|

دور دنیا در یک دقیقه

سهام ماست‌بندی دنون در جیب پوتین

ما هر روز در این استوری تلینگ سری به چهارگوشه جهان می‌زنیم و خبرهایی که کمتر دیده شده را مرور می‌کنیم.

سهام ماست‌بندی دنون در جیب پوتین
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

 امروز سری به ماست‌بندی پوتین در روسیه می‌زنیم و سپس با سفر به سواحل غربی استرالیا از شئ فلزی رازآلود خبر می‌گیریم و بعد به مرز بیابانی تونس و لیبی می‌رویم؛ حال پناه‌جویان خوب نیست.

 

رهبر حزب کارگر: سقف مزایای دو فرزندی را تغییر نمی‌دهم

آقای کر استارمر رهبر حزب کارگر بریتانیا می‌گوید اگر حزبش در انتخابات آتی برنده شود، با وجود نارضایتی سیاست سقف مزایای دو فرزندی را تغییر نمی‌دهد. هر چند این سیاست متعلق به محافظه‌کاران است و خانواده‌ها را در فقر نگه می‌دارد، اما چاره‌ای هم نیست؛ لغو این سیاست بیش از یک میلیارد پوند هزینه دارد.

با توجه به این سیاست خانواده‌هایی که بیشتر از دو فرزند دارند از کمک‌های دولتی بهره‌مند نخواهند شد و فشار اقتصادی بیشتری متحمل می‌شوند. این سیاست نه مورد تایید کارشناسان است و نه مطلوب تیم همراه رهبر حزب کارگر.

 

سهام ماست‌بندی دنون در جیب پوتین!

رئیس‌جمهور روسیه تصمیم گرفته سهام شرکت‌ فرانسوی تولید ماست دنون و کمپانی آبجوسازی دانمارکی کارلزبرگ مستقر در سن‌پترزبورگ را به‌طور موقت تصاحب کند. آقای پوتین پیش از این و در ماه آوریل نیز سهام شرکت‌های تابعه یونیپر آلمان و فورتوم فنلاند را مال خود کرده است.

طرف فرانسوی و دانمارکی اعلام کرده اند در جریان این اقدامات نبوده اند. به هر حال پوتین برای تلافی تحریم‌های غربی و همچنین تصرف دارایی‌های روسیه در خارج از مرزهای این کشور مقابله به مثل می‌کند و دارایی‌های غربی را به نام خود می‌زند.

 

تهدید به مرگ برای روزنامه‌نگاران اندونزی

سال گذشته تعدادی از دانشجویان و روزنامه‌نگاران اندونزیایی در مجله‌ای به نام لینتاس چند گزارش درباره رفتارهای متعرضانه جنسی در محیط یکی از دانشگاه‌های آمبون منتشر کرده بودند.

این روزنامه‌نگاران می‌گویند پس از انتشار مقالات از دانشگاه اخراج یا تهدید به مرگ و برخورد فیزیکی شده اند. مجله دانشجویی لینتاس توقیف شده است. دانشجویان اخراجی هم هنوز مجوز بازگشت به کلاس نگرفته اند. کمیته انضباطی دانشگاه دنبال نام کسانی است که مدعی شده اند مورد تعرض جنسی قرار گرفته اند. روزنامه‌نگاران از بردن نام این افراد خودداری کرده و اخراج شده اند.

 

هشدار درباره سیلندر رازآلود در ساحل پرث استرالیا

سر و کله یک شئ فلزی در سواحل غرب استرالیا در پرث پیدا شده که مردم محلی را سردرگم و پلیس را هم وادار به واکنش کرده است.

این شئ فلزی شبیه به سیلندر است، رنگی مسی دارد و و در گمانه‌زنی‌های اولیه گفته شده شاید بخشی از یک موشک فضایی هندی باشد. هندی‌ها به تازگی فعالیت‌های فضایی انجام داده اند. پلیس ساحلی پرت می‌گوید این سیلندر فلزی آسیب دیده است.

پلیس به محلی‌ها هشدار داده و از آنها خواسته از سیلندر دوری کنند تا منشا این قطعه مشخص شود. تنها چیزی که برای پلیس قطعی شده این است که این سیلندر از بدنه هواپیماهای تجاری جدا نشده است.

 

سرگردانی پناهجویان در بیابان‌های تونس

گارد مرزی لیبی ۸۰ پناه‌جو را پیدا کرده اند که در بیابان‌های نزدیک تونس و لیبی رها شده بودند. این پناهجویان اغلب از کشورهای جنوبی صحرای آفریقا خودشان را به تونس رسانده، اما مقامات تونسی آنها را بیرون کرده اند. درگیری‌های قومی قبیلگی در سفاکس تونس در واقع باعث شده پناهجویان به بیابان‌ها رانده شوند.

نیروهای گارد مرزی لیبی می‌گویند این پناهجویان را در حالی نجات داده اند که اغلب‌شان دچار کم‌آبی شده و به حال مرگ بوده اند. آنها بی‌حال بدون هیچ آب و غذایی وسط بیابان‌ با دمای بالای ۴۰ درجه رها شده بودند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها