|

عضویت گابن در «ایکاس» تعلیق شد

در پی کودتای اخیر گابن، کمیسیون جامعه اقتصادی کشورهای مرکزی آفریقا (ایکاس) عضویت این کشور را به حالت تعلیق درآورد.

عضویت گابن در «ایکاس» تعلیق شد

به گزارش شبکه شرق، در پی کودتای اخیر گابن، کمیسیون جامعه اقتصادی کشورهای مرکزی آفریقا (ایکاس) عضویت این کشور را به حالت تعلیق درآورد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، رهبران جامعه اقتصادی کشورهای مرکزی آفریقا این تصمیم را پس از نشست فوق‌العاده خود در گینه استوایی اعلام کردند، نشستی که با هدف بررسی وضعیت امنیتی و سیاسی گابن برگزار شد.

وزیر خارجه آنگولا پس از این نشست به خبرنگاران گفت که سران این کشورها «استفاده از زور برای حل مناقشات سیاسی گابن را محکوم کرده» و عضویت این کشور را به حالت تعلیق درآوردند.

این رهبران همچنین دستور دادند که هرچه سریع‌تر مقر ایکاس به طور موقت از پایتخت گابن به پایتخت گینه استوایی منتقل شده و به دولت انتقالی این کشور یک سال فرصت دادند تا انتخابات برگزار کند.

در ماه فوریه علی بونگو، رئیس‌جمهوری برکنارشده گابن ریاست دوره‌ای یک‌ساله این بلوک آفریقایی را برعهده گرفته بود.

علاوه بر این، سران ایکاس در نشست فوق‌العاده خود رئیس‌جمهوری گینه استوایی را که معاونت دوره‌ای این بلوک را برعهده داشت، به‌عنوان رئیس ایکاس انتخاب کردند تا فعالیت این بلوک متوقف نشود.

یک روز پس از اعلام نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری در گابن و سومین پیروزی «علی بونگو اوندیبا»، ارتش گابن چهارشنبه هفته گذشته وارد میدان شد و اعلام کرد که «نتیجه انتخابات باطل است و ارتش به رژیم فعلی پایان می‌دهد.»

«علی بونگو» در این انتخابات که روز شنبه هفته قبل برگزار شد به دنبال تمدید حکومت ۵۶ ساله خانواده‌اش بر این سرزمین بود، اما مخالفان در جستجوی راهی برای بهبود شرایط در این مستعمره سابق و فقیر فرانسه با وجود داشتن منابع غنی معدنی و نفت از راه انتخابات بودند؛ انتخاباتی که ناظران بین‌المللی در آن غایب بودند و اینترنت پس از رأی‌گیری قطع شد.

سلطه خاندان بونگو بر گابن در سال ۱۹۶۷ و با روی کار آمدن «عمر بونگو» پدر علی بونگو آغاز شد؛ شخصی که تا هنگام مرگش در ۲۰۰۹ در مقام خود باقی ماند و فرانسه در دوره او نفوذ نظامی، سیاسی و اقتصادی گسترده‌ای در این کشور داشت. چند ماه پس از مرگ او هم پسرش، علی بونگو روی کار آمد و تا امروز سفت‌وسخت به مقام خود چسبیده بود. البته این نخستین باری نیست که سلطه رئیس‌جمهوری نزدیک به پاریس در گابن به خطر می‌افتد. در هفتم ژوئیه ۲۰۱۹ که او برای مداوا به مراکش رفته بود، اعضای نیروهای مسلح اعلام کودتا کرده و «شورای احیای ملی» تشکیل دادند که هدف آن «احیای دموکراسی در گابن» بود. این در حالی بود که آمریکا در پی نگرانی از ناآرامی‌های کشور کنگو در همسایگی گابن، تنها یک روز پیش از کودتا ۸۰ تن از نیروهایش را به گابن فرستاده بود. کمی بعد دولت مرکزی گابن اعلام کرد که دوباره کنترل شرایط را به دست گرفته و کودتا خنثی شده است.

اگر این کودتا موفقیت‌آمیز باشد، از سال ۲۰۲۰ تا امروز هشتمین کودتای غرب و مرکز آفریقا خواهد بود. پیش‌ازاین کشورهای مالی، گینه، بورکینافاسو، چاد و نیجر هم با کودتای ارتش، دولت‌های نزدیک به فرانسه را به زیر کشیده‌اند.

«بریس اولگی نگوما»، فرمانده کودتاچیان گابن در روز دوشنبه به عنوان رئیس‌جمهور دوره انتقالی در این کشور سوگند یاد کرد.

 

منبع: ایسنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها