|

نشست مشترک عراق و امارات برای بررسی پروژه «جاده توسعه»

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین ، خبرگزاری کویت (کونا)، الخلیج اونلاین،روسیا الیوم ،خبرگزاری رسمی عراق (واع).

نشست مشترک عراق و امارات برای بررسی پروژه «جاده توسعه»

در این میان خبرگزاری رسمی عراق،در گزارشی به نشست مشترک عراق و امارات برای بررسی پروژه «جاده توسعه» پرداخته است.

 

روسیا الیوم

 السیسی: مصر چشم‌اندازی برای خروج سودان از بن بست کنونی دارد

رئیس جمهور مصر در نشست کشورهای همسایه سودان به میزبانی قاهره گفت که وخامت اوضاع سودان، مستلزم توقف فوری عملیات نظامی است.

با ادامه درگیری ها در خارطوم، پایتخت سودان، میان ارتش و نیروهای واکنش سریع این کشور، قاهره روز پنجشنبه میزبان نشست سران کشورهای همسایه سودان، در چارچوب تلاش ها برای حل بحران سودان بود.

عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر در این نشست گفت که کشورهای همسایه سودان بیشترین آسیب را از بحران سودان متحمل می‌شوند، بنابراین لازم است اقداماتی متناسب با سایر تلاش ها انجام شود.

وی افزود: چشم اندازی از سوی دولت مصر برای خروج سودان از بن بست کنونی وجود دارد.

السیسی ادامه داد: ابتدا از طرف های درگیر می خواهیم که تشدید تنش ها را متوقف کنند و بدون تاخیر مذاکرات جدی را با هدف آتش بس آغاز کنند. مورد دوم، درخواست از طرف های سودانی برای تسهیل دسترسی به کمک های بشردوستانه و ایجاد کریدورهای امن برای ارسال این کمک ها است. سومین مورد نیز انجام گفت و گوی جامع توسط طرف های سودانی با مشارکت نیروهای سیاسی و مدنی و نمایندگان زنان و جوانان، با هدف آغاز یک روند سیاسی جامع که خواسته های مردم سودان برای امنیت، ثبات و دموکراسی را برآورده کند، است.

 

خبرگزاری کویت (کونا)

دیدار وزرای کویت و بریتانیا با محور همکاری‌های اقتصادی

سالم العبدالله وزیر امور خارجه کویت با دومینیک جانسون وزیر سرمایه گذاری بریتانیا درباره تقویت روابط دو کشور در بخش های مختلف مالی و سرمایه گذاری گفت و گو کرد.

در این دیدار، روابط تاریخی و مشارکت راهبردی میان کویت و بریتانیا و راه های تقویت و توسعه آن در بخش های مختلف مالی و سرمایه گذاری مورد بررسی قرار گرفت.

دو وزیر درباره فرصت های آتی و بررسی زمینه های جدید همکاری بین دو کشور در این زمینه و نیز راه هایی برای ایجاد انگیزه های برای تشویق سرمایه گذاران و جذب شرکت های بریتانیایی برای سرمایه گذاری و تجارت خود در کویت گفت و گو کردند.

دو طرف همچنین در مورد سفرها آینده بین دو کشور و طرح هایی که به توافق دو طرف رسیده، گفتگو کردند.

 

الخلیج اونلاین

گفت‌وگوی بن زاید و گوترش درباره قرارداد غلات

محمد بن زاید آل نهیان، رئیس امارات، با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، درباره قرارداد غلات دریای سیاه و تلاش های جاری برای توسعه آن گفت و گو کرد.

این موضوع شب گذشته طی تماس تلفنی دبیرکل سازمان ملل متحد با رئیس امارات صورت گرفت.

دو طرف در این تماس بر اهمیت قرارداد انتقال غلات از طریق دریای سیاه تأکید کردند و تلاش‌های جاری برای توسعه آن را بررسی کردند.

دو طرف توافق کردند که علاوه بر افزایش توجه به موضوعات مورد علاقه مشترک، به ارتباطات و همکاری در این زمینه ادامه دهند.

دبیرکل سازمان ملل متحد طی این تماس از مشارکت فعال امارات در دستیابی به پیشرفت در موضوعات اصلی و اولویت دار منطقه ای و جهانی قدردانی کرد.

 

خبرگزاری رسمی عراق (واع)

 نشست مشترک عراق و امارات برای بررسی پروژه «جاده توسعه»

وزارت حمل و نقل عراق از برگزاری نشستی با طرف اماراتی برای بررسی اقدامات لازم برای اجرای طرح راهبردی جاده توسعه عراق خبر داد.

این وزارتخانه در بیانیه ای اعلام کرد: رزاق محیبس السعداوی، وزیر حمل و نقل عراق روز چهارشنبه در دبیرخانه وزارتخانه ریاست نشست فنی فشرده ای را با طرف اماراتی، شامل هیئت هایی از دو شرکت بنادر ابوظبی و شرکت ریلی اتحاد بر عهده گرفت.

در این بیانیه آمده است: هدف از این نشست، بررسی برنامه اقدام آینده و نکات مورد توجه مشترک در همکاری و سرمایه گذاری در پروژه های حمل و نقلی بزرگ عراق بود.

این بیانیه می افزاید: شرکت مشاوره ای PEG ایتالیا در این نشست جزئیات طرح جاده توسعه و بندر بزرگ فاو و گروه بنادر ابوظبی توضیحاتی در مورد بنادر امارات و ماهیت و مکانیسم کار در آنها ارائه کرد.

در این نشست مجموعه ای از بررسی های حاضرین در خصوص پروژه بندر بزرگ فاو و پروژه حیاتی جاده توسعه و نیز بررسی امکان سنجی اقتصادی این طرح ها انجام شد.

عراق دو ماه پیش میزبان نشست وزرای راه کشورهای منطقه برای رونمایی از پروژه «جاده توسعه» بود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها