|

همه چشم‌ها به پکن؛ بلینکن با شی دیدار می‌کند؟

سفر وزیر خارجه ایالات متحده به چین بخش عمده صفحه اول رسانه‌ها خاصه رسانه‌های آمریکایی را به خود اختصاص داده است. چشم‌ها به پکن است برای این که ببینند شی و بلینکن با هم ملاقات می‌کنند یا نه. وزیر خارجه آمریکا با همتای چینی خود دیدار کرده است.

همه چشم‌ها به پکن؛ بلینکن با شی دیدار می‌کند؟
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

 در کنار آن گزارشی درباره دست داشتن روسیه در فاجعه سد کاخوکا و همچنین مسائل مربوط به کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری دیده می‌شود. 

برای بریتانیایی‌ها همچنان سوژه‌ای داغ‌تر از رسوایی مهمانی جانسون و حواشی آن وجود ندارد. به تازگی فیلمی از این دست مهمانی‌ها منتشر شده که پرونده را سنگین‌تر می‌کند و البته نخست‌وزیر فعلی را هم بیش از پیش درگیر ماجرا. از آن گذشته تلاش وزیر کشور بریتانیا برای بررسی در سکوت پرونده مهاجران کارائیبی بریتانیا ( ۱۹۴۸ تا ۱۹۷۱ و تغییر قانون در این زمینه هم موضوع دیگری است که در رسانه‌های بریتانیایی مورد توجه قرار گرفته است. البته که سفر وزیر خارجه آمریکا به چین هم جایگاه خودش را دارد.

این سفر حتی برای روزنامه‌های خاورمیانه‌ای هم اهمیت دارد. اما مهم‌تر از آن اقدامات دولت نتانیاهو برای تسریع و تسهیل ساخت و سازهای غیر قانونی در کرانه باختری است. در کنار آن خیز عربستان برای گرفتن میزبانی اکسپوی ۲۰۳۰ بازتاب دارد و تلاش آفریقای جنوبی برای میانجی‌گری میان روسیه و اوکراین.

 

 

نیویورک تایمز

همه چشم‌ها به پکن؛ بلینکن با شی دیدار می‌کند؟ 

پس از ماجراهای بالون چینی ( که چین ادعا کرد بالون هواشناسی است و آمریکا سر حرفش ایستاد که اهداف جاسوسی دارد و آن را منهدم کرد ) در آسمان آمریکا، بالاخره وزیر خارجه ایالات متحده برنامه سفر به چین را عملی کرد. سفری که متاثر از پرواز بالون چینی ماه‌ها به تاخیر افتاده بود.

آنتونی بلینکن در نخستین گام از سفر به چین با همتای خود دیدار کرده است. طرفین پذیرفته اند روابط دیپلماتیک دو کشور در پایین‌ترین سطح ممکن قرار دارد. آنها تلاش می‌کنند آن را تا حدی قابل قبول احیا کنند. آنها دیدارشان را که بیش از ۷ ساعت و نیم طول کشیده است، صادقانه و اساسی و سازنده توصیف و البته درباره همکاری در زمینه تجارت، حقوق بشر و مبارزه با قاچاق و تولید ماده مخدر فنتانیل و اختلاف بر سر تایوان گفت و گو کرده اند.

اما نکته مهم در این سفر تنها دیدار بلینکن با وانگ یی وزیر خارجه چین و احیای روابط نیست. چشم‌ها به سمت چین است تا وزیر خارجه آمریکا با شی رهبر چین هم ملاقات کند و به گفت و گو بنشیند. اتفاقی که تا این لحظه خبری از وقوع آن منتشر نشده است.

 

گاردین

فیلم رسوایی مهمانی؛ سوناک گرفتار میراث جانسون می‌شود

حالا دیگر فقط بحث چند فریم عکس نیست. فایلی ویدئویی به دست پلیس اسکاتلندیارد رسیده که گردهمایی اعضا و کارکنان حزب محافظه‌کار بریتانیا در دفتر حزب و در بحبوحه پاندمی کرونا و قرنطینه در دسامبر ۲۰۲۰ نشان می‌دهد. حاضران در این مهمانی - گردهمایی مشغول نوشیدن الکل و رقص و جشن هستند. 

پلیس در واکنش به این فایل ویدئویی که از طرف روزنامه میرور به‌دست آمده، گفته در حال بررسی موضوع است. به این ترتیب این سند هم به دیگر اسناد رسوایی مهمانی در دوران نخست‌وزیری جانسون اضافه می‌شود و دردسری بزرگتر برای ریشی سوناک نخست‌وزیر حال حاضر بریتانیا درست می‌کند. 

مایکل گوو یکی از بالاترین مقامات محافظه‌کار و عضو کابینه بابت این فیلم عذرخواهی کرده و به مردم حق داده از دیدن این تصاویر که در اوج پاندمی ثبت شده، ناراحت و عصبانی باشند. او گفته مردم با دیدن این فیلم می‌گویند پس دولت قوانین را برای محدود کردن ما ابلاغ می‌کند، اما خودش مشغول خوش‌گذرانی و جشن است. 

انتشار این فیلم باعث می‌شود اسناد قبلی هم با جدیت بیشتری مورد بررسی قرار بگیرد. جانسون و همسرش و همچنین ریشی سوناک به استناد اسناد قبلی تذکر و هشدار نقض قوانین دوران پاندمی دریافت کرده بودند. آنها هم عضوی از رسوایی مهمانی بوده اند. ماجراهای جانسون برای محافظه‌کاران بریتانیا گران تمام می‌شود.

 

نشنال

تسریع شهرک‌سازی غیرقانونی در کرانه باختری

با اقدامات دولت نتانیاهو گسترش شهرک‌سازی‌های اسرائیلی در کرانه باختری شدت و سرعت بیشتری خواهد یافت. در واقع اشغال کرانه باختری به واقعیت نزدیک‌تر می‌شود. این اتفاق بر خلاف توافقات بین‌المللی است. 

دولت نتانیاهو دریافت چهار مرحله‌ای مجوز برای ساخت و ساز شهرک‌های اسرائیلی‌نشین را در کرانه باختری به دو مرحله کاهش داده و در نهایت این که از دایره تایید سیاسی خارج کرده است. به این ترتیب امور ساخت و ساز شهرک‌های غیرقانونی راحت‌تر و سریع‌تر انجام می‌شود.

اقدام اخیر نتانیاهو به شریک افراطی دولت یعنی وزیر دارایی کابینه قدرت عمل بیشتری می‌دهد. او یکی از ضد فلسطینی‌ترین اعضای کابینه و به اظهارات افراطی علیه آنها مشهور است. 

ساخت شهرک‌های اسرائیلی‌نشین در زمین‌های متعلق به فلسطینی‌ها در کرانه باختری مورد تایید مجامع بین المللی از جمله آمریکا نیست. هر چند فلسطینی‌ها معتقدند ایالات متحده با وجود مخالفت هیچ‌گاه به صورت جدی با این اقدامات برخورد نمی‌کند.

 

عرب نیوز

خیز عربستان برای میزبانی اکسپوی ۲۰۳۰

گرفتن میزبانی برگزاری نمایشگاه بین‌المللی موسوم به اکسپو یکی از افتخارات مسئولان شهری در سراسر جهان است. حالا عربستانی‌ها هم برای رسیدن به این افتخار خیز برداشته اند. 

بن سلمان در سفر به پاریس امروز در نشست بین‌المللی بررسی پیشنهادها با حضور ۱۷۹ نماینده شرکت خواهد کرد تا گام نخست‌ را برای رسیدن ریاض به میزبانی اکسپوی ۲۰۳۰ بردارد. 

ریاض پایتخت عربستان می‌خواهد توانایی‌ها و دستاوردهای خود را در این اکسپو به نمایش بگذارد. به گفته وزیر فرهنگ سابق فرانسه پایتخت عربستان ظرفیت خوبی برای میزبانی این نمایشگاه بین المللی دارد. او که به تاریخ جهان عرب آشناست، ظرفیت‌های فرهنگی و دستاوردهای دوران معاصر عربستان را مناسب برای چنین رویدادی ارزیابی می‌کند. 

رای‌گیری نهایی برای انتخاب میزبان در ماه نوامبر صورت می‌گیرد. چندی پیش دوبی میزبان این رویداد جهانی بود و در حاشیه‌اش موفق شد نگاه بسیاری از سرمایه‌گذاران جهانی را در زمینه‌های مختلف به سوی خود جلب کند.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها