|

گزارشی از آنچه در پنجمین کنگره انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه گفته شد؛

از ضعف در شیوه اداره کشور تا جدال اصلاح‌طلبان با صخره

نوزدهمین مجمع عمومی سالیانه و پنجمین کنگره سه سالانه انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها صبح امروز با حضور اعضا در شرایطی برگزار شد که دبیرکل این انجمن در کنار دیگر اعضایش، راه حل مشکلات فعلی ایران را، شنیدن صدای مردم دانستند.

از ضعف در شیوه اداره کشور تا جدال اصلاح‌طلبان با صخره

 

«یأس، دلسردی و ناامیدی در بخش قابل توجهی از جامعه‌ به وجود آمده است»؛ این عین عبارتی است که دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها پیش از برگزاری پنجمین کنگره سه سالانه آنان به کار برد تا شرحی مختصر بگوید از آنچه در این کنگره گفته خواهد شد. محمود صادقی اظهاراتش در کنگره را نیز حول همین محور قرار داد. او در حضور الیاس حضرتی، معصومه ابتکار، موسوی لاری، هادی خانیکی، اشرف بروجردی. آذر منصوری، فیض‌الله عرب‌سرخی، علیرضا رجایی، غلامرضا ظریفیان، فخرالسادات محتشمی‌پور، نجفقلی حبیبی و هادی غفاری، با بیان اینکه « تداوم روش‌های جاری هزینه زیادی را متوجه شیوه کشورداری می‌کند»، برحق مشارکت عموم جامعه در تصمیم‌گیری‌ها تاکید کرد. خبرگزاری ایلنا به نقل از او آورده است: «روند سیاسی و اجتماعی کشور نگرانی و چالش‌های عمیق و گسترده‌ای را پیش روی نخبگان کشور قرار داده است. از سوی دیگر تمایل به حاکم شدن ایدئولوژی بر متون درسی و نادیده گرفتن تکثر فرهنگی و حمایت از شبه علم به روند دو قطبی‌سازی و واگرایی در عرصه ملی دامن زده است. عامل اصلی وضع موجود بیش از هرچیز ضعف در شیوه حکمرانی است. .»

 

ناکارآمدی را نمی‌توان انکار کرد

صادقی در بخش دیگری از اظهاراتش، کارگزاران جمهوری اسلامی را مخاطب قرار داد و با انتقاد از پافشاری آنان بر روش‌های گذشته، گفت: «امروز کشور ما سخت‌ترین حیاط اجتماعی و سیاسی خود را می‌گذارد. این درحالی است سرزمین پهناور ما سرمایه‌های انسانی کم نظیری برای توسعه و خلق زندگی شرافتمندانه دارد. کارگزاران باید بپذیرند وضع موجود ناهموار است و با پافشاری نمی‌توان ناکارآمدی‌ها را انکار کرد .این وضعیت موجب واگرایی و سرخوردگی اقشار موجود شده است که باعث بالا رفتن آمارهای طلاق و آسیب‌های اجتماعی و مواردی از این قبیل شده شده است. تداوم روش‌های جاری هزینه زیادی را متوجه شیوه کشورداری می‌کند، راهی جز شنیدن صدای مردم و پذیرش حق مشارکت عامه مردم در اداره امور نیست.» او درباره شیوه‌های عبور از وضع موجود نیز بیان کرد: «مسئولیت‌پذیری نهادی در شرایط موجود می‌تواند زمینه ساز حکمرانی خوب باشد و دانشگاه‌ها می‌توانند در این امور کمک‌کننده باشند. به رسمیت شناختن تکثر موجود، تمرین دموکراسی و تلاش برای تقویت تشکل‌های مدنی و صنفی می‌تواند مثمرثمر باشد.»

 

از نامه خاتمی تا انتشار نامه به رهبری

علی محمد حاضری، عضو انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها دیگر سخنران این کنگره بود. خبرگزاری ایلنا آورده که او اظهاراتش را بر مدار ارائه گزارش عملکرد به دیگر اعضا استوار کرده. این فعال سیاسی در بخشی از اظهاراتش با اشاره به نامه سیدمحمد خاتمی برای عبور از وضع موجود، بیان کرد: «در انجمن اسلامی دانشگاه‌ها تلاش‌ کردیم راهبردهای بیانیه آقای خاتمی بحث کنیم تا در بحث‌های نظری به راهکار مشترک برسیم. در مجموع در دفتر سیاسی بحث‌هایی درباره انتخابات صورت گرفت که تقریبا همسو با مواضعی که جبهه اصلاحات گرفت، بود و بر این موضوع تاکید شد که نتیجه انتخابات در اداره کشور در بیانیه 17 بندی آقای خاتمی قابل اثرگذاری است.» او درباره دیگر اقدامات صورت گرفته از سوی دفتر سیاسی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها هم بیان کرد: «اقدام دیگر بحث انتشار نامه به رهبری برای حل مشکلات جامعه بود. در نهایت اقدام دیگر درباره جلسات اندیشه اسلام سیاسی بود که جلسات متعددی با آقایان موسوی خوئینی‌ها، سیدحسن خمینی، سیدمحمدخاتمی، سروش محلاتی و مرحوم داوود فیرحی برگزار شد. همچنین در نهایت بیانیه‌ای درباره عملکرد مجلس خبرگان نوشته شده که در روزهای آینده منتشر خواهد شد.»

 

مردم؛ محور توسعه

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه سابق ایران دیگر سخنران این کنگره بود. او در بخشی از اظهاراتش، به جایگاه مردم در مبحث توسعه اشاره کرد و خواستار توجه به رأی و نظر مردم شد. وزیر سابق امور خارجه ایران گفت: «سیاست خارجی بر اساس قدرت مردم است و مردم پایه است. محور توسعه هم مردم هستند. در تفسیرهای توسعه اگر نگاه کنید ،جمله مرکزی انسان، کانون توسعه است و سیاست خارجی قبل از توسعه محور بودن باید مردم پایه باشد. برآیند آن باید مردم محور باشد و باید برای مردم باشد. برای اینکه موضوع را بفهمیم باید بدانیم که مردم ولی نعمت ما هستند و هرچه داریم از مردم است. هدف تحریم جدا کردن مردم از حاکمیت است. وقتی مردم در انتخابات ۹۲ شرکت کردند یعنی مردم مقاوم هستند و نمی‌خواستند از حاکمیت جدا شوند. اگر ۷۳ درصد مردم در انتخابات، شرکت نمی‌کردند حتما نمی‌توانستیم در برابر شش قدرت جهانی بایستیم. اگر مردم نرفته بوند پای صندوق رأی ما نمی‌توانستیم این توفیق را به دست بیاریم. حضور مردم توان مذاکرات را بالا می‌برد و همانطور که توان مذاکراتی خوب است، قدرت نظامی هم خوب است همه این‌ها خوب است. توان مذاکراتی باید بر حمایت مردمی سوار شود تا بتواند در دنیا موثر باشد. بهبود اعتبار مردم، آبرومندی و افتخار مردم باید از سیاست خارجی سر ریز شود، نباید مردم را سرشکسته کنیم نباید آنان را ناامید کنیم اما در رسانه‌های داخلی ما این ناامیدی را با انتشار خبرها دامن زدیم و‌ در نتیجه ذلت برسازی شد و نتیحه این ذلت برسازی فاصله گرفتن مردم از حاکمیت و بی اعتمادی مردم نسبت به کل حاکمیت بود. من مشرف شدم کربلا یک جانباز حرب الله لبنان با یک پای قطع شده گفت از تو متشکریم که شیعه را سربلند کردی اما در حرم حضرت اباعبدالله یک ایرانی گفت خدا ذلیلت کند که کشورت را ذلیل کردی. ما ذلت برسازی کردیم.»

 

در زندان روایت اسرائیل گرفتار نشویم!

بخش دیگر کنگره انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها به موضوع فلسطین و جنگ غزه اختصاص یافت. محمدجواد ظریف، در این بخش، اظهاراتش را مطابق گذشته با تاکید بر شکست 2 روایت اسرائیل استوار کرد؛ «مظلومیت» و «شسکت ناپذیری». ظریف معتقد است که در جریان جنگ غزه، هم تلاش‌های اسرائیل برای نمایان کردن چهره‌ای شکست ناپذیر از خود فروریخت و هم جهان، بار دیگر متوجه شد که این رژیم، مظلوم نخواهد بود. او گفت: «این دو روایت در بحران غزه شکست خورد. روایت شکست ناپذیری و بعد از سه هفته روایت مظلومیت شکست خورد. لذا مراقب باشیم در زندان روایت اسرائیلی‌ها گرفتار نشویم برای این کشور خطرناک است که در زندان روایت آنان گرفتار شویم. ما سال‌هاست در روایتی اسرائیلی‌ها گرفتاریم اولین روایت در سال ۱۹۹۲ با این جمله شروع شد که ایران دسترسی به سلاح هسته‌ای دارد و در سال ۲۰۲۳ در آستانه دسترسی است. ما از این موضوع خوشحالیم که روایت‌های آنها شکست خورده باید از زندان روایت اسرائیل گریخت.»

 

اصلاح‌طلبان و جدال با صخره!

اشرف بروجردی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب دیگر سخنران این همایش بود. او در اظهاراتش، به تشریح جدال اصلاح‌طلبان با صخره پرداخت و اظهارکرد: «آن‌هایی که معتقدند میخ‌هایی را بر تابوت اصلاح‌طلبی زدند، به نظر من تعبیر، تعبیر درستی نیست ولی اصلاح‌طلبان با صخره‌ای رو‌به‌رو شده‌اند که امیدواریم با همفکری، همد‌لی و هم آوایی بتوانیم همچنان رشددهنده این اندیشه در جامعه باشیم. در این برهه زمانی بحث حدف چهره‌‌های علمی در دولت سیزدهم مطرح است و من معتقدم به جهت این است که اساسا می‌خواهند با حذف علم، جامعه رشد نکند. برای این‌که این اساتید اساتید زبردست، صاحب نظر و خبره هستند. کسانی جایگزین می‌شوند که بیشتر دانشگاه‌ها تبدیل را به اداره می‌کنند و این می‌تواند برای جامعه ما نگران کننده باشد. در برنامه سوم تعیین شد ما رشد در منطقه توسعه دهیم و رویکرد این بود ولی امروز مشاهده می‌کنیم دچار افت علمی شدیم که این به جهت نفی و حذف چهره‌های علمی از دانشگاه‌ها است و دلیل آن برای ما روشن است.»

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها