|

پایتخت روسیه هدف حمله پهپادی واقع شد

چند روزی می‌شود که خبرهای اوکراین جای همه سوژه‌ها را در صفحات اول رسانه‌های اروپایی و آمریکایی گرفته است.

پایتخت روسیه هدف حمله پهپادی واقع شد
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

از پس حملات سنگین موشکی و پهپادی روسیه به کیف، حالا خبر می‌‌رسد چندین پهپاد در آسمان مسکو مشاهده شده است. اوکراین زیر بار این حمله نرفته اما از خوشحالی خود را هم پنهان نکرده است. روزنامه‌های آمریکایی این موضوع را در کنار چالش‌های دی‌سانتیس برای آینده سیاسی آمریکا و همچنین اجرای حکم ۱۱ سال زندان بنیان‌گذار اپلیکیشن ترانوس پوشش داده اند.

برای روزنامه‌های چاپ بریتانیا هم ماجرای ترانوس و مدیر و شرح کلاهبرداری‌اش اهمیت دارد. از آن گذشته مشاهده پهپادها در آسمان مسکو هم سوژه مهمی است. دیگر این که اسنادی هم به دست آمده که نشان می‌دهد حاکمیت در بریتانیا برخی مدارک مربوط به پاندمی کووید ۱۹ را پنهان کرده تا در دسترس قرار نگیرد.

سودان و لبنان در کنار ماجراهای اوکراین بخش عمده صفحه اول روزنامه‌های خاورمیانه‌ای را تشکیل می‌دهد.

 

گاردین

پایتخت روسیه هدف حمله پهپادی واقع شد

برای نخستین بار پس از شروع حمله روسیه به اوکراین، حالا مسکو هم حضور پهپادها را در آسمان خود تجربه می‌کند. در پانزده ماه گذشته چنین اتفاقی رخ نداد بود. کرملین در واکنش به این ماجرا گفته برخورد قاطعی و سختی در انتظار مهاجمان پهپادی خواهد بود.

کارشناسان می‌گویند این اتفاق نقطه عطفی در جنگ روسیه و اوکراین خواهد بود. تصاویری منتشر شده که نشان می‌دهد تعدادی از پهپادها در آسمان حومه مسکو مشاهده شده اند و امنیت پایتخت روسیه را به خطر انداخته اند. وزیر دفاع روسیه می‌گوید هشت پهپاد در آسمان مسکو به پرواز درآمده و شهر را هدف گرفته است، اما این عدد در رسانه‌‌های روسی نزدیک به سرویس‌های امنیتی و اطلاعاتی این کشور حدود ۳۰ پهپاد عنوان شده است.

پوتین سیستم دفاع هوایی روسیه را ستایش کرده که موفق شده اند اغلب این پهپادها را سرنگون کنند. برخی از این پهپادها بر فراز خانه‌های اعیانی مسکو به پرواز درآمده اند! در نهایت این که تنها دو نفر در اثر انفجار این پهپادها مجروح شده اند. روسیه مدعی است این پهپادها ساخت اوکراین هستند و از سوی این کشور در آسمان مسکو به پرواز درآمده اند.

اوکراینی‌ها در واکنش به این اتهام آن را تکذیب کرده اند. یکی از دستیاران رئیس‌جمهور اوکراین هرگونه دخالت مستقیم کشورش در این عملیات را رد کرده است، اما گفته از دیدن و شنیدن خبرهای حملات لذت می‌بریم. این مقام پیش‌بینی کرده چنین حملاتی افزایش یابد.

ناگفته نماند در سه روز گذشته سنگین‌ترین حملات و مداوم‌ترین عملیات موشکی و پهپادی روسیه در آسمان کیف پایتخت اوکراین هم اتفاق افتاده است. عملیاتی که بخش عمده آن از سوی سیستم دفاع هوایی اوکراین دفع شده است، اما به هر حال خساراتی به جا گذاشته است و از آن مهم‌تر باعث ترس و وحشت شهروندان اوکراینی شده است.

 

نیویورک تایمز

یازده سال زندان برای بنیان‌گذار استارتاپ ترانوس

خانم الیزابت هولمز، ۳۹ ساله و بنیان‌گذار برنامه ترانوس و از چهره‌های سرشناس سیلیکون‌ولی به یازده سال حبس در زندان ایالتی تگزاس محکوم شده است. او برای گذراندن دوران محکومیت خود به زندان انتقال داده شده است. هر چند شاهدان می‌گویند او را بدون دستبند و همراه با چند نفر دیده اند. همچنین این که لباس غیر رسمی به تن داشته است.

خانم هلمز با روحیه مناسب و قوی ارزیابی شده است. او هنگام ورود به ساختمان لبخند به لب داشته است. هلمز از سال ۲۰۱۸ گرفتار پرونده محکومیت بابت کلاه‌برداری است. او بنیان‌گذار یک شرکت استارتاپی فعال در زمینه آزمایش خون موسوم به ترانوس است که در نهایت در سال ۲۰۲۲ به دلیل اثبات چهار فقره کلاه‌‌برداری از قراردادهای آزمایش خون به ۱۱ سال زندان محکوم شد. پیش از این هلمز به قید وثیقه آزاد بود.

اما ماجرای کلاه‌برداری هلمز چه بود؟ او در سال ۲۰۰۳ ادعا کرد می‌تواند با برنامه ترانوس و یک قطره خون انواع و اقسام آزمایش‌های پزشکی را انجام دهد و انقلابی در این زمینه ایجاد کند. این ادعا باعث شد میلیون‌ها دلار سرمایه برایش در نظر گرفته شود. کسینجر و مرداک هم به صف حامیان او پیوستند، اما در نهایت این ادعا موفق نبود و به ثمر ننشست و پرونده کلاه‌برداری برای خانم هلمز باز شد.

 

نشنال

آزادی گروگان سعودی؛ حمله ارتش لبنان به کارخانه مواد مخدر

نیروهای ارتش لبنان پس از آن که شهروند سعودی را نجات دادند و آزاد کردند، به کارخانه مواد مخدر در بعلبک حمله کردند. آنها در این عملیات با افرادی مسلح آتش رد و بدل کردند.

ماجرا از این قرار بود که یکی از کارمندان خطوط هوایی سعودی به نام مشاری المطیری به دست تعدادی افراد مسلح ربوده می‌شود. عملیات گروگان‌گیری و ربایش در بیروت و در روز یکشنبه اتفاق می‌‌افتد. عملیات آدم‌ربایی از سال ۲۰۱۹ و از پی ورشکستگی اقتصادی در لبنان به امری رایج تبدیل شده و امنیت این کشور را به خطر انداخته است.

این اتفاق باعث شده تا نیروهای ارتش لبنان دست به کار شوند و برای مقابله با آدم‌ربایی اقدام کنند. اما علت این که آنها برای نجات جان المطیری به سرعت اقدام کرده اند، خارجی بودن این فرد است. لبنانی‌ها می‌خواهند اطمینان و سرمایه کشورهای خارجی خاصه عربستان را جلب کنند.

آدم‌رباها این شهروند سعودی را با هدف اخاذی به یکی از مناطقی که پاتوق باندها و کارتل‌های مواد مخدر در بعلبک است، انتقال می‌دهند که با حمله نیروهای ارتش مواجه می‌شوند. در این حمله این کارخانه تولید مواد مخدر هم ویران می‌شود.

 

عرب نیوز

توافق طرفین درگیر؛ کاهش خشونت در خارطوم

به نظر می‌رسد فرصت و فضا برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه سعودی و آمریکا برای شهروندان جنگ‌زده سودانی فراهم شده است. توافق دو گروه درگیر بر سر تمدید آتش‌بس این فضا را مهیا کرده و از حجم خشونت‌ها در پایتخت کاسته است.

هفته گذشته با پادرمیانی دولت سعودی توافقی یک هفته‌ای در سودان برقرار شد. هر چند خشونت هرگز متوقف نشد و طرفین به تبادل آتش در خارطوم و دیگر شهرها ادامه دادند، اما تهدیدها و هشدارهای آمریکا و سعودی در نهایت باعث شد توافق یک هفته‌ای تمدید شود و ژنرال‌ها تصمیم به کاهش خشونت بگیرند.

توافق جدید تا پنج روز ادامه پیدا می‌کند و در این مدت کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی راهی سودان می‌شود. ارتش سودان می‌گوید نیروهایش از همه تجهیزات خود برای مقابله با این غائله استفاده نکرده اند. ژنرال برهان به ژنرال داگلو هشدار می‌دهد که به ندای عقل گوش بدهد و به آتش‌بس وفادار بماند. وگرنه ارتش از همه تجهیزات خود استفاده می‌کند.

جنگ داخلی در سودان باعث شده جمعیت بزرگی در این کشور بیش از پیش با گرسنگی و عدم دسترسی به بهداشت و امنیت مواجه شوند. جنگ اخیر اغلب بیمارستان‌ها و مرکزهای درمانی را در این کشور به تعطیلی کشانده است. نه دارو هست و نه تجهیزات و نه امنیت درمان.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها