|

انگشت اتهام به سمت گارد ساحلی یونان

فاجعه غرق شدن قایق پناهجویان در آبهای ساحلی یونان و تناقض میان گزارش‌ها و برخی شواهد انگشت اتهام را به سمت گارد ساحلی چرخانده است. این موضوع در بسیاری از رسانه‌های اروپایی و آمریکایی مورد توجه قرار گرفته است.

انگشت اتهام به سمت گارد ساحلی یونان
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

جان صدها نفر به خطر افتاده و هنوز تعداد زیادی از سرنشینان پیدا نشده اند. روزنامه‌های آمریکایی در کنار این ماجرا تحلیل‌هایی درباره چرایی کند شدن روند رشد اقتصادی در چین در صفحه اول خود دارد. ناپدید شدن زیردریایی جستجوگر در نزدیکی لاشه تایتانیک در آبهای اقیانوس اطلس نیز موضوع دیگر در این روزنامه‌هاست. 

ناپدیدن شدن این زیردریایی برای روزنامه‌های اروپایی خاصه بریتانیا و فرانسه هم مهم است. از پنج سرنشین این زیردریایی دو نفر بریتانیایی و فرانسوی هستند. در کنار این موضوع بریتانیایی‌ها چالش میان محافظه‌کاران تندرو و دیگر نمایندگان بر سر رسوایی‌های جانسون را هم پیگیری می‌کنند. روزنامه‌های بریتانیایی و رسانه‌های این کشور همچنین به جنبش « کمتر رخت بشوییم » هم توجه نشان داده اند. بسیاری از شهروندان به منظور کاهش هزینه‌های برق و البته حفظ سلامت لباس‌ها کمپین کمتر بشوییم و یا نشوییم را راه‌اندازی کرده اند. رسانه‌ها از فعالان در این کمپین خواسته اند تجربیات خود را در این زمینه با آنها به اشتراک بگذارند.

سفر بن سلمان به پاریس و تلاش برای گرفتن میزبانی اکسپوی ۲۰۳۰ برای ریاض در کنار خبر حمله نظامیان اسرائیلی به شهر جنین در کرانه باختری مهم‌ترین خبرهای صفحات اول روزنامه‌های خاورمیانه‌ای هستند. دیدار شیخ محمد رئیس‌ امارات با رئیس‌جمهور مالت نیز در ابوظبی از دیگر موضوعات این روزنامه‌ها هستند.

 

گاردین

خبری از زیردریایی توریستی در اقیانوس اطلس نیست

جستجو برای پیدا کردن زیردریایی توریستی شرکت «اوشن‌گیت» ادامه دارد، اما تا این لحظه نشانه‌ای از زیردریایی و سرنشینانش به‌دست نیامده است. 

این زیردریایی توریستی حامل پنج سرنشین از جمله یک جستجوگر بریتانیایی و یک کهنه‌سرباز فرانسوی و سه غواص دیگر در آبهای شمال اقیانوس اطلس عملیات تحقیق درباره لاشه کشتی تایتانیک را آغاز کرد.

اما پس از گذشت یک ساعت و ۴۵ دقیقه پس از غواصی و عملیات، ناگهان ارتباطات آنها قطع شد. این زیردریایی توریستی قابلیت ۹۶ ساعت غوطه‌ور ماندن در آب را دارد و تا اینجا جای نگرانی نیست. 

نکته مهم این است که تیم‌های جستجو نمی‌خواهند زمان را از دست بدهند. آنها می‌خواهند تا قبل از پایان زمان طلایی این زیردریایی و سرنشینانش را پیدا کنند. مسئله دیگر این است که تیم‌های جستجو نمی‌دانند زیردریایی همچنان غوطه‌ور است و یا بالا آمده و فقط ارتباطش قطع شده است؟ تا امروز نشانه و سرنخی از این زیردریایی به‌دست نیامده است.

گارد ساحلی ایالات متحده از نیروهای جستجوی آبی و هوایی درخواست کرده ماجرا را پیگیری و نشانه‌ای از ۵ سرنشین این زیردریایی پیدا کنند. 

 

نشنال

حمله اسرائیل به جنین؛ ۵ فلسطینی کشته شدند

خشونت نظامیان اسرائیلی در کرانه باختری ادامه دارد. در عملیات این نیروها در شهر جنین پنج فلسطینی از جمله یک نوجوان ۱۵ ساله جان خود را از دست داده اند. 

حدود ۹۰ شهروند فلسطینی دیگر هم مجروح و مصدوم شده اند. در میان زخمی‌ها حضور دختربچه‌ای ۱۵ ساله با حل عمومی وخیم گزارش شده است. حضور نظامیان اسرائیلی در جنین چند ساعت طول کشیده و در نهایت آنها شب گذشته این شهر را ترک کرده اند.

در گزارش‌ها آمده هشت نفر از نیروهای اسرائیلی هم در اثر برخورد مواد منفجره به خودروهای زرهی آنها زخمی و مجروح شده اند. تحلیلگران و کارشناسان نزدیک به مواضع اسرائیلی‌ها می‌گویند این انفجارها همان شواهدی هستند که ثابت می‌کند مبارزان فلسطینی در کرانه باختری به مواد منفجره و تسلیحات دسترسی دارند. نظامیان اسرائیلی برای جمع‌آوری این تسلیحات و مواد به اردوگاه‌ها و مواضع فلسطینی حمله می‌کنند.

عملیات اخیر نظامیان اسرائیلی به جنین با هدف دستگیری دو شبه‌نظامی فلسطینی صورت گرفته است. برای محقق شدن این هدف حتی هلی‌کوپتری هم در جنین به پرواز درآمده که چندین شلیک هم داشته است. چنین شلیک‌هایی از زمان انتفاضه دوم تا کنون سابقه نداشته است.

 

نیویورک تایمز

انگشت اتهام به سمت گارد ساحلی یونان

گزارش‌های متناقض درباره ماجرای غرق شدن قایق حامل پناهجویان در آبهای یونان باعث شده تا گارد ساحلی این کشور مورد بحث و بررسی دقیق‌تر قرار بگیرد. تردیدهایی درباره اهمال‌ و بی‌توجهی این نیروها در برخورد با حادثه قایق پناهجویان وجود دارد.

در نخستین گزارش‌ها ادعا شده بود نیروهای گارد ساحلی به مسئولان قایق پناهجویان ( قاچاق‌برها ) پیغام می‌دهند که کمک نیاز دارند یا نه که آنها گفته اند و نه و در نهایت غرق شده و فاجعه اخیر را به وجود آورده اند. 

از سوی دیگر سخنگوی گارد ساحلی یونان می‌گوید به طور کل مداخله ما تا حد زیادی خطرناک بود. قایق حامل پناهجویان با همه کوچک و ضعیف بودنش چنان شلوغ و مملو از سرنشین بود که هرگونه حرکت ما باعث بروز بحران در آن می‌شد.

اما حالا این شائبه پیش آمده نکند عدم دخالت گارد ساحلی یونان به نوعی همسویی منافع قاچاق‌برها و مقامات یونان و ایتالیا بوده است. در صورتی که اگر آنها دخالت می‌کردند شاید از بروز فاجعه‌ای که جان ۷۰۰ را به خطر انداخته است، جلوگیری می‌کرد. 

اغلب سرنشینان قایق پناهجویان که چند روز پیش در آبهای ساحلی یونان غرق شد، از شهروندانی شامل زن و مرد و کودک از پاکستان، مصر و سوریه بودند.

 

عرب نیوز

 توافق سعودی - فرانسوی برای ساخت هلی‌کوپتر

سفر بن سلمان به پاریس نه تنها نامزدی ریاض را برای میزبانی از اکسپوی ۲۰۳۰ در پی داشته که منشا توافقات و قراردادهای متعدد میان دولت سعودی و فرانسه شده است. یکی از توافقات، قرارداد همکاری برای ساخت هلی‌کوپترهای شهری و نظامی برای عربستانی‌هاست. 

در این سفر شرکت اسکوپای عربستان با ایرباس غول هوانوردی اروپا قراردادی با هدف تقویت و پیشرفت صنعت هواپیمایی و بومی‌سازی آن در عربستان امضا کرده است. بر اساس این قرارداد تا دو سال‌ آینده هیلی‌کوپترهای ساخت عربستان در نمایشگاه هوایی ریاض به نمایش درخواهند آمد. 

از دیگر توافقات و قراردادهای همکاری میان دو کشور در زمینه انرژی و صنعت غذایی و صنعت مخابرات و ارتباطات است. دولت سعودی در پی آن است تا پای سرمایه‌گذاران فرانسوی را در عربستان باز کند. 

عربستان مطابق برنامه چشم‌انداز ۲۰۳۰ و جدایی اقتصاد از نفت حرکت می‌کند. بسیاری از قراردادها و مشارکت‌های میان دو دولت عربستان و سعودی در مسیر تحقق این چشم‌انداز است.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها