|

معاون رئیسی: عموم دستگاه‌ها ارتباط بین‌المللی ندارند که بخواهیم از تعطیلات جهانی تبعیت کنیم

رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور گفت: برخی دستگاه‌های اجرایی ارتباطات بین‌المللی دارند و تغییر در روزهای تعطیل هفته برایشان معنادار است اما عموم دستگاه‌ها ارتباطات بین‌المللی ندارند که بخواهیم به تبع سایر کشورها ایام تعطیل را تغییر دهیم.

معاون رئیسی: عموم دستگاه‌ها ارتباط بین‌المللی ندارند که بخواهیم از تعطیلات جهانی تبعیت کنیم

به گزارش شبکه شرق، کمیسیون اجتماعی مجلس در جریان بررسی لایحه دولت برای اصلاح قانون مدیریت خدمات کشوری تصمیم گرفت تعطیلات پایانی هفته را از پنجشنبه به شنبه تغییر داد که البته این تصمیم برای تبدیل شدن به قانون باید در صحن مجلس نیز بررسی و درباره آن رأی‌گیری شود.

 

با این وجود، اعلام تصمیم کمیسیون اجتماعی مجلس، بین نمایندگان واکنش‌های مختلفی داشت؛ در حالی که برخی نمایندگان این اقدام را در راستای افزایش بهره‌وری و تطبیق بیشتر با بازارهای بین المللی - که روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل است - می‌دانند، برخی دیگر آن را مغایر با فضای فرهنگی جامعه ایران قلمداد می‌کنند.

«جلیل رحیمی جهان‌آبادی» نماینده مردم تربت جام و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر لزوم ساماندهی تعطیلات رسمی ایرانیان معتقد است: بازارهای جهانی روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل هستند و با توجه به تعطیلی پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها در ایران، چهار روز عملاً ارتباط ما با بازارهای جهانی قطع است؛ اگر قرار باشد تغییراتی در تعطیلات رسمی ایجاد شود، بهتر است این تعطیلات در روزهای جمعه و شنبه باشد تا حداقل یک روزمان هماهنگ با تعطیلات بین المللی باشد.

این در حالیست که برخی نمایندگان همچون «محمدرضا صباغیان» نماینده مردم بافق در مجلس می‌گویند که تعطیلی شنبه برای یهودیان، تعطیلی یکشنبه برای مسیحیان و تعطیلی جمعه برای مسلمانان است و در خصوص روز پنج‌شنبه نیز روایات اسلامی زیادی وجود دارد که باید به آن توجه داشت.

در حال حاضر در پایتخت و برخی استان‌ها تعطیلات کارکنان دولت و دستگاه‌های اجرایی غیر از بانک‌ها و برخی دستگاه‌های خدمات‌رسان به روزهای پنجشنبه و جمعه اختصاص دارد که در صورت تصویب مصوبه کمیسیون اجتماعی مجلس در صحن علنی، روزهای پنجشنبه به روزهای کاری تغییر یافته و به‌جای آن شنبه‌ها به عنوان روز تعطیل رسمی در نظر گرفته می‌شود؛ یعنی جمعه و شنبه تعطیل می‌شود.

در این ارتباط «میثم لطیفی» معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور گفت که هماهنگی تعطیلات پایان هفته با سایر کشورها خواسته فعالان اقتصادی است.

وی با تصریح بر اینکه در قانون خدمات کشوری تعیین روز تعطیلی بر عهده دولت است، افزود: در مجلس برخی نمایندگان نظرشان این بود که این روز را تغییر دهیم که البته تصمیم آنها هنوز نهایی نشده و باید منظر صحن مجلس بمانیم.

معاون رئیس جمهور اضافه کرد: تغییر روزهای تعطیل برای برخی از دستگاه‌های اجرایی که ارتباطات بین‌المللی دارند معنادار است اما عموم دستگاه‌های اجرایی ارتباطات بین‌المللی ندارند که بخواهیم در تبعیت از سایر کشورها تعطیلات هفته را تغییر دهیم.

لطیفی با تأکید بر اینکه بنای دولت بر تعطیلی پنجشنبه است، در عین حال متذکر شد که با وجود اختیار دولت در تعیین تعطیلات هفته، اگر مجلس تصمیمی بگیرد که تبدیل به قانون شود، دولت تبعیت خواهد کرد.

 

منبع: ایرنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها