|

نماینده طالبان در پاکستان:

افغانستان هرگز مرتکب نقض حقوق ایران نخواهد شد

نماینده طالبان در پاکستان گفت: طالبان افغانستان مصمم به داشتن روابط خوب با تمامی کشورها به خصوص همسایگان و در راس آن جمهوری اسلامی ایران است.

افغانستان هرگز مرتکب نقض حقوق ایران نخواهد شد

به گزارش شبکه شرق، نماینده (مسئول سفارت)حکومت طالبان افغانستان در پاکستان با قدرانی از میزبانی سخاوتمندانه جمهوری اسلامی ایران از میلیون ها پناهجوی افغان و تاکید بر اهمیت روابط میان دو کشور، تصریح کرد طالبان هرگز گامی مغایر با منافع همسایگی و یا نقض حقوق ایران برنمی‌دارد.

«مولوی سردار شکیب احمد» روز چهارشنبه در مصاحبه اختصاصی گفت: طالبان افغانستان مصمم به داشتن روابط خوب با تمامی کشورها به خصوص همسایگان و در راس آن جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود که تجارت و روابط مردمی با ایران و پاکستان در دستورکار طالبان است و ما به توافقات خوبی برای گسترش همکاری‌های دوجانبه با همسایگان دست یافته‌ایم.

شکیب که دو ماه پس از تسلط طالبان بر کابل در مرداد ۱۴۰۰ به عنوان نماینده هیات حاکمه موقت افغانستان در اسلام‌آباد مستقر شد، اظهار داشت: پیمان تجارت ترانزیت میان افغانستان و پاکستان مهم است و طالبان در تلاش برای احیای این توافقنامه می‌باشد.

نماینده طالبان که قبل از روی کارآمدن هیات حاکمه موقف این گروه در افغانستان در کمیسیون مهم سیاسی و امور رسانه‌ای طالبان وظایف کلیدی را برعهده داشت، گفت: بروز برخی حوادث در مرزهای همسایگان یک امر طبیعی است و در گاهی اوقات درگیری‌های مرزی اتفاق می‌افتد با این حال مقامات هر دو کشور از نزدیک با یکدیگر در تماس هستند تا سطح این درگیری‌ها را به صفر کاهش داده و اجازه ندهند این رویدادها بر روابط دوستانه دو ملت سایه افکند.

وی تاکید کرد: طالبان افغانستان هرگز خواهان تحت تاثیر قرار گرفتن روابط خود با همسایگان نیست و ما مطابق با اصول اسلامی هیچ گامی در پایمال شدن حقوق همسایه خود ایران برنمی داریم.

این مقام طالبان گفت: دشمنان ملت افغانستان و ایران از مسائل آبی یا اتفاقات مرزی دو کشور ابراز خوشحالی می‌کنند و تلاش می‌کنند که به این اختلافات دامن بزنند لذا این مسائل نباید از کنترل مسوولان دو همسایه خارج شود.

وی گفت: طالبان افغانستان از روابط خوب و سازنده‌ای با کشورهای همسایه از جمله دولت‌های آسیای میانه، ترکیه و کشورهای عرب برخوردار است. طالبان افغانستان قدردان میزبانی سخاوتمندانه جمهوری اسلامی ایران در پناه دادن به مهاجران و پناهجویان افغانستانس است و ما این محبت برادران ایرانی خود را هرگز فراموش نمی‌کنیم.

مولوی شکیب تاکید کرد که انتظار طالبان افغانستان از همسایگان خود درک چالش‌های پیش روی مردم افغانستان از جمله محاصره اقتصادی ناشی از تحریم‌های یکجانبه آمریکا است و اینکه همسایگان ما در مجامع منطقه‌ای و بین‌المللی گام عملی برای کمک به رفع محاصره اقتصادی افغانستان بردارند.

وی افزود که حقابه ایران مورد تایید افغانستان و حکومت طالبان است و ما این را یک مساله حقوقی می‌دانیم و بنا بر گفته وزیر انرژی طالبان، مسوولان فنی دو کشور نیز در این خصوص با یکدیگر در ارتباط هستند با این حال پدیده خشکسالی مردم افغانستان را نیز هدف قرار داده و باعث شده تا منابع آب در داخل این کشور کاهش پیدا کند.

نماینده طالبان گفت: گزارش‌های مبنی بر اینکه آب دریای هلمند ذخیره شده و به پاکستان سرازیر می‌شود بدور از حقیقت است. افغانستان برای ذخیره آب هنوز به سرمایه گذاری‌های کلان و ظرفیت‌سازی نیاز دارد چی برسد به اینکه با ذخیره آب دریای هیرمند مسیر آنرا به سوی پاکستان تغیر دهد.

شایان ذکر است که پس از درگیری روز شنبه میان مرزبانان ایران و افغانستان، بلال کریمی معاون سخنگوی طالبان گفت: طالبان خواهان تنش با همسایه‌ها و هیچ کشوری دیگر نیست.

کریمی به طلوع‌ نیوز گفت: سیاست طالبان افغانستان در مجموع اجتناب از تنش است؛ به خصوص با کشورهای همسایه. این برخورد کوچک که در سطح محلی در امتداد مرز بین ایران و افغانستان به وقوع پیوسته، مسوولان هر دو طرف نیز با هم در تماس هستند و هر اتفاقی که می‌افتد به دنبال یک راه‌حل برای آن خواهند بود.

«احمد وحیدی» وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران نیز درباره تنش مرزی اخیر گفت: این درگیری‌ها مختصر بود که پاسخ لازم به مرزداران افغانستانی داده شد و اکنون مشکلی در نقطه مرزی برای تردد وجود ندارد.

 

 

منبع: ایرنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها