|

سفارت دانمارک در ایران: سوزاندن متون مقدس و سایر نمادهای دینی اقدامی شرم‌آور است

​سفارت دانمارک در تهران اعلام کرد: سوزاندن متون مقدس و سایر نمادهای دینی اقدامی شرم‌آور و موجب بی‌احترامی به دین دیگران است.

سفارت دانمارک در ایران: سوزاندن متون مقدس و سایر نمادهای دینی اقدامی شرم‌آور است

به گزارش شبکه شرق، سفارت دانمارک در تهران در صفحه اینستاگرام خود نوشت: دولت دانمارک سوزاندن قرآن را محکوم می‌کند.

این سفارت‌خانه ادامه داد: سوزاندن متون مقدس و سایر نمادهای دینی اقدامی شرم‌آور است که بی‌احترامی به دین دیگران است. این اقدامی تحریک‌آمیز است که به بسیاری از مردم آسیب می‌زند و بین ادیان و فرهنگ‌های مختلف تفرقه ایجاد می‌کند. دانمارک دارای آزادی مذهب است و بسیاری از شهروندان دانمارکی مسلمان هستند. آنها بخش ارزشمندی از جمعیت دانمارک هستند. دانمارک تاکید می‌کند که آزادی بیان و آزادی تجمع باید رعایت شود. دانمارک از حق اعتراض حمایت می کند اما تاکید می‌کند که باید تجمع‌ها صلح‌آمیز باشد.

به گزارش ایسنا، "سلوان مومیکا" ۳۷ ساله مهاجر عراقی - سوئدی برای اولین بار همزمان با عید قربان در میدان "مدبورجارپلاتسن" در مرکز شهر استکهلم و در مقابل مسجد اصلی شهر با مجوز و همراهی پلیس نسبت به آتش زدن قرآن کریم اقدام کرد. او در اقدامی توهین‌آمیز، صفحات قرآن را پاره کرد و آن را به آتش کشید.

دو هفته بعد در ۲۹ تیر، برای دومین بار، سلوان مومیکا، فردی که در نخستین روز تعطیلات عید قربان در پایتخت سوئد اقدام به آتش‌زدن قرآن کریم کرده بود، مقابل ساختمان سفارت عراق و تحت حمایت پلیس سوئد، بار دیگر به قرآن کریم هتک حرمت کرد و پرچم عراق را نیز با پای خود لگدمال کرد. 

یک روز پس از قرآن سوزی در استکهلم برای دومین بار، گروهی تحت عنوان «ملی‌گرایان دانمارکی» روز جمعه اقدام به آتش زدن نسخه‌ای از قرآن کریم در برابر سفارت عراق در کپنهاگ، پایتخت دانمارک کردند.

این زنجیره از حوادث و هتک حرمت قرآن کریم واکنش‌های زیادی در بین مسلمانان نقاط مختلف جهان داشت و نگرانی‌های عمده‌ای از سوی مسوولان و مقامات کشورهای اسلامی در پی داشته است.

قرار است به زودی نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی در سطح وزیران خارجه برای ایجاد سازوکارهای جمعی در مقابله با «اسلام هراسی» و جلوگیری از تکرار چنین حوادثی برگزار شود.

مقامات سوئد و دانمارک تاکید دارند که مجوز ابراز بیان و عقیده به شهروندان داده‌اند نه مجوز اهانت یا سوزاندن کتب مقدس و این شهروندان تخطی کرده‌اند. با این حال هنوز اقدام قابل توجهی که در اثبات این ادعای مقامات این کشورها باشد مشاهده نشده و آنها از ارایه مجوز به شهروندان و گروه‌های مختلف با محتوای اهانت به مقدسات مسلمانان خودداری نمی کنند.

 

منبع: ايسنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها