|

در گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با المیادین مطرح شد:

آتش‌بس ادامه پیدا کند، سقوط نتانیاهو قطعی است/ جزئیاتی از محتوای پیام‌های آمریکا به ایران

وزیر خارجه ایران در گفت وگویی گفت: اگر آتش بس ادامه پیدا کند، سقوط نتانیاهو، بنابر پیش بینی مراکز مطالعاتی یهودیان، قطعی است. ما به دنبال توسعه دامنه جنگ نیستیم، اما نسبت به ادامه جنگ، افزایش شدت جنگ توسط آمریکا و اسرائیل و افزایش گستره دامنه جنگ هرگز بی تفاوت نخواهیم بود.

آتش‌بس ادامه پیدا کند، سقوط نتانیاهو قطعی است/ جزئیاتی از محتوای پیام‌های آمریکا به ایران

به گزارش شبکه شرق، حسین امیرعبداللهیان در گفت‌وگو با شبکه «المیادین» گفت: اگر آمریکا مایل است تاوان رفتار نتانیاهو را بدهد، این انتخابی است که باید پیامدهای آن را هم بپذیرد.

وی تاکید کرد: آتش‌بس کنونی یک فرصت سیاسی برای دوری منطقه از جنگ را فراهم کرده است و آمریکا باید بین استمرار این وضعیت و دوری منطقه از جنگ و یا ادامه یک وضعیت بدتر در منطقه دست به انتخاب بزند. اگر آمریکا طبق پیام‌هایی که به ایران داده، به دنبال گسترش دامنه جنگ نیست، باید گزینه نخست را انتخاب کند، در غیر این صورت چنانچه مسیر حمایت بی چون و چرا از ادامه نسل کشی اسرائیل را انتخاب کند، باید تبعات سخت آن را هم متحمل شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت امور خارجه بخش هایی  از گفت و گوی امیرعبداللهیان با المیادین را در ادامه می خوانید: شرایط منطقه مانند شرایط قبل از آتش‌بس بشردوستانه باقی نخواهد ماند و دامنه جنگ بیش از گذشته گسترش خواهد یافت.

لذا ما به صراحت به همه بازیگران و آمریکا گفتیم که شما از ایران و حزب الله و سایر طرف‌ها می‌خواهید که خویشتنداری کنند و پیام‌هایی را ارسال می‌کنید مبنی بر این که آمریکا خواستار گسترش جنگ نیست، اگر این را می‌خواهید باید عملا به دنبال توقف جنگ باشید نه این که به طور کامل و همه جانبه از رژیم اشغالگر صهیونیستی جانبداری و در این جنایات مشارکت کنید.

ما در ایران به دنبال گسترش دامنه جنگ نیستیم، اما در صورت تداوم و تشدید جنگ علیه غزه و فلسطین، هر احتمالی برای گسترش بیشتر دامنه جنگ متصور هست.

اما در صورت استمرار آتش بس و طرح ابتکارات سیاسی که تضمین کننده حقوق مردم فلسطین باشد، می توان از گسترش جنگ جلوگیری کرد و در نهایت هم تصمیم گیرنده اصلی مردم فلسطین و غزه هستند.

ما مسأله پوشیده‌ای در این رابطه نداریم. آمریکا از روزهای اول هجوم وحشیانه رژیم صهیونیستی به غزه چندین پیام فرستاد. یکی از موضوعات مورد اهتمام آمریکا، توصیه ایران به خویشتنداری بود. این درخواست اول آمریکا از ایران بود.

موضوع دوم این است که آمریکا در پیام هایش تأکید می‌کند که ایالات متحده به دنبال توسعه دامنه جنگ نیست. تقریبا در همه این پیام‌ها آمریکا از ایران می‌خواهد که به گروه‌های موجود در عراق و سوریه و یمن و منطقه توصیه کند که دست به اقدامی علیه اسرائیل و پایگاه‌های آمریکایی نزنند. اگر امروز در عراق و سوریه گروه هایی هستند که طبق تشخیص و تصمیم خود علیه آمریکا عمل می کنند، آنها برای این کار از ما کسب اجازه نمی کنند.

آنان تحت فرماندهی ایران نیستند. ما به صراحت گفتیم که ایران هیچ گروه یا مجموعه نیابتی در منطقه ندارد. جوانان عراقی که طی سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۱ با داعش و اشغالگری آمریکا مبارزه می کردند و شاهد این بودند که بیش از یک میلیون و صد هزار عراقی از سال ۲۰۰۳ به شهادت رسیدند، از سال ۲۰۱۱ به بعد آماده مقابله با داعش شدند، امروز برای استقلال خود و برای دفاع از همنوعان و برادران عرب و مسلمان خود به پایگاه های آمریکا در عراق یا سوریه حمله می کنند.

یمن هم تصمیم گرفت که برای دفاع از ملت مظلوم فلسطین اقدام به پرتاب موشک به سمت شهر اشغال شده ایلات کند و با موشک های بالستیک و پهپادهای خود آن را هدف قرار دهد. آن چه در جنوب لبنان اتفاق می افتد نیز تصمیمی است که در داخل لبنان و توسط مقاومت لبنان اتخاذ شده است. بنابراین همگی برای امنیت ملی کشورشان و امنیت منطقه تلاش می کنند.

یکی از مسئولان غربی به من گفت که نوه‌اش از او پرسیده که "پدربزرگ، چه توضیحی برای آن چه در غزه و اوکراین در حال وقوع است، وجود دارد؟" او گفت که به دلیل تناقض موجود در رفتار ما در غرب درخصوص اوکراین و غزه و استانداردهای دوگانه، از پاسخ دادن به این سؤال درماندم.

ببینید سال گذشته به خاطر فوت غم انگیز یک دختر جوان ایرانی، آمریکا و برخی از کشورهای غربی تلاش کردند ایران را درگیر اغتشاش و آشوب کنند. یک کمیته حقیقت یاب برای این موضوع در شورای حقوق بشر تشکیل دادند.

من هفته گذشته به کمیسرعالی حقوق بشر در ژنو گفتم که به دلیل درگذشت یک دختر جوان ایرانی – که ما هم طبعا از آن متأثر شدیم – در شورای حقوق بشر چه کردند! و اکنون برای کشتار ۱۴ هزار و پانصد زن و کودک و غیرنظامی و نسل کشی در فلسطین نه قطعنامه محکمی در شورای امنیت صادر و نه نشستی در شورای حقوق بشر برگزار می شود و نه کمیته حقیقت یابی برای بررسی و تصمیم گیری درخصوص نسل کشی و جنایات جنگی رژیم صهیونیستی تشکیل می گردد. این واقعیت تلخ جهان امروز ماست!

اگر آتش بس ادامه پیدا کند، سقوط نتانیاهو، بنابر پیش بینی مراکز مطالعاتی یهودیان، قطعی است. ما به دنبال توسعه دامنه جنگ نیستیم، اما نسبت به ادامه جنگ، افزایش شدت جنگ توسط آمریکا و اسرائیل و افزایش گستره دامنه جنگ هرگز بی تفاوت نخواهیم بود.

توصیه می کنیم اکنون همه طرف ها از این فرصت استفاده کنند و ابتکارات سیاسی جایگزین جنگ، جنایت و نسل کشی در غزه و جایگزین گسترش بیشتر دامنه جنگ در منطقه شود.

یک رسانه معروف غربی به من گفت: "چرا در شرایطی که بیشتر دولت های جهان اسرائیل را به رسمیت شناخته اند، ایران به رسمیت نمی شناسد؟" پاسخ من این بود: سرزمین فلسطین متعلق به بیشتر دولت های جهان نیست. متعلق به مردم فلسطین است. مردم فلسطین باید نسبت به آینده سرنوشت خود تصمیم بگیرند. ما به هر تصمیم که مردم فلسطین نسبت به آینده سرنوشت خود بگیرند، احترام می گذاریم.

آمریکا باید بین استمرار این وضعیت و دوری منطقه از جنگ و یا ادامه یک وضعیت بدتر در منطقه دست به انتخاب بزند. اگر آمریکا طبق پیام هایی که به ایران داده، به دنبال گسترش دامنه جنگ نیست، باید گزینه نخست را انتخاب کند، در غیر این صورت چنانچه مسیر حمایت بی چون و چرا از ادامه نسل کشی اسرائیل را انتخاب کند، باید تبعات سخت آن را هم متحمل شود.

 

منبع: پایگاه اطلاع رسانی وزارت امور خارجه
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها