|

لندن: درخواست رهبران آفریقا برای آموزش توسط ارتش انگلیس بررسی می‌شود

​وزیر خارجه انگلیس با بیان اینکه «به طور جدی» هرگونه درخواست رهبران آفریقایی برای ظرفیت‌سازی و آموزش در کنار نظامیان انگلیسی را بررسی می‌کند، گفت که برخی کشورها برای محقق کردن یک «نیاز برآورده نشده» به گروه واگنر روی آورده‌اند.

لندن: درخواست رهبران آفریقا برای آموزش توسط ارتش انگلیس بررسی می‌شود

به گزارش شبکه شرق، جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه انگلیس در مصاحبه با روزنامه فایننشال تایمز گفت که لندن باید تعامل خود را با کشورهای آفریقایی در زمینه «اقدامات امنیتی واقعا پایدار» افزایش دهد و پذیرفت که برخی از کشورها برای محقق کردن «نیازهای برآورده نشده» به گروه واگنر روی آورده‌اند.

جیمز کلورلی در این مصاحبه گفت که «با جدیت به فرصت‌های جدید و هر درخواستی از سوی رهبران آفریقایی برای کار بر روی ظرفیت‌سازی و آموزش در کنار نیروهای مسلح بریتانیا نگاه خواهد کرد.»

او مدعی شد که حرفه‌ای بودن ارتش انگلیس و احترام به قوانین بین‌الملل یک «امر خوب» است که نیروهای انگلیسی می‌توانند آن را به این قاره «صادر» کنند.

در خارج از بریتانیا، بیشترین تعداد استقرار نظامی نیروهای انگلیسی در آفریقاست؛ جایی که نیروها در حال انجام آموزش و عملیات هستند، از جمله در غنا و کنیا.

جیمز کلورلی در آستانه یک سفر چهار روزه که طی آن از غنا، نیجریه و زامبیا بازدید خواهد کرد، تاکید کرد که «پیشنهادات ظاهری جذاب» از سوی روسیه و چین به برخی از کشورهای آفریقایی ارائه شده، اما او معتقد است که این فرایند در حال تغییر است.

وزیر خارجه انگلیس همچنین گفت: در مورد چین، من با رهبران آفریقایی صحبت می‌کنم که از سطح بدهی خود ناراحت هستند، از اینکه چین در کلوب پاریس [کشورهای عمدتا طلبکار غربی] شرکت نمی‌کند، ناراحت هستند، برای مثال در مورد نحوه برخورد شما با بدهی ملی.

اظهارات کلورلی پس از آن مطرح می‌شود که دولت لندن به تازگی به دلیل «دست‌کم گرفتن و کم اهمیت دانستن» گروه واگنر به مدت ۱۰ سال، در گزارش شدیداللحن نمایندگان انگلیسی مورد انتقاد قرار گرفت.

کلورلی تاکید کرد که «به طور کامل با این نظرات موافق نیست» و بر تحریم‌های اعمال شده توسط انگلیس بر واگنر و مقامات آن از جمله بنیانگذارش یوگنی پریگوژین اشاره کرد. او همچنین گفت که کشورهای درگیر با واگنر به طور فزاینده‌ای از نفوذ این گروه «ناراضی» هستند، اما افزود: ما باید با خودمان صادق باشیم که اگر نیاز محقق نشده در آفریقا نبود، گروه واگنر در آفریقا فعال نمی‌شد.

او افزود: اگر کشورها نگران امنیت داخلی خود هستند، اگر نگران این هستند که بتوانند از خود دفاع کنند، ما باید این را درک کنیم و باید به دنبال گفت‌وگو با آنها در مورد اقدامات امنیتی واقعا پایدار باشیم.

هفته گذشته، رئیس گارد ریاست جمهوری نیجر پس از تحریک به کودتا که رهبر طرفدار غرب آن را سرنگون کرد، خود را رئیس این کشور غرب آفریقا نامید. پریگوژین از این کودتا استقبال کرده و به رهبران جدید آن خدمات نیروهایش را پیشنهاد داد.

تاکید جیمز کلورلی بر ارائه کمک امنیتی انگلیس به آفریقا، آن هم به دنبال کاهش بودجه کمک بین‌المللی لندن، احتمالا باعث شگفتی سازمان‌های غیردولتی خواهد شد. آفریقا همچنان بزرگترین دریافت‌کننده بودجه کمک‌های دوجانبه ویژه منطقه‌ای وزارت امور خارجه انگلیس است، اما طبق آمار رسمی، این بودجه تقریبا ۱۹ درصد در سال نسبت به سال ۲۰۲۲ کاهش یافت و به ۱.۱ میلیارد پوند در سال ۲۰۲۲ رسید.

به گفته وزیر خارجه انگلیس، تور آفریقایی او در روزهای آتی، برای افزایش تلاش‌ها برای ایجاد «روابط تجاری سودمند متقابل» با کشورهای این قاره با افزایش نفوذ اقتصادی و سیاسی آن طراحی شده است. او هشدار داد که کشورهای آفریقایی اغلب در انگلیس به چشم کشورهای گرفتار درگیری، قحطی و «سختی و دشواری» در نظر گرفته می‌شوند که تصویری در تضاد با رونق روزافزون در بخش‌هایی از این قاره است.

او پذیرفت که بریتانیا باید برای فرصت‌های اقتصادی در آفریقا «رقابت» کند، اما مدعی شد که لندن یک شریک «قابل اعتماد» است. آوریل آینده انگلیس میزبان اجلاس سرمایه‌گذاری بریتانیا - آفریقا خواهد بود.

 

منبع: ايسنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها