خانوار خواهد رسید. وی با بیان اینکه گسترش فیبر نوری اکنون در بیش از ۱۵۰ شهر آغاز شده است، افزود: در حدود ۷۰ شهر نیز کار به اتمام رسیده است. در ۵۰۰ شهر نیز مقدمات انجام کار یعنی توافق با شهرداری‌ها و مدیریت شهری صورت گرفته است. اکنون حدود چهار میلیون خانوار تحت پوشش قرار گرفته‌اند. این امکان فراهم است برای آنان تا از این شبکه استفاده کنند.

‌چرایی مخالفت دولت با شفافیت

سپهر خلجی، رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت، با تأکید بر اینکه در ارتباط با بحث شفافیت دولت پیشرو بوده است، گفت: در بحث شفافیت، دولت قبل از اینکه کسی بخواهد، در حوزه‌هایی که نیاز به شفافیت بوده، اقدامات لازم را انجام داده است. ممکن است در جاهایی و در برخی از مراکز و بخش‌های کشور ملاحظاتی در بحث شفافیت داشته باشند که خودشان باید پاسخ بدهند، اما در حوزه دولت این‌گونه نیست.

‌مجریان حاشیه‌ساز صداوسیما توبیخ شدند

پیمان جبلی، رئیس صداوسیما نیز در حاشیه جلسه هیئت دولت درباره برخی حاشیه‌سازی مجریان صداوسیما در فضای مجازی اظهار کرد: ساماندهی فعالیت چهره‌ها مورد توجه صداوسیما قرار گرفته است؛ البته این اقدامات صرفا سلبی نیست بلکه اقدامات ایجابی هم هست، از‌جمله اینکه به استعدادهای جدید میدان داده شده که یکی از آنها راه‌اندازی مرکز سیمرغ برای احیای ساختارهای فراموش‌شده مثل تله‌تئاتر است که تله‌تئاتر و نمایش رادیویی بهترین فرصت برای شناخت چهره‌های جدید است. وی افزود: به برخی مجریان صداوسیما که به قوانین و ضوابط بی‌توجه بودند، تذکر داده شده و حتی برخی هم که حاشیه‌سازی کردند توبیخ شده‌اند. در مورد چهره‌ها، تابع مصوبات کارگروه چهره‌ها هم هستیم.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها