|

تور اروپایی زلنسکی؛ سرازیر شدن کمک‌ها به اوکراین

زلنسکی موفق شده است در چهار ایستگاه اروپایی تضمین کمک‌های اروپایی را در مقابله با حملات روسیه به دست آورد. رسانه‌ها هم در واکنش به این اتفاق از جدی‌تر شدن حمایت اروپا از اوکراین خبر می‌دهند.

تور اروپایی زلنسکی؛ سرازیر شدن کمک‌ها به اوکراین

تصاویر و خبرهای دیدار زلنسکی با رهبران اروپایی در صفحه اول رسانه‌‌های اروپایی و آمریکایی به چشم می‌خورد. زلنسکی موفق شده است در چهار ایستگاه اروپایی تضمین کمک‌های اروپایی را در مقابله با حملات روسیه به دست آورد. رسانه‌ها هم در واکنش به این اتفاق از جدی‌تر شدن حمایت اروپا از اوکراین خبر می‌دهند. آنها به سخنرانی محمود عباس در نیویورک و در مقر سازمان ملل به مناسبت روز نکبه هم اشاره کرده اند. 

روزنامه‌های بریتانیایی همچنان درگیر اظهارات واکنش‌برانگیز وزیر کشور کابینه سوناک در حزب محافظه‌کار و به طور کل جامعه بریتانیا هستند. از آن گذشته دیدار سوناک و زلنسکی آنها را به خودمشغول کرده است. 

برای خاورمیانه‌ای‌ها به دور دوم رفتن انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه، سخنرانی محمود عباس در سازمان ملل و توجه این نهاد بین‌المللی به ماجرای روز نکبه و همچنین بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و شرکت در اجلاس جده و مسائلی از این دست بیشتر اهمیت دارد. البته آنها به سفر زلنسکی به چهار کشور اروپایی هم توجه نشان داده اند.

 

نیویورک تایمز

تور اروپایی زلنسکی؛ سرازیر شدن کمک‌ها به اوکراین

سفر اروپایی رئیس‌جمهور اوکراین از ایتالیا شروع و در ایستگاه آخر به بریتانیا ختم شد. زلنسکی در این تور موفق شد قول تسلیحات پیشرفته‌تر، سنگین‌تر و بیشتر را از همتایان اروپایی خود در ایتالیا، آلمان، فرانسه و بریتانیا بگیرد. 

به نظر می‌رسد چشم‌انداز سیاست در اروپا نسبت به جنگ اوکراین بیش از پیش تغییر کرده و سران قاره سبز ترجیح می‌دهد سنگین‌تر و بیشتر از یک سال گذشته اوکراین را در تقابل با حملات روسیه حمایت کنند. 

این تغییرات جایی بیشتر به چشم می‌آید که کشوری مثل ایتالیا هم در صدد کمک نظامی به اوکراین بر می‌آید و به صراحت از حمایت از این کشور سخن می‌گوید. یا بریتانیای همیشه حامی این بار از ارسال موشک‌های دوربرد خبر می‌دهد. در سال اول جنگ قرار نبود اروپا سلاح سنگین و دوربرد و خیلی پیشرفته در اختیار اوکراین بگذارد. 

 آلمان که همواره به نحوه کمک‌رسانی ایالات متحده چشم دوخته بود و مشروط به کمک‌های کاخ سفید از اوکراین حمایت می‌کرد، حالا به زلنسکی تضمین داده بسته‌ای ۳ میلیارد دلاری در اختیار این کشور می‌گذارد. 

این درست که سطح کمک‌‌های فرانسه و ایتالیا در حد کمک‌های بریتانیا و‌ آلمان نیست، اما تور اروپایی زلنسکی مجموعه‌ای از حمایت‌ها و کمک‌های نظامی اروپایی را به سمت اوکراین روانه کرده که تا پیش از این سابقه نداشته است.

 

گاردین

هشدار نمایندگان؛ وزیر کشور نخست‌وزیر را تضعیف می‌کند

سخنرانی سوئلا بریورمن، وزیر کشور کابینه ریشی سوناک در نشست سالانه حزب محافظه‌کار برای نمایندگان و اعضای ارشد این حزب گران تمام شده است. آنها معتقدند سخت‌گیری‌ها و برنامه‌های ضد مهاجرتی و همچنین لفاظی‌هایی که از آن بوی نژادپرستی بلند می‌شود دست آخر نخست‌وزیر و حزب محافظه‌کار را زمین می‌زند.

مشکل نمایندگان محافظه‌کار پارلمان بریتانیا با اقدامات و اظهارات وزیر کشور سر یک موضوع دیگر هم هست؛ بریورمن طوری سخنرانی می‌کند گویی برای رهبری حزب جامه دوخته است. یکی از این نمایندگان معترض خطاب به ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا گفته او باید به بریورمن به درستی بفهماند که یا بازیکن اصلی تیم است و یا روی نیمکت ذخیره‌ها جا دارد!

نکته شایسته توجه در اظهارات وزیر کشور این است که نخست‌وزیر بریتانیا هم با او مخالف نیست! در واقع برنامه‌های ضد مهاجر‌پذیری و پناه‌جویی کابینه با همکاری و هم‌اندیشی وزیر کشور و نخست‌وزیر تهیه می‌شود. برنامه قایق‌های کوچک و مقابله با گروه‌های مهاجر غیر قانونی از جمله این هم‌اندیشی‌ها و همکاری‌هاست.


نشنال

عباس خواستار لغو عضویت اسرائیل در سازمان ملل شد

برای نخستین‌بار در طول این هفت دهه تنش و درگیری میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها، سازمان ملل به صورت رسمی مراسمی با عنوان روز نکبه - نکبت برگزار کرده است. محمود عباس، رئیس‌ تشکیلات خودگردان فلسطین در این مراسم سخنرانی کرده است. 

روز نکبه در سال ۱۹۴۸ روزی است که شهروندان فلسطینی کلید خانه‌هایشان را در دست گرفتند، به خیابان آمدند و علیه اخراج از خانه و سرزمین خود به دست اسرائیلی‌ها فریاد سر دادند. هر سال در سالروز این اتفاق فلسطینی‌ها یوم النکبه را یادآوری می‌کنند. 

محمود عباس رئیس‌ تشکیلات خودگردان در مراسم امسال که در سازمان ملل برگزار شده، از سران این نهاد بین‌المللی درخواست کرد وقتی اسرائیل در روند تشکیل کشور مستقل فلسطینی دست‌انداز ایجاد می‌کند، عضویت آنها در سازمان ملل لغو شود. 

این سیاست‌مدار فلسطینی تاکید کرد اسرائیل باید به قطعنامه‌های سازمان ملل درباره تشکیل کشور فلسطینی احترام بگذارد و یا از سازمان ملل برود. او همچنین خطاب به آمریکا و انگلیس گفت که این دو کشور همواره در واکنش به ظلم و جنایت‌های اسرائیل سکوت کرده اند. 

مراسم رسمی روز نکبه در حالی در سازمان ملل برگزار شده است که تنها چند روز از آتش‌بس میان اسرائیل و گروه جهاد اسلامی در باریکه غزه می‌گذرد. همچنین این که نماینده اسرائیل از برگزاری مراسم روز نکبه در سازمان ملل انتقاد کرده است. 

 

عرب نیوز

سالگرد روز نکبه؛ سرود فلسطینی‌ها در دانشگاه تل‌آویو

فلسطینی‌ها با یک دقیقه سکوت و توقف کار و فعالیت و همچنین به صدا درآوردن زنگ هشدار در سراسر مناطق فلسطینی‌ نشین هفتاد و پنجمین سالگرد روز نکبه را گرامی داشته اند. همچنین این که یک شهروند دیگر در کرانه باختری جان خود را از دست داده است. این شهروند صالح صبرا نام داشت و جوانی ۲۲ ساله بود.

اسرائیلی‌ها در حمله به کمپ عسکر این جوان را با شلیک گلوله کشته اند. با بازگشت نتانیاهو به قدرت درگیری میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها خاصه در کرانه باختری شدت گرفته است. دولت نتانیاهو تمایل دارد به شهرک‌سازی‌های غیر قانونی در این منطقه ادامه دهد. 

 اتفاق جالب در مراسم روز نکبه امسال این که دانشجویان دانشگاه تل‌آویو در اسرائیل هم همپای دانشجویان عرب این دانشگاه در این مراسم شرکت کرده و همراه آنها سرودهای ملی فلسطینی خوانده اند. 

در حالی محمود عباس رئیس‌ تشکیلات خودگردان فلسطین در مقر سازمان ملل در نیویورک مشغول سخنرانی بوده، معاون او در سرزمین‌های فلسطینی گفته شهروندان فلسطینی جز آزادی، استقلال و احقاق حق خود چیزی نمی‌خواهند.


 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها