|

خاطرات سال ۱۳۷۹ هاشمی‌رفسنجانی| چهاردهم اردیبهشت

دو عضو وزارت اطلاعات گزارش دادند که با فشار، از متهمان قتل‌های زنجیره‌ای اعترافات ناحق گرفته‌شده/ افشاگری صداوسیما در مورد کنفرانس برلین، آمریکا را گیج‌ کرده‌است

خاطرات سال ۱۳۷۹ هاشمی رفسنجانی روایت دست اول از سالی پرالتهاب و پرحادثه است. هاشمی‌رفسنجانی در روز چهاردهم اردیبهشت به دادگاه چند یهودی اشاره کرده که به اتهام جاسوسی محاکمه می‌شدند. او از واکنش کشورهای غربی به این موضوع نوشته و در بخش دیگری به گزارش وزارت اطلاعات در مورد قتل‌های زنجیره‌ای اشاره کرده‌است. متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید.

دو عضو وزارت اطلاعات گزارش دادند که با فشار، از متهمان قتل‌های زنجیره‌ای  اعترافات ناحق گرفته‌شده/  افشاگری صداوسیما در مورد کنفرانس برلین، آمریکا را گیج‌ کرده‌است

جلسه دوم دادگاه سیزده یهودی متهم به جاسوسی انجام شد. پنجاه خبرنگار خارجی هم برای پوشش‌ آمده بودند. شخصی به‌نام «[حمید] تفلین»، صریحاً در مصاحبه‌ای، اعتراف به جاسوسی برای اسرائیل و گرفتن آموزش و پول کرد و رسانه‌ها و باندهای صهیونیستی و غربی را سردرگم کرد؛ به انفعال افتاده‌اند. دو نفر دیگر از یهودیان متهم به جاسوسی به‌نام [شاهرخ] پاک‌نهاد و [رامین] نعمتی‌زاده هم اعتراف به جاسوسی برای اسرائیل کرده‌اند. این اعترافات صریح، آمریکا و اسرائیل و غربی‌ها را به مخمصه انداخته و می‌خواهند به نحوی توجیه کنند.

اقدامات قوه قضائیه علیه افراد و مطبوعات، آمریکا را به انفعال انداخته و به خصوص افشاگری صداوسیما در مورد کنفرانس برلین، آنها را گیج‌ کرده و نظریه تازه‌ای از سوی نظریه‌پردازان آمریکایی اظهار شده که آمریکا نباید به طور علنی از آقای [سیدمحمد] خاتمی [رئیس‌جمهور] حمایت کند؛ چون همین باعث نقطه ضعفی برای ایشان می‌شود.

آقای مهندس [منصور] رضوی، رئیس سابق امور [اداری و] استخدامی و عضو شورای شهر تهران آمد. تحلیلی از وضع جاری‌ کشور ارائه داد و اظهار نگرانی‌ کرد و پیشنهاد راه‌حل با تشکیل هسته‌های هدایت جامعه و تأسیس روزنامه‌ها و فعال شدن افراد مؤثر داشت و گفت، در جلسه شورای شهر، شایعات رونق دارد.

آقایان [محمد] شفیعی و [امیر] تهرانی از وزارت اطلاعات آمدند. از خطبه‌های جمعه من قدردانی کردند و ضرورت ادامه اقدامات قوه قضائیه و گزارشی از فشارهای وارده بر متهمان قتل‌های زنجیره‌ای دادند که اعترافات ناحقی گرفته‌اند و تأثیر منفی در وزارت [اطلاعات] و احتمال شکایت و پیگیری و نیز از احتمال سیاسی‌کاری گروه جدید پیگیری قتل‌ها گفتند و استمداد برای جلوگیری از آن نمودند. اخوی محمد [رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی] آمد و گفت، آقای براتی از همکارانش، می‌خواهد امتیاز روزنامه بگیرد. چاپ جدید [کتاب عملکرد دولت] سازندگی را آورد و گفت، در شورای مرکزی کارگزاران، مقرر شده بدون تصویب شورا، بیانیه‌ها داده نشود.

عصر آقایان محمدی از دفتر آقای هاشمی‌شاهرودی و آشیخ فضل‌الله یزدی آمدند. آشیخ فضل‌الله، از هم‌دوره‌ای‌های تحصیل در قم است که به خاطر اتهام همکاری با ساواک، اوایل انقلاب مشکل پیدا کرد. آقای محمدی گفت، آقای شاهرودی از حمایتی که در نمازجمعه از قوه قضائیه کرده‌اید، خوشحال شده و ممنون.

یک مرکز حمایت از مطبوعات در اروپا، ده نفر از رؤسای کشورهای جهان را به عنوان سرکوب‌گر مطبوعات معرفی کرده افرادی مثل جیانگ زمین [رئیس‌جمهور چین] و ماهاتیر محمد [نخست‌وزیر مالزی] هم هستند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها