|

عذرخواهی سفیر آمریکا برای اتهام به آفریقای جنوبی

سفیر آمریکا در آفریقای جنوبی بابت اظهاراتش مبنی بر اینکه واشنگتن اطمینان دارد که آفریقای جنوبی به روسیه سلاح می‌دهد، عذرخواهی کرد.

 عذرخواهی سفیر آمریکا برای اتهام به آفریقای جنوبی

به گزارش شبکه شرق، معاونت روابط و همکاری بین‌الملل آفریقای جنوبی(وزارت خارجه) اعلام کرد که روبِن بریگتی، سفیر آمریکا در این کشور بابت اظهاراتش و متهم کردن آفریقای جنوبی به تامین سلاح برای روسیه، عذرخواهی کرده است.

بریگتی روز پنجشنبه گفته بود که آمریکا به این باور رسیده که آفریقای جنوبی به‌رغم اعلام بی‌طرفی، برای روسیه سلاح تامین می‌کند.

دیپلمات آمریکایی گفته بود که یک کشتی باری روسیه به نام «لِیدی آر» که از ششم تا هشتم دسامبر(۱۵ تا ۱۷ آذر ۱۴۰۱) در پایگاه نیروی دریایی سیمون در کیپ‌تاون لنگر انداخته بود، بار سلاح و مهمات داشته و با این محموله به روسیه بازگشته است.

دفتر ریاست جمهور آفریقای جنوبی همان روز اعلام کرد که از این اظهارات نگران شده و از یک قاضی بازنشسته خواسته تا تحقیقات مستقلی را درباره این ادعا هدایت کند.

وزارت خارجه آفریقای جنوبی نیز بریگتی را احضار و شکوه و نارضایتی عمیق دولت این کشور را از اظهارات و رفتار وی ابراز کرد.

با این حال، این نهاد در بیانیه‌ای اعلام کرد: پس از جلسه امروز، روبن بریگتی اذعان کرد که از خط قرمز عبور کرده و صادقانه از دولت و مردم آفریقای جنوبی عذرخواهی کرده است.

این نهاد دیپلماتیک همچنین ار سفارت آمریکا در پریتوریا خواست تا برای انتقال و ابراز نگرانی یا درخواست توضیحات و شفاف‌سازی درباره هر سوءتفاهم، از طریق مجاری دیپلماتیک اقدام و همچنین تاکید کرد که آفریقای جنوبی به‌دلیل داشتن یکی از سختگیرانه‌ترین روندهای فروش سلاح به کشورها، در جهان شهرت دارد.

 

منبع: مهر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها