|

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:

وضع کنونی نسبت به حوادث سال گذشته بدتر است، اما سیر صعودی بی‌حجابی متوقف شده

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه وضعیت حجاب در حال حاضر در خیابان‌ها نسبت به زمان حوادث سال گذشته و قبل از آن بدتر شده در عین حال گفت: البته سیر صعودی بی‌حجابی اکنون متوقف شده است.

 وضع کنونی نسبت به حوادث سال گذشته بدتر است، اما سیر صعودی بی‌حجابی متوقف شده

به گزارش شبکه شرق، حجت الاسلام عبدالحسن خسرو پناه شنبه شب در برنامه تلویزیونی جهان آرا در پاسخ به این سوال که در بین این همه هجمه های موجود در عرصه فرهنگ دقیقا شورای عالی انقلاب فرهنگی چه کارکردی داشته و آیا اگر شورا نباشد و جلسه ای تشکیل ندهد چه خللی اتفاق خواهد افتاد که اکنون شاهد آن نباشیم، اظهار کرد: البته مهمترین سوال در رابطه با هر مجموعه وظیفه و کارکرد آن مجموعه است.

وی با بیان این که قلمرو شورای عالی انقلاب فرهنگی قلمرو علم، فرهنگ و فناوری است، افزود: این بدان معناست حوزه علم، فناوری و فرهنگ برای سیاستگذاری، تعیین راهبردها، نظارت و هدایتگری دستگاه ها است.

خسروپناه خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب نیز در دوره های اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بسیار تاکید داشته اند که این شورا یک قرارگاه فرهنگی است که باید هدایتگری دستگاه های دولتی و حاکمیتی و تشکل‌های مردمی را عهده دار شود.

وی با بیان این که در دوره های گذشته بیشترین فعالیت شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه‌ علم و فناوری بود، افزود: حدود ۷۰ درصد مصوبات شورا مربوط به حوزه علم و فناوری و ۲۰ درصد مربوط به حوزه فرهنگ و ۱۰ درصد نیز مشترک بین این دو حوزه بوده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: به عنوان مثال در حوزه علم و فرهنگ نقشه جامع علمی کشور، اسنادی همچون تحول در حوزه آموزش پرورش، سند هوافضا و سند زیست فناوری نوشته شد و این ها آثار خود را داشته است، به طوریکه جایگاه علمی کشور در طول ۱۵ سال اخیر از یک رتبه نامناسب در تولید علم به رتبه ۱۵ رسیده است.

وی تصریح کرد:‌ البته نقشه جامع علمی کشور دارای یک سری نقص هایی بوده است از جمله این که چقدر دانشگاه ها توانسته اند با بخش صنعت ارتباط برقرار کنند که این مهم باید در روزآمدی و بازنویسی نقشه جامع علمی کشور مورد توجه قرار گیرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: یک سری رشته های دانشگاهی در برخی مناطق کشور وجود دارد که هیچ نیازی به آن ها نیست اما همچنان این رشته ها دایر است و از سویی نیز یک سری رشته های دانشگاهی مورد نیاز وجود دارد که مغفول واقع شده اند.

وی با بیان این که یکی از وظایف اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی سیاستگذاری است، تاکید کرد: کار شورا اجرا نیست که بخواهد وظایف دستگاه هایی همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا وسیما یا سازمان تبلیغات را عهده دار شود.

 

تعریف سیاست گذاری عملیاتی 
دبیرشورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به  اینکه این نهاد قانون‌گزاری می کند یا سیاست گزاری اظهارکرد: وظیفه اصلی شورا سیاست گزاری است بعنوان مثال سند مهندسی فرهنگی یا نقشه جامع علمی کشور را نوشته که طبیعتا مجلس شورای اسلامی برای وصل قوانین غیر از قانون اساسی و سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب به سیاست گذاری شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز باید توجه کند.

حجت الاسلام خسروپناه افزود: شورای انقلاب فرهنگی در ساحت علم و فرهنگ، سیاست های کاربردی مصوب می کند و پس از ابلاغ رییس جمهور بعنوان رییس این شورا، وظیفه راهبری دستگاه ها را نیز برعهده دارد که این سیاست ها روی زمین نماند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکیدبر اینکه، این شورا در راهبرد نویسی حوزه علم و فرهنگ موفق بوده است، با ذکر مثالی تدوین و نگارش سند مهندسی فرهنگی را یک سند جامع در این حوزه دانست.

حجت الاسلام خسروپناه در عین حال افزود: هر چند تدوین این سند در سال ۱۳۹۳ تکمیل شد اما از سوی رئیس جمهور وقت تا سال ۱۳۹۸ ابلاغ نشد .

وی در خصوص دلیل ابلاغ نشدن سند مهندسی فرهنگی  توسط رییس جمهور وقت نیز گفت: ایشان ظاهرا خیلی باورمند به شورا نبود که این عدم ابلاغ اسناد نیز در واقع ترک فعل است.حتی بعضی از مصوبات دولت قبل توسط دولت فعلی ابلاغ شد.

خسروپناه ضمن تایید صحبت مجری برنامه جهان آرا اظهار کرد:  تقریبا نهاد شورای عالی انقلاب فرهنگی در دولت قبل کارایی که باید داشته باشد را نداشت.

وی در عین حال گفت: هرچند در دوره قبلی شورای انقلاب فرهنگی اسناد خوبی همچون سند مهندسی فرهنگی نوشته و تهیه شد و جلساتی را هم دنبال و پیگیری کردند و حتی سند مهندسی فرهنگی را هم در سال ۱۳۹۸ ابلاغ کردند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد:لذا سندهای خوبی نوشته شده بطوریکه در بخش رصد تا حدودی، در بخش راهبردها و سیاست ها نیز تاحدودی زیادی موفق بوده اند اما به نظر بنده در بخش بسیار مهم راهبری در حوزه علم راهبری های موفقی داشته است.

 

حضور ۱۵۰۰ دانشجو در شب قدر 

ححت الاسلام خسروپناه گفت : بسیاری حجاب را رعایت می کنند و این نشان می دهد دستگاه ها در این دولت برای حفظ عفیفه و حجاب در جامعه جدی هستند.

وی ‌در پاسخ به این سوال که پس چرا به لحاظ میدانی عموماً معتقدند وضعیت بی حجابی بدتر شده، افزود: البته یکی از علل چنین تصوراتی این است که حتی نیروهای ارزشی و انقلابی جامعه ، وقتی یک اتفاقی  می افتد کلیپ آن را دست به دست پخش می کنند.

وی با ذکر مثالی بیان اینکه، چندی پیش شاهد پخش کلیپی از رقص سه چهار دانشجوی یکی از دانشگاه های غیرانتفاعی بودیم که ظاهرا مربوط به جشن نیمه‌ شعبان بود، اما در شب قدر ماه مبارک رمضان فیلم حضور ۱۵۰۰ دانشجوی همان دانشگاه در آئین معنوی شب قدر پخش و دیده نشد.

 

توقف سیر صعودی بی حجابی

دبیرشورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه تاکید کرد: آمار بیانگر آن است که از وقتی فعالیت های اتتظامی و فرهنگی در دستگاه های مختلف انجام شده رشد بی‌حجابی را نداشته ایم.

وی افزود: البته  اینکه کاهش ‌مطلوبی هم را داشته باشیم شاهد نبوده ایم، چراکه قبل از عید امسال پیش بینی کرده بودند اگر همین  وضعیت ادامه داشته باشد در تابستان با آمار بالایی از بی‌حجابی مواجه خواهیم شد.

حجت الاسلام خسروپناه در ادامه و در پاسخ به این سوال که وضعیت حجاب در خیابان ها به نسبت چند ماه قبل بهتر یا بدتر است، تاکید ‌کرد: وضع کنونی نسبت به اغتشاشات سال گذشته و پیش از آن بدتر است اما معتقدم سیر صعودی بی حجابی  متوقف شده است.

وی تاکید کرد: بنده بعنوان‌ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی معتقدم خوشبختانه هم اکنون اراده لازم در دستگاه های فرهنگی کشور برای انجام اقدامات ایجابی فرهنگی برای حجاب شکل گرفته است اما انجام این مهم در عین حال نیازمند بودجه های کافی است.

 

منبع: ایرنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها