|

کرملین: مسکو آماده گفتگو با کی‌یف است اما اوکراین هیچ حاکمیتی ندارد

​سخنگوی کرملین گفت، ارتش روسیه به صورت گسترده سیستم‌های تسلیحاتی تولید شده در اوکراین را از بین برده و این کشور را مجبور کرده تا به طرز فزاینده‌ای به تسلیحات غربی وابسته شود.

کرملین: مسکو آماده گفتگو با کی‌یف است اما اوکراین هیچ حاکمیتی ندارد

به گزارش شبکه شرق، به نقل از شبکه خبری راشاتودی، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت:‌ اوکراین وقتی که جنگ آغاز شد به صورت گسترده‌ای نظامی بود. همانطور که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه گفته یکی از اهداف این حمله غیرنظامی کردن اوکراین بود. به صورت دوفاکتو این هدف حاصل شده است.

سخنگوی کرملین همچنین تاکید کرد که اوکراین از تسلیحات خود کمتر استفاده می‌کند و به تدریج به استفاده از تسلیحات تامین شده از سوی بلوک ناتو تحت رهبری آمریکا روی آورده است.

پسکوف افزود، کمک‌های نظامی به اوکراین کشورهای غربی را به یکی از طرف‌های درگیری تبدیل کرده و اوضاع در اروپا بیش از گذشته غیرقابل پیش‌بینی و پر تنش شده است.

وی ادامه داد: تمامی این انگیزه‌ها باعث شد تا روسیه اقدامات جدی‌تری را برای تضمین امنیت ساکنان در دونباس و فدراسیون روسیه اتخاذ کند.

پوتین، "غیر نظامی کردن" اوکراین را یکی از اهداف حمله به این کشور اعلام کرد که ۲۴ فوریه سال گذشته میلادی انجام شد.

انبارهای تسلیحاتی اوکراین در ابتدای جنگ پر بود از تسلیحات و سیستم‌های نظامی دوران شوروی و نسخه‌های ارتقا یافته آنها اما بعدا، کشورهای غربی به صورت فزاینده‌ای به تامین و ارسال تسلیحات مدرن شامل تانک‌های سنگین، موشک‌های ضد هوایی و ضد زرهی، پهپادها، پرتابه‌های چندجانبه و هویتزرها به اوکراین دست زدند.

اوایل ماه جاری میلادی، کی‌یف نخستین تانک‌های لئوپارد ۲ ساخت آلمان و خودروهای پیاده نظام M۲ Bradley ساخت آمریکا را در جریان ضد حمله خود علیه نیروهای روسی از دست داد.

پسکوف تاکید کرد که مسکو اراده و آمادگی سیاسی برای گفتگو با کی‌یف دارد، اما هیچ مبنای محکمی برای این موضوع وجود ندارد.

او گفت: ما باید همیشه به یاد داشته باشیم که رژیم زلنسکی، بلکه خود رئیس جمهور [ولودیمیر] زلنسکی، فرمانی را امضا کرده است که رؤسای جمهور اوکراین را از مذاکره با طرف روسی منع می کند. یعنی صحبت در مورد چیزی بسیار دشوار است.

پسکوف به رادیو تلویزیون روسی RT عربی گفت: در این شرایط، ما آماده‌ایم، اراده سیاسی داریم، آمادگی داریم، اما هنوز هیچ گفتگویی در اینجا وجود ندارد، هیچ پایه‌ای برای گفتگو وجود ندارد.

وی همچنین گفت که روسیه با مواضع اولاف شولتس، صدراعظم آلمان و امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در مورد نیاز به حفظ کانال‌های ارتباطی با روسیه، موافق است.

پسکوف گفت: "رئیس جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین آماده گفتگو است. اما تاکنون هیچ پیشنهاد خاصی دریافت نشده است. موضع کی‌یف توسط واشنگتن دیکته می‌شود و اوکراین نه اراده، نه میل و نه توانایی اعلام هیچ موضع مستقلی را ندارد. واشنگتن به اوکراین دیکته می‌کند که چه کاری انجام دهد. این یک واقعیت واضح و کاملا قابل درک برای همه است.

در واقع، عملیات نظامی ویژه علیه اوکراین، علیه رژیم کی‌یف، به منظور اطمینان از امنیت مردم دونباس آغاز شد. این درست است. اکنون اساساً به عنوان یک جنگ بین مسکو و غرب ادامه دارد."

وی افزود: اوکراین هیچ حاکمیتی ندارد.

 

منبع: ايسنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها