|

چرا نیروی دریایی سپاه رزمایش اعلام نشده در جزایر سه‌گانه برگزار کرد؟

مانور نظامی در محدوده جزایر سه‌گاه ایرانی آغاز شد. این رزمایش در بحبوحه افزایش حضور نظامی ایالات متحده در منطقه انجام می‌شود.

چرا نیروی دریایی سپاه رزمایش اعلام نشده در جزایر سه‌گانه برگزار کرد؟

به گزارش شبکه شرق، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران برای نشان دادن آمادگی خود برای دفاع از سه جزیره ایرانی، رزمایش‌های نظامی را آغاز کرده است.

طبق آنچه در گزارش الجزیره آمده، این نیرو رزمایش‌های اعلام‌نشده را در اوایل روز چهارشنبه، در سواحل ابوموسی، اجرا کرد.

ماه گذشته، وزارت امور خارجه ایران، سفیر روسیه در تهران را برای اعتراض به بیانیه مشترک روسیه با شورای همکاری خلیج فارس که حقوق ایران در مورد جزایر را به چالش می‌کشد، احضار کرد.

چین، یکی دیگر از متحدان استراتژیک تهران، اقدام مشابهی را در دسامبر انجام داد و رئیس جمهور شی جین پینگ بیانیه مشترکی را با شورای همکاری خلیج فارس امضا کرد که از حق امارات متحده عربی برای پیگیری مالکیت جزایر در سطح بین المللی حمایت می‌کرد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز چهارشنبه مجموعه‌ای از هواپیماها، شناورها، موشک‌ها و خودروها را برای نشان دادن آمادگی خود برای بسیج در جزایر مستقر کرد.

رسانه‌های دولتی گفتند که نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای اولین بار از یک شناور جدید مجهز به موشک با برد 600 کیلومتر و موشک های بالستیک فتح با برد 120 کیلومتر و موشک‌های کروز غدیر با برد بیش از 600 کیلومتر رونمایی کرد. 

رسانه‌های دولتی گفتند که سپاه پاسداران همچنین از پهپادها و شناورهای کنترل از راه دور و شبیه‌سازی سناریوهای واکنش سریع برای دفاع از جزایر استفاده کرده است.

علیرضا تنگسیری فرمانده کل نیروی دریایی سپاه در مراسمی به مناسبت آغاز رزمایش گفت: جزایر خلیج فارس افتخار ملت بزرگ ایران اسلامی است و ما به عنوان فرزندان این ملت شجاع موظفیم از ناموس خود دفاع کنیم. 

حسین سلامی، فرمانده کل سپاه، بر موضع ایران تاکید کرد که تهران و همسایگان عرب آن به تنهایی قادر به دفاع از آب‌های منطقه هستند و نیازی به حضور «خارجی‌ها» ندارند.

او به سربازان حاضر در مراسم گفت: «تا زمانی که انگشتان شما روی ماشه باشد، مردم ما آرام هستند و قلمرو ما امن است».

همچنین به نوشته المانیتور، یکی دیگر از زمینه‌های برگزاری این رزمایش را می‌توان اختلاف ایران با عربستان سعودی و کویت بر سر مالکیت میدان گازی آرش (الدره) دانست.

جواد اوجی، وزیر نفت ایران، روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که ایران حقوق خود را بر میدان گازی الدره، معروف به آرش در ایران، واگذار نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، اوجی گفت: «ما حتی ذره‌ای از حق ایران برای استفاده از میدان آرش را از دست نخواهیم داد.»

 

منبع: اکوایران
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها