|

وزیر ارتباطات در پاسخ به «شرق» و با اشاره به اینکه درآمد فروش فیلترشکن‌ها نصیب چه کسانی می‌شود:

جرم‌انگاری نشده؛ نهادهای انتظامی پاسخ بدهند

جلسه هیئت دولت، روز گذشته به ریاست سید‌ابراهیم رئیسی برگزار شد. وزرا و اعضای کابینه با ارائه گزارش‌هایی به تشریح عملکرد و اقدامات صورت‌گرفته در حوزه کاری خود پرداختند. پس از جلسه هیئت وزیران، برخی اعضای کابینه با حضور در جمع خبرنگاران به سؤالات‌ آنها پاسخ دادند.

جرم‌انگاری نشده؛ نهادهای انتظامی پاسخ بدهند

شرق: جلسه هیئت دولت، روز گذشته به ریاست سید‌ابراهیم رئیسی برگزار شد. وزرا و اعضای کابینه با ارائه گزارش‌هایی به تشریح عملکرد و اقدامات صورت‌گرفته در حوزه کاری خود پرداختند. پس از جلسه هیئت وزیران، برخی اعضای کابینه با حضور در جمع خبرنگاران به سؤالات‌ آنها پاسخ دادند. عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در حاشیه جلسه هیئت دولت به سؤال «شرق» درباره درآمد ناشی از فروش فیلترشکن‌ها پاسخ داد. عیسی زارع‌پور در گفت‌وگو با «شرق» درباره اینکه به‌عنوان وزیر ارتباطات مشخصا بگویید ارقام نجومی حاصل از فروش فیلترشکن‌ها به جیب چه کسانی می‌رود؟ گفت: این سؤال باید از کسانی که متولی گردش مالی در کشورند پرسیده شود. من که متولی پرداخت‌ها در کشور نیستم‌ اما به‌عنوان وزیر ارتباطات همه تلاشم این است که سرویس‌های باکیفیت برای مردم مهیا کنیم. او ادامه داد: به‌عنوان وزیر ارتباطات وظیفه دارم بعد از فیلترشدن شبکه‌های اجتماعی خارجی، شبکه‌های اجتماعی داخلی و پیام‌رسان‌های داخلی را تقویت کنم که مردم عزیزمان نیاز به استفاده از فیلترشکن نداشته باشند. هر‌چند‌ هم‌اکنون میلیون‌ها نفر از پیام‌رسان‌های داخلی استفاده می‌کنند.

وزیر ارتباطات در پاسخ به اینکه تعداد زیادی از شهروندان هم از پیام‌رسان‌های داخلی استفاده نمی‌کنند، بیان کرد: بالاخره این انتخاب آنها‌ست و می‌توانند از این پیام‌رسان‌ها استفاده نکنند‌ اما درباره تراکنش‌های مالی مدنظر شما، قانون مشخصی برای مقابله با تولید فیلترشکن در کشور وجود ندارد و این مسئله باید در کشور حل شود.

زارع‌پور در پاسخ به اینکه به‌عنوان وزیر ارتباطات مشخصا بگویید درآمد حاصل از فروش فیلترشکن‌ها به جیب چه کسانی می‌رود؟ اظهار کرد: بنده نه پلیسم و نه نهاد امنیتی هستم که بدانم پول ناشی از فروش فیلترشکن‌ها به جیب چه کسانی می‌رود. البته این تخلف است، هر‌چند در‌این‌باره جرم‌انگاری نشده و قانونی در‌این‌باره در کشور وجود ندارد. اما نهادهای نظارتی و انتظامی باید دراین‌باره پاسخ‌گو باشند.

او توضیح داد: اکنون بیش از 300 تا 400 هزار سرویس و سایت که روزانه هم به تعداد آنها افزوده می‌شود، تحریم شده‌اند. هفته گذشته برخی‌ کتابخانه‌هایی که در نرم‌افزار پایتون برای برنامه‌نویسی استفاده می‌شوند، به لیست تحریمی‌ها اضافه شده است. یعنی آی‌پی‌های ایران را در لیست تحریم‌ها قرار داده‌اند و به کاربران ایرانی خدمات نمی‌دهند.

زارع‌پور در پاسخ به اینکه البته بسیاری از شبکه‌ها و سرویس‌های خارجی را هم خودمان تحریم یا فیلتر کرده‌ایم، اظهار کرد: ما چیزی را تحریم نمی‌کنیم، اما درباره فیلتر باید بگویم من مسئول فیلترینگ نیستم. فیلترینگ مسئولی دارد که می‌توانید از او در‌این‌باره سؤال کنید. او همچنین ادامه داد: شما به‌عنوان خبرنگار می‌توانید بررسی کنید که مسئول فیلترینگ در کشور کجاست؟ فیلترینگ کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه دارد که می‌توانید آنها را در‌این‌باره مورد پرسش قرار دهید. وزیر ارتباطات در پاسخ به اینکه آیا قرار است فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی ادامه یابد، چرا‌که رئیس‌جمهور وعده داده بود با بازگشت آرامش به کشور این محدودیت‌ها برداشته خواهند شد، تصریح کرد: مسئولیت این موضوع با بنده نیست. اما طبق گفته رئیس‌جمهور تا وقتی که تضمین ندهند حقوق کاربران ایرانی را حفظ می‌کنند، این محدودیت و فیلترینگ ادامه دارد. او با تأکید بر اینکه اگر متعهد شوند حقوق کاربران ایرانی و قوانین کشور ما را رعایت می‌کنند، دستشان را به گرمی می‌فشاریم افزود: در این صورت می‌توانند به‌طور قانونی در کشور ما فعالیت کنند. وزیر ارتباطات در پایان تأکید کرد: این وظیفه نهادهای امنیتی و نظارتی است که بررسی کنند پول‌های ناشی از فروش فیلترشکن به جیب چه کسانی رفته است. من فیلترشکن نمی‌فروشم که بخواهم به شما در‌این‌باره پاسخ‌گو باشم، کار من برقراری ارتباط است و دستگاه‌های نظارتی و امنیتی باید در‌این‌باره پاسخ‌گو باشند.

 انقلاب در صرفه‌جویی سوخت و کاهش آلاینده‌ها،  با برقی‌کردن   خودروها

وزیر نفت و شهردار تهران هم در حاشیه جلسه هیئت وزیران با حضور در جمع خبرنگاران از اقدام وزارتخانه‌های نفت و صنعت و شهرداری تهران برای برقی‌کردن خودروهای عمومی از جمله تاکسی‌ها و وانت‌بارهای شهر تهران خبر دادند. جواد اوجی با اشاره به پروژه مشترک وزارتخانه‌های نفت و صنعت و شهرداری تهران گفت: به اتفاق این دوستان کاهش آلایندگی هوا را به‌صورت جدی دنبال می‌کنیم و به‌زودی خودروهای عمومی از جمله تاکسی‌ها و وانت‌بارها برقی خواهند شد. وزیر نفت همچنین تولید واقعی نفت‌ خام کشورمان را سه‌ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز اعلام کرد و گفت: این عدد تا پایان شهریور به سه ‌میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد. در ادامه علیرضا زاکانی، شهردار تهران نیز با اشاره به این پروژه مشترک، اظهار کرد: در پروژه برقی‌کردن ناوگان حمل‌ونقل عمومی برقی‌کردن ۴۰۰ هزار موتورسیکلت، ۵۰ هزار تاکسی و هزار اتوبوس هدف‌گذاری شده است. بخشی از زیرساخت‌های کار در تهران آماده شده و تا پایان سال بقیه بسترها فراهم می‌شود. شهردار تهران در‌باره انتشار فیلمی که در آن یک ساختمان نیمه‌کاره تخریب شد و تیر برق و درخت از بین رفت، گفت: متأسفانه قبل و بعد فیلم را تقطیع کرده و سپس فیلم‌ها را منتشر می‌کنند. ما در موضوع تخریب، ضوابط معینی داریم و کاملا بر اساس ضوابط تخریب کار را انجام می‌دهیم.

او با تأکید بر اینکه باید از طریق دستگاه انتظامی حمایت شویم، افزود: با جناب رادان تفاهمی صورت گرفت و حمایت‌ها از ما شروع شد. ما نیز تخریب ساختمان‌های ناایمنی را که هیچ ضوابطی ندارند، آغاز کردیم.

برای  پرداخت  حقوق  بازنشستگان با  مانعی مواجه  نشده‌ایم

سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲ با هیچ مانعی برای پرداخت حقوق و مستمری بازنشستگان مواجه نشده‌ایم، افزود: یک ریال در سال جدید تسهیلات و مازاد برداشت از بانک‌ها نداشتیم و موضوع مدیریت شده است. با توجه به درآمدهایی که شرکت‌ها دارند و عنایت دولت مخصوصا نسبت به صندوق بازنشستگی کشوری، قبل از اینکه هر حقوقی پرداخت شود، دولت تعهداتی را که در لایحه بودجه ۱۴۰۲ برایش ایجاد شده در حق صندوق‌ها پرداخت می‌کند.

وزیر کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به سؤالی درباره رسیدگی به اعتراضات افرادی که مشمول دریافت یارانه‌ نشده‌اند یا تغییر در دهک‌بندی‌ها عنوان کرد: ببینید کسانی که به هر طریقی مثلا ثبت‌نام نکردند یا اینکه جزء دهک ۱۰ قرار گرفتند و یارانه به آنها تعلق نمی‌گیرد یا نسبت به دهک‌بندی خود اعتراض دارند، بارها عرض کردیم می‌توانند به سامانه مراجعه کرده و اعتراض خود را ثبت کنند، اعتراض آنها توسط همکاران ما بررسی می‌شود و به اعتراض این عزیزان پاسخ خواهند داد.

او افزود:همکاران ما در حوزه معاونت رفاه و اقتصادی دارند دوباره به استناد تکلیفی که قانون بر عهده ما گذاشته است، آزمون وسع را بررسی می‌کنند و احتمال اینکه تغییراتی در دهک‌بندی‌ها صورت بگیرد؛ یعنی عده‌ای از دهک‌های بالا به دهک‌های پایین یا برعکس بروند، وجود دارد.

بانک‌های  دولتی   از   زیان‌دهی خارج  شدند

سیداحسان خاندوزی، وزیر اقتصاد هم با حضور در جمع خبرنگاران با اعلام اینکه برای اولین‌بار پس از سال‌ها بانک‌های دولتی غیر از بانک سپه از زیان‌دهی خارج شدند، توضیح داد: در سال ۱۴۰۰ بانک‌های ملی، کشاورزی، توسعه تعاون و سپه زیان‌دهی داشتند و در‌مجموع ۵۰۰ میلیارد تومان زیان در سال ۱۴۰۰ برای کل بانک‌های دولتی شناسایی شده بود. اما با تدابیر سخت‌گیرانه‌ای که در نظر گرفتیم به عدد ۷۰ هزار میلیارد تومان سود مجموع بانک‌های دولتی رسیدیم که یک جهش بی‌سابقه در انضباط مالی است.

ارتقای ارائه تسهیلات طرح کالابرک الکترونیکی به پنج دهک

علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت هم به ارائه توضیحاتی درباره مصوبات روز چهارشنبه این جلسه پرداخت و گفت: در جلسه امروز پس از ارائه گزارشی از پیشرفت طرح کالابرک الکترونیکی از سوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مصوب شد که امکان استفاده از تسهیلاتی که در این مرحله از طرح برای سه دهک ابتدایی در نظر گرفته شده بود، به پنج دهک ابتدایی ارتقا یابد. وی ادامه داد: یکی از آیین‌نامه‌های جدیدی که در جلسه هیئت وزیران تصویب شد، آیین‌نامه نحوه جبران خسارت‌های وارده به کارکنان نیروی انتظامی بود. دیه یا خساراتی که احیانا در حین مأموریت یا انجام وظایف کارکنان نیروی انتظای به آنها وارد می‌شود، آیین‌نامه چگونگی محاسبه و پوشش بیمه و جبران خسارات را داشتیم.

بهادری‌جهرمی درباره سفر رئیس‌جمهور به آفریقای جنوبی هم گفت: این مسئله اطلاع‌رسانی شد و رئیس‌جمهور امروز (چهارشنبه) عازم سفر خواهند بود.

خبر  خوش «منظور»  برای   گندم‌کاران

داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه هم درباره زمان پرداخت مطالبات گندم‌کاران، گفت: امسال نزدیک به ۱۰ میلیون تن گندم خریداری می‌کنیم که نسبت به دو سال پیش ۲/۵ برابر شده است. قیمت خرید تضمینی گندم را هم ۱۵ هزار تومان تعیین کردیم برای اینکه کشاورزان انگیزه فروش به دولت داشته باشند. تعهد دولت ۱۴۰ تا ۱۴۵ هزار میلیارد تومان است که منابع به اندازه کافی در بودجه تعیین نشده بود اما از سایر منابع که در اختیار دولت بود، جابه‌جایی انجام دادیم و تا چند روز آینده ۵۰ هزار میلیارد تومان پرداخت می‌کنیم. قبلا هم ۷۲ هزار میلیارد تومان پرداخت کرده‌ایم و تلاش می‌کنیم تا نیمه شهریور بخش عمده مطالبات گندم‌کاران را پرداخت کنیم.

اعمال «۴۰‌ درصدی سوابق» راه  را  برای دانش‌آموزان مناطق محروم  باز  کرد

رضا‌مراد‌ صحرایی، وزیر آموزش‌و‌پرورش، درباره تأثیر اعمال ۴۰‌درصدی سوابق تحصیلی در کنکور گفت: گمان بنده این است که در همه رشته‌ها اعمال ضریب ۴۰ درصد تأثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور سبب شده است تا بچه‌های مناطق محروم بیشتر وارد دانشگاه شوند‌ اما باید صبر کنیم تا نتیجه معلوم شود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها