|

رییس کمیته مرز مجلس اعلام کرد:

طالبان شروع‌کننده درگیری اخیر در مرز ایران و افغانستان

رییس کمیته مرز مجلس گفت: بر اساس گزارش‌های مستند، طالبان شروع کننده درگیری اخیر بوده و آنها ابتدا تیراندازی کردند، مرزبانان ایرانی را به شهادت رساندند.

طالبان شروع‌کننده درگیری اخیر در مرز ایران و افغانستان

به گزارش شبکه شرق، شهریار حیدری با اشاره به درگیری اخیر در مرز ایران و افغانستان و تشکیل هیات حقیقت یاب، گفت: هیات حقیقت باب برای بررسی ابعاد درگیری اخیر تشکیل شد، این هیات در نهایت مشخص می‌کند که کدام از طرفین شروع کننده درگیری و مقصر بوده است. بر اساس گزارش‌های مستند، طالبان شروع کننده درگیری اخیر بوده و آنها ابتدا تیراندازی کردند، مرزبانان ایرانی را به شهادت رساندند.

رئیس کمیته مرز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس شورای اسلامی، افزود: سوابق و تجارب گذشته هم ثابت می‌کند که همواره طالبان شروع‌کننده تنش در مرز بوده زیرا نیروهای آنها آموزش کافی ندیده‌اند. در حالی که مرزبان‌های جمهوری اسلامی ایران یک دیپلمات هم محسوب می‌شوند.

وی تصریح کرد: ‌مرزبان‌های درجه یک کشورمان از طرف وزیر امور خارجه استوارنامه دریافت می‌کنند ‌و با کشورهای همسایه  به عنوان یک دیپلمات می‌تواند صحبت کند اما طالبان به هیچ عنوان چنین آموزش‌هایی را دریافت نکردند و به قواعد و اصول مرزها، قوانین بین المللی مرتبط با ‌‌جغرافیایی مرز آشنا نیستند، با توجه به مجموع این مسائل مشخص است که طالبان در این درگیری مقصر است.

حیدری با تاکید بر اینکه طالبان باید به قواعد همسایگی و بین المللی پایبند باشد زیرا با رجز خوانیی دردی از ملت افغان درمان نمی‌شود، گفت: مردم افغانستان با مشکلات اقتصادی و‌معیشتی بسیار دست و‌پنجه نرم می‌کنند و به آزادی اندیشه و زندگی نیاز دارند. طالبان باید به جای تنش با ایران، حقوق اولیه مردم افغان را تامین کند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طالبان در معادلات نظامی ایران جایگاهی ندارد، افزود: جمهوری اسلامی ایران هنوز از قدرت نظامی خود در برابر طالبان استفاده نکرده و صرفا در قالب قدرت مرزبانی به مقابله با آنها پرداختیم. اما امیدواریم که مذاکرات فرماندهان نظامی دو کشور نتیجه بخش باشد، آنها مذاکره را پذیرفتند و به نر می‌رسد که نهایت این درگیری‌ها آشتی باشد.

وی معتقد است: طالبان اگر آموزش بیند و نیروهای آموزش دیده خود را در مرزهای کشور بگمارد، هرگز چنین درگیری‌ها و تنش‌هایی پیش نخواهد آمد، در حال حاضرطالبان نه تنها با جغرافیای مرز آشنا نیست بلکه مفهوم میله های ارزی و حدودات مرزی را هم نمی‌شناسد.

 

منبع: خانه ملت
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها