|

دور دنیا در یک دقیقه

گزارش یاسمین مقبلی از ایستگاه بین المللی فضایی/ گوجه ‌فرنگی گمشده، پیدا شد!

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

گزارش یاسمین مقبلی از ایستگاه بین المللی فضایی/ گوجه ‌فرنگی گمشده، پیدا شد!
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

ابتدا به ایستگاه بین المللی فضایی سر می‌زنیم و از گوجه فرنگی گمشده خبر می‌گیریم. سپس فایل تصویری دایانا ریگ مرحوم را می‌بینیم و به درخواستش گوش می‌دهیم.

 

ایستگاه فضایی؛ رفع اتهام از جناب سرهنگ؛ گوجه‌فرنگی پیدا شد

یاسمین مقبلی از ایستگاه بین المللی فضایی می‌گوید ما از دوست خوبمان، جناب سرهنگ فرانک روبیو رفع اتهام می‌کنیم؛ گوجه‌فرنگی پیدا شد!

یاسمین مقبلی فرمانده گروه هفت نفره مستقر در ایستگاه بین المللی فضایی بیشتر از این توضیح نمی‌دهد گوجه‌فرنگی را کجا و در چه وضعیتی پیدا کرده است.

این گوجه فرنگی بخشی از یک آزمایش کشاورزی در ایستگاه بین‌المللی فضایی بوده است که ۸ ماه پیش ناگهان گم شد. انگشت اتهام به سمت سرهنگ روبیو چرخید که او میوه را خورده است. روبیو با ۳۷۱ روز حضور در فضا یکی از رکوردداران به حساب می‌آید.

 

یهود ستیزی و آزادی بیان؛ استعفای رئیس دانشگاه پنسیلوانیا

جلسه روسای دانشگاه‌های پنسیلوانیا و MIT و هاروارد، در کنگره باعث استعفای خانم الیزابت مگیل رئیس دانشگاه پنسیلوانیا شد. پای حمایت از آزادی بیان در میان است.

جمهوری‌خواهان کنگره روسای این دانشگاه‌ها را متهم کرده اند که مقابل اظهارات و فراخوان‌های یهود ستیزانه هواداران فلسطین هیچ واکنشی نشان نداده اند. 

خانم مگیل در جلسه کنگره گفت هرگاه اظهارات دانشجویان تبدیل به رفتار‌‌های یهود ستیزانه شود، آنگاه باید مقابله کرد. در غیر این صورت مبارزه با آزادی بیان است. جنگ اخیر حماس و اسرائیل فضای دانشگاهی را در آمریکا بسیار تند کرده است.

 

بریتانیا؛ سود گوگل از فروش چاقو‌های زامبی

یکی از پررونق‌ترین تبلیغات گوگل در بریتانیا، تبلیغ چاقوی زامبی است؛ چاقویی که تیغه دندانه‌دار آن از ۴۳ تا ۷۶ سانتی‌‌متر طول دارد و یکی از آلات جرم به شمار می‌رود.

با وجود ممنوعیت فروش این وسیله از سال ۲۰۱۵ تا کنون، اما همچنان گوگل در نخستین‌ جستجوها برای خرید وسایل آن را حتی به افراد زیر ۱۸ سال پیشنهاد می‌دهد.

افزایش قتل به وسیله این چاقو‌ها باعث شده کمپین‌های نظارتی از دولت‌ بخواهند کنترل بیشتری بر تبلیغات در پلتفرم‌های مجازی و غول‌های فناوری داشته باشد.

 

دایانا ریگ پیش از مرگ: قانون مرگ را تغییر دهید!

دایانا ریگ بازیگر انگلیسی پیش از مرگ خود فیلمی روی تخت بیمارستان ضبط می‌کند که شاید تاثیری بزرگ بر قوانین مرگ در بریتانیا بگذارد. او سه سال پیش و در اثر سرطان درگذشت. 

راشل استیرلینگ دختر دایانا ریگ به قولش عمل و آن فایل را منتشر کرده است. ریگ از مسئولان می‌خواهد پزشکان حق مالکیت بر بدن را در وضعیت بیماری صعب‌ العلاج به رسمیت بشناسند.

ریگ توضیح می‌دهد گاهی بیمار به وضعیتی دچار می‌شود که دیگر توهین‌آمیز و رنج‌آور است. قانون باید به گونه‌ای که این رنج و توهین زودتر تمام شود، تغییر کند. باید به فرا رسیدن زودتر مرگ کمک کرد.

 

محققان ژنوم گربه وحشی اسکاتلندی را تغییر می‌دهند

آمیزش گربه‌های وحشی اسکاتلندی یا همان ببرهای هایلند با گربه ماگی ( نوعی گربه خانگی) کار دست گونه اول داده است؛ قرار گرفتن در معرض خطر انقراض.

دانشمندان و محققان علوم زیستی و ژنتیک به این نتیجه رسیده اند برای نجات این گونه حیات وحش باید ژنوم آنها را از گربه خانگی پاک کنند. آمیختگی ژنوم گربه وحشی اسکاتلند طی دهه‌ها اتفاق افتاده و پاک‌سازی آن هم به این سرعت صورت نمی‌گیرد. 

تهیه نقشه ژنوم این گربه‌ها، تعیین گربه‌های خالص‌تر و سپس آمیزش آنها و ایجاد جمعیت جدید می‌تواند گونه گربه‌های وحشی را نجات دهد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها