|

اعضای کابینه سیزدهم در حاشیه جلسه هیات دولت چه گفتند؟

اعضای کابینه سیزدهم در حاشیه جلسه امروز در جمع خبرنگاران حضور یافته و به سوالات‌شان پاسخ دادند.

اعضای کابینه سیزدهم در حاشیه جلسه هیات دولت چه گفتند؟

گزارش شبکه شرق، امروز-چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت-  جلسه هیات دولت برگزار شد. در حاشیه جلسه هیات دولت وزرا و معاونان با خبرنگاران گفت‌و‌گو کردند. بخش‌هایی از گفت‌و‌گوی مسئولان دولت در حیاط پاستور را در ادامه می‌خوانید:

 

 

 تاکنون اقدام مناسبی برای اجرای سند تحول بنیادین آموزش انجام نشده است

محمد مخبر ، معاون اول رئیس‌جمهوری  درباره تصمیم وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در زمینه برخی بناها و اماکن تاریخی گفت: به بخش بزرگی از این ساختمان‌های تاریخی توجه مناسب نمی‌شود که با تصمیمات این وزارتخانه و مطابق موازین قانونی، اقدامات لازم برای بازسازی، نگهداری و حفظ مالکیت این اماکن تاریخی که بخشی از هویت ایرانی - اسلامی مردم ما هستند، انجام می‌شود.

او همچنین در بخش دیگری از اظهاراتش توضیح داد: در اجرای سند ملی تحول بنیادین آموزش و پرورش تاکنون اقدام مناسب و درخور انجام نشده که ضرورت دارد با توجه به اهمیت این مهم اقدامات و امکانات اجرایی شدن این سند تعلیم و تربیت طی یک برنامه یک‌ساله و نقشه‌راه زمان‌بندی‌شده اجرایی شود.

 

 

بخش‌هایی از خواست ما در رای لاهه تامین نشد

محمد دهقان، معاون حقوقی رئیس‌جمهوری در مورد رای دادگاه لاهه گفت: دعوایی از سال ۹۵ علیه آمریکا در دادگاه لاهه مطرح شد و جنگ تمام عیار حقوقی با آمریکا وجود داشت و در فروردین امسال رای بسیار مهمی صادر شد و آمریکا به نقض عهد محکوم شد.البته بخش‌هایی از خواست ما تامین نشد. دادگاه لاهه رای داده ایران و آمریکا در مذاکره‌ای ظرف مدت دو سال مبلغ غرامت را مشخص کنند.

معاون حقوقی رئیس‌جمهوری با بیان اینکه مذاکرات هنوز شروع نشده است، یادآور شد: اگر نتوانیم با آمریکا توافق کنیم آن را به دادگاه لاهه ارجاع می‌دهیم تا خودشان مبلغ را تعیین کنند.

 

 

وام ازدواج ۴ درصد کاهش داشته‌است

حمید سجادی، وزیر ورزش در مورد وام ازدواج توضیح داد: نسبت مبلغ پرداخت وام ازدواج نسبت به سال گذشته ۵۵ درصد در مبلغ رشد داشتیم اما نسبت به نفرات دریافت کننده وام ازدواج ۴ درصد کاهش داشتیم که باید دلایل ان بررسی شود.

 

 

هرکس مشکل اقتصادی یا مسئله‌ای دارد لطفاً از جیبش برای حل مشکل هزینه کند

علی بهادری جهرمی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران توضیح داد: بنا به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه داشتیم این بود که فهرست کالاهای اساسی، دارو و شیرخشک اطفال که نرخ حقوق گمرکی آن‌ها از ۴ درصد به ۱ درصد در سال ۱۴۰۲ کاهش می‌یابد با موافقت هیئت وزیران همراه شد.

وی ادامه داد: درباره تجهیزات دارویی و سایر تجهیزات صنعتی هم مطابق مقرره دیگری بنا شد پیشنهاد نهایی بعد از تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت در دستور هیئت دولت قرار گیرد.

بهادری جهرمی همچنین خبر داد: موافقت هیئت وزیران با پیشنهاد شورای عالی تأمین اجتماعی و وزارت کار برای افزایش حقوق بازنشستگان را داشتیم که در چارچوب افزایش حقوقی که برای کارگران پیش‌بینی شده بود و مشابه آن، به هیئت وزیران ارائه شد و به صورت فوری در دستور کار قرار گرفت و با آن موافقت شد.

سخنگوی دولت در واکنش به اظهارات یکی از مدیران وزارت رفاه درباره فروش جزایر قشم و کیش، تصریح کرد: شهدا جان خود را فدای یک وجب خاک این کشور کردند و ما در خانه‌ها، خانواده‌ها، مدارس و هیئت‌ها یاد گرفتیم که بگوییم جانم فدای یک وجب خاک وطنم.  همه ما افتخار می‌کنیم که جانمان را فدای یک وجب خاک کشورمان در کیش و قشم و هرجای دیگر کنیم. هرکس مشکل اقتصادی یا مسئله‌ای دارد لطفاً از جیبش برای حل مشکل هزینه کند.

 

پیش‌بینی ۵ تا ۷ میلیون بازدید از نمایشگاه کتاب

محمدمهدی اسماعیلی،‌ وزیر ارشاد نیز گفت: هفته آینده سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را خواهیم‌داشت که پیش‌بینی می‌کنیم، بین پنج تا هفت میلیون بازدید از این نمایشگاه داشته باشیم و این نمایشگاه بزرگترین جشنواره فرهنگی در ایران و منطقه است.

وی ادامه داد: امسال نظام یارانه‌ای خوبی برای دانشجویان و اساتید و طلاب داریم. پانصد کتاب فروشی از طریق سامانه مجازی در نمایشگاه مشارکت دارند که این اتفاق جدیدی است. در فروش کتاب این گونه بود که هر سال زنجیره کتاب فروش‌ها دچار ضرر می‌شدند و تلاش شده امسال این اتفاق مانع شود. در این نمایشگاه هم‌چنین بخش کودک و نوجوان به طور ویژه دیده شده است.

 

 

کاهش زمان آموزش و افزایش زمان بخش مهارت

 رضامراد صحرایی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش در مورد اصلاح برنامه درسی توضیح داد: موضوع اصلاح برنامه درسی، کاهش زمان در بخش آموزش و دانش محض و افزایش زمان در بخش مهارتی و عملی مورد توجه قرار دارد. دستوری به دبیر قرارگاه تحول و اجرایی‌شدن سند تحول بنیادین داده شده که فوراً کارگروه طراحی نقشه و تبیین شاخص‌ها را انجام دهند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: دستوری هم داده شده که سازوکار بازنگری سند تحول بنیادین را پیگیری کنند.

 

 

توضیح وزیر کشور در مورد قانون «انتخابات» و «تجمعات»

احمد وحیدی، وزیر کشور در حاشیه هیات دولت گفت: اکنون یک طرح در خصوص انتخابات در مجلس مطرح است و یک لایحه از سوی دولت تهیه شده است. لایحه دولت نهایی شده و به مجلس ارائه شده است. در مجلس نیز طرحی در حال بررسی است که ما منتظر هستیم نتیجه این طرح مشخص شود که آیا به قانون تبدیل خواهد شد یا نه. بر اساس این طرح تفاوت‌هایی در روند برگزاری انتخابات ایجاد خواهد شد.  بر اساس قانون قبلی شش ماه قبل از شروع انتخابات باید استعفاهایی داده شود اما در طرح جدید این زمان سه ماه است. ما منتظر هستیم که اگر این طرح  به سرعت به نتیجه رسیده و به قانون تبدیل شود ما نیز بر اساس این قانون عمل خواهیم کرد. اما اگر دیر شد ما بر اساس قانون قبلی باید عمل کنیم. از این حیث منتظر تعیین تکلیف قانون هستیم.

وزیر کشور در ادامه تصریح کرد: مقدمات دیگر برگزاری انتخابات نیز اکنون در حال دنبال شدن است. دوستان ما چه در استان‌ها  و فرمانداری‌ها و چه در سطح ستاد جلسات خود را در این موضوع برگزار می‌کنند. کارها در حال دنبال شدن است. در بحث برگزاری انتخابات الکترونیکی نیز باید یکسری هماهنگی ها با شورای نگهبان صورت گیرد. تلاش بر این است که حداقل در بخش هایی انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار شود.

وی در ادامه با اشاره به ارائه لایحه راهپیمایی و اعتراضات به مجلس، بیان کرد: ما سه کار را دنبال کردیم. در وهله اول دستور العملی که وزارت کشور تهیه کرده و ابلاغ شده است. دوم طرحی که در مجلس پیرامون این موضوع در حال بحث است و سوم لایحه ای که دولت تهیه کرده و به مجلس فرستاده است. اکنون از سه مسیر این موضوع در حال تعقیب شدن است. ما معطل نماندیم. وزارت کشور فعلا دستورالعمل را تهیه و ابلاغ کرده است. هر موقع که چه طرح مجلس و چه لایحه دولت به نتیجه برسد، مبنای کار قرار خواهد گرفت.

وزیر کشور در پاسخ به پرسشی پیرامون عفاف و حجاب، بیان کرد:  همه مسئولانی که در حوزه حجاب دستاندرکار هستند موضوع را دنبال می کنند. مردم ما مطالبات زیادی در این حوزه دارند. مسئله حجاب امروز در جامعه مطرح است. قبلا هم اشاره شده  و الان هم باید تاکید کنم که عمده و قاطبه بانوان ما خودشان را در زمینه حجاب متعهد دانسته و هم به عنوان یک ارزش اسلامی و هم به عنوان یک ارزش عرفی و یک قانون حجاب را رعایت می کنند. دسته اندکی هستند که حجاب را رعایت نمی‌کنند. تعداد این افراد نیز بسیار کم است. این افراد هم باتوجه به اینکه توصیه هایی که شده و کارهایی که در حال انجام است امیدوار هستیم که آن ها هم حجاب را رعایت کنند. دستگاه‌هایی که  طبق قانون در این حوزه وظیفه دارند اعم از قوه قضاییه و فراجا باید کار خود را انجام دهند. البته این مسئولیت مربوط به دستگاه های دیگر نیز می شود. همه بخش ها باید وظایف خود را انجام دهند. حجاب به عنوان یک ارزش عرفی، قانونی و الهی باید مدنظر قرار گیرد. هستند کسانی که تلاش می کنند که این ارزش مهم را نادیده بگیرند. ما این را کاملا رد می کنیم و توصیه می کنیم که تلاش برای ترویج بی قانونی و عدم رعایت قانون به هر زبان و هر گفته ای مردود است. این حرف ها از دیدگاه مسئولان مربوطه دور نخواهد ماند. معنایی ندارد که عده ای تلاش کنند که یک امر قانونی و ارزشی را که برای صیانت از خانواده، تحکیم خانواده و صیانت از هویت بانوان ما حائز اهمیت است را کنار بزنند. افراد باید در رفتار و گفته های خود دقت کنند در غری اینصورت به عنوان مروج بی قانونی باید با آنها برخورد شود.

 

 

تلاش برای تامین برق بخش صنعت

علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو در حاشیه هیات دولت گفت: بر اساس برنامه‌ریزی که برای تابستان ۱۴۰۲ شده تولید حداکثر برق در بخش خانگی و صنعتی را داریم تا بتوانیم با کمترین مشکل از آن عبور کنیم، ان‌شاءالله با همکاری مردم قادر خواهیم بود رضایت نسبی را جلب کنیم.

وی ادامه داد: در بخش‌های تولیدی و صنعتی سعی می کنیم مثل پارسال برای صنایع کوچک برق را تامین کنیم. تعطیلاتشان یک روز بعدازظهر در نظر گرفته می‌شود و شش روز هفته را تولید می‌کنند و سایر صنایع با مدیریت مصرف و انتقال مصارف به ساعت‌های غیر ساعت های پیک مصرف نیز می‌توانند تولید خود را داشته باشند.

 

 

گردشگران خارجی  با حجاب مشکلی ندارند

عزت‌الله ضرغامی،‌ وزیر گردشگری گفت: در مورد مسئله حجاب اتفاقا گردشگران خارجی به دلیل آن که موضوع حجاب در قانون ما وجود دارد به شدت رعایت می‌کنند و این بسیار جالب است و هیچ مشکلی از ناحیه گردشگران خارجی نداریم.

ضرغامی با اشاره به این‌که گردشگران خارجی قانون ما را پذیرفته‌اند و ایران را می‌شناسند، عنوان کرد: گردشگران خارجی حتی بعضی جاها با حجاب سرشان به عنوان یک پدیده گردشگری، فرهنگی و اجتماعی برخورد می‌کنند. اگر جلوی مسجدی به آن‌ها چادر دهیم که سر کنند، به این کار علاقمند هستند، آن چادر را می‌گیرند سر می‌کنند و یک عکس دسته جمعی می‌گیرند، پس گردشگر با حجاب هیچ مشکلی ندارد و ما از این جهت به هیچ وجه چالش نداریم .

 

 

الزامی به معرفی همزمان وزرا وجود ندارد

سید محمد حسینی، معاون پارلمانی در پاسخ به این سوال که آیا همه وزرا همزمان معرفی خواهند شد؟ عنوان کرد: الزامی ندارد که همه وزرا با هم معرفی شوند اما بهتر است هرچه زودتر معرفی این چهار وزیر صورت بگیرد تا کابینه تکمیل شود.

حسینی همچنین درخصوص گمانه‌زنی‌های صورت گرفته مبنی بر جابجایی افراد در دولت و احتمال انتخاب معاون اجرایی رییس‌جمهور به عنوان یکی از وزرای جدید، بیان کرد: خیر؛ این‌ها شایعات و گمانه‌زنی‌های افراد است و هیچ‌چیز هنوز قطعیت ندارد؛ امید است بعد از بازگشت رییس‌جمهور از سفر سوریه، معرفی وزرا انجام شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها