|

دفاع و ضد حمله اوکراین آغاز شده است

با اینکه اظهارات زلنسکی در دیدار با ترودو تکلیف را درباره این که اوکراین در فاز ضد حمله نسبت به روسیه قرار گرفته، روشن می‌کند، اما هنوز تردیدهایی درباره چند و چون و سطح و مرحله این وضعیت برای کارشناسان و تحلیلگران جنگ وجود دارد.

دفاع و ضد حمله اوکراین آغاز شده است
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

به گزارش شبکه شرق، روزنامه‌های آمریکایی از این منظر به ماجرا نگاه می‌کنند و در کنارش به ماجراهای ترامپ در عرصه سیاسی ایالات متحده و همچنین درگذشت تد کازینسکی ۸۱ ساله در زندانی در کارولینای شمالی می‌پردازند. کازینسکی معروف به «اونابمبر»، نابغه و فارغ التحصیل رشته ریاضی دانشگاه هاروارد بود که عملیاتی تروریستی و بمب‌گذاری را طراحی کرد که منجر به کشته شدن ۳ نفر و مجروحیت ۲۳ نفر شد.

حواشی رسوایی‌های بوریس جانسون که باعث کناره‌گیری او از نمایندگی پارلمان بریتانیا شده همچنان سوژه اول مطبوعات بریتانیا است. از آن گذشته وقایع اوکراین، قهرمانی منچسترسیتی انگلیس در لیگ قهرمانان اروپا در تقابل با تیم اینتر میلان ایتالیا و معجزه زنده ماندن چهار کودکی که در حادثه سقوط هواپیما در جنگل‌های آمازون فرود آمده بودند، از جمله موضوعاتی است که در صفحه اول رسانه‌های بریتانیایی مورد توجه قرار گرفته است.

در روزنامه‌های خاورمیانه شروع دوباره اعتراضات در تل‌آویو نسبت به لایحه اصلاح قضایی دولت نتانیاهو، آغاز عملیات ضد حمله در اوکراین در تقابل با روسیه و حمایت پادشاه سعودی از زائران فلسطینی در مراسم حج و همچنین دیدار رئیس امارات و رئیس‌جمهور ترکیه در صفحه اول بازتاب دارد.

گاردین

فشار حداکثری برای خروج جانسون از عرصه سیاسی

پرونده‌های متعدد و مطرح شدن نام جانسون در رسوایی‌های دوران کرونا باعث خشم و عصبانیت توری‌ها و محافظه‌کاران بریتانیا شده است. آنها همه تلاش و همت خود را به کار گرفته اند تا راه بازگشت جانسون به عرصه سیاسی را مسدود کنند.

بزرگان و نمایندگان ارشد محافظه‌کاران از سوناک به عنوان رهبر حزب درخواست کرده اند مانع از شرکت جانسون در انتخابات آتی شود. آنها معتقدند جانسون با اقدامات مخربش به اندازه کافی باعث ریزش محبوبیت حزب در میان مردم شده است و نباید به این عرصه بازگردد.

استعفای جانسون و متحدش از نمایندگی مجلس بریتانیا در ادامه پرونده‌های دوران قرنطینه کرونا باعث شده تا محافظه‌کاران دست به کار شوند و از الان برای مسدود کردن راه بازگشت او به عرصه سیاسی اقدام کنند. جانسون در متن استعفای هزار کلمه‌ای خود به زمین و زمان تاخته و دولت سوناک را سرزنش و نمایندگان پارلمان را متهم کرده که به اندازه کافی محافظه‌کار نیستند و به برگزیت اهمیت نمی‌دهند و … اما اعلام کرده برای دور بعدی انتخابات باز خواهد گشت.

جانسون دو پرونده در زمینه نقض قوانین قرنطینه و برگزاری مهمانی در دوران کرونا در دفتر نخست‌پذیری دارد و همچنین به تازگی اسنادی را تحویل کمیته بررسی و تحقیق داده است تا تکلیف سرپوش گذاشتن روی داده‌های کرونا و مسائل مرتبط با آن در دوران نخست‌وزیری خود مشخص شود.

گلف تودی

دیدار اردوغان و شیخ محمد در استانبول

رئیس امارات شیخ محمد راهی استانبول شده است تا با رجب طیب اردوغان دیدار کند. اردوغان به تازگی به عنوان رئیس‌جمهور ترکیه انتخاب شده است و چند روزی هم می‌شود که کابینه خود را برگزیده است.

دیدار رئیس دو کشور با هدف ثبات منطقه و تحکیم روابط دو جانبه صورت گرفته است. دو کشور در آغاز سال جدید توافقنامه مشارکت اقتصادی را امضا کرده بودند که سفر اخیر شیخ محمد به ترکیه می‌تواند آن توافقنامه را محکم‌تر از قبل کند و روابط اقتصادی را بیش از پیش ارتقا دهد.

تاکید بر موضوعاتی مثل گسترش توریسم و همچنین ارتقای بخش فناوری از دیگر موضوعاتی بوده است که رئیس دو کشور در این دیدار لحاظ کرده اند. ترکیه یکی از مقاصد گردشگری اماراتی‌ها در منطقه به حساب می‌آید. همین باعث شده هواپیمایی اتحاد نیز از سال ۲۰۰۹ خدماتی را در استانبول ارائه دهد و پایگاهی برای اماراتی‌ها در ترکیه به حساب بیاید.

ترکیه و امارات به اندازه قدمت خود کشور امارات یعنی ۵۰ سال روابط دیپلماتیک دارند. شیخ محمد در دیدار با اردوغان بر این موضوع تاکید کرده و دو ملت را شریک قدیمی یکدیگر در منطقه ارزیابی کرده است.

نیویورک تایمز

دفاع و ضد حمله اوکراین آغاز شده است

بالاخره رسمی‌ترین مقام اوکراین یعنی رئیس‌جمهور این کشور تایید کرد اقداماتی با عنوان ضد حمله علیه روسها در جریان است. طی روزهای گذشته بسیاری از کارشناسان و البته برخی مقامات دیگر اوکراینی در این زمینه اظهار نظر کرده بودند.

اما زلنسکی در کنفرانس خبری مشترک با جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا در کیف به صراحت اعلام کرد ضد حملات و البته مواضع دفاعی اوکراین در تقابل با نیروهای روسیه در وضعیت عملیاتی و روحیه فرماندهان هم بسیار بالاست. زلنسکی با این جواب پاسخ پوتین رئیس‌جمهور روسیه را داد. او گفته بود ضد حملات اوکراینی‌ها اتفاق افتاده، اما تلفات بسیاری متحمل شده اند.

رئیس‌جمهور اوکراین در این کنفرانس خبری از پاسخ به سوالی درباره جزییات ضد حملات شانه خالی کرد و گفت درباره فاز و یا سطح و مرحله اقدامات حرفی نمی‌زنم. جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا هم با هدف حمایت‌های مالی، نظامی و روحی خود را به کیف پایتخت اوکراین رسانده است. او نخستین رئیس یک کشور خارجی است که پس از ماجرای سد کاخوکا به اوکراین سفر کرده است. ترودو در این سفر کمک‌هایی را به ارزش بیش از ۳۷۰ میلیون دلار به دست اوکراینی‌ها رسانده است.

عرب نیوز

زائران فلسطینی مهمانان خاص ملک سلمان در حج

ملک سلمان، پادشاه عربستان به مسئولان حج عربستان دستور داده است از هزار زائر فلسطینی در مراسم حج امسال میزبانی کنند. این زائران از خانواده‌های داغدار فلسطینی هستند که یا عضوی را در درگیری‌ با اسرائیلی‌ها از دست داده اند و یا زندانی و مجروح دارند.

البته هر سال با هزینه ملک سلمان تعدادی از فلسطینی‌ها راهی سفر حج می‌شوند تا به این ترتیب پادشاهی عربستان حمایت خود را از فلسطین نشان دهد و پیوند میان دو ملت را بیش از پیش به تصویر بکشد.

زائران فلسطینی امسال در کنار مناسک حج و برنامه‌های آن در مراسم جنبی در مکه و مدینه شرکت خواهند کرد و از تسهیلات و امکانات برخوردار خواهند بود. زائران فلسطینی همچنین برای حج عمره نیز دعوت خواهند شد.

از آغاز سال جدید میلادی مجموعه‌ای از درگیری‌های گسترده در سرزمین‌های مقدس میان نیروهای اسرائیلی و شهروندان فلسطینی بروز کرده که نتیجه‌اش کشته شدن تعداد زیادی از غیرنظامیان فلسطینی بوده است. عربستان برای دلجویی از فلسطینی‌ها و حمایت از آنها خانواده قربانیان را در حج میزبانی می‌کند.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها