|

افزایش درگیری‌ها اطراف کاخ ریاست جمهوری و شکست آتش بس در سودان

درگیری ها در اطراف کاخ ریاست جمهوری و فرماندهی ارتش در خارطوم افزایش یافته است و به نظر نمی‌رسد که آتش بس اعلام شده بین دو طرف درگیری در سودان در مسیر اجرایی شدن حرکت کند.

افزایش درگیری‌ها اطراف کاخ ریاست جمهوری و شکست آتش بس در سودان

به گزارش شبکه شرق، صبح امروز (شنبه) در هشتمین روز درگیری ها در سودان صدای انفجارهایی در «حله حمد» و «خوجلی» روبروی کاخ ریاست جمهوری و فرماندهی ارتش در خارطوم شنیده شد و همزمان جنگنده ها بر فراز آسمان پایتخت این کشور به پرواز درآمدند.

پیشتر ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع در بیانیه های جداگانه ای اعلام کرده بودند که با آتش بس سه روزه موافقت کرده اند تا مردم سودان بتوانند عید فطر را جشن بگیرند.

با وجود توافق آتش بس در تعطیلات عید فطر، صدای گلوله ها در خارطوم در جریان درگیری های متناوب شنیده می شود و دو طرف یکدیگر را به نقض آتش متهم می کنند.

در این پیوند، شبکه الجزیره گزارش داد که انفجارهای پی در پی در «حله حمد» و «خوجلی» در شمال کاخ ریاست جمهوری در حال شنیده شدن است و جنگده ها در آسمان خارطوم به پرواز درآمده اند.

بر اساس این گزارش، دود غلیظ ناشی اصابت گلوها و انفجارها در منطقه «حله حمد» ‌ مقابل کاخ ریاست جمهوری سودان مشاهده می شود و نبردها بین ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری و فرماندهی کل ارتش افزایش یافته است.

منابع محلی سودان به شبکه الجزیره گفتند که ۶ نفر در «أمبدة المنصورة» در «ام درمان» بر اثر اصابت گلوله کشته شدند.

همچنین اتحادیه پزشکان سودان امروز از جامعه بین‌المللی درخواست کرد تا بر طرف‌های درگیر فشار بیاورند تا درگیری را متوقف و راه‌های امنی برای پناه دادن غیرنظامیان فراهم کنند و کشور را از لغزش به ورطه فروپاشی گسترده در امان نگه دارند.

این اتحادیه در بیانیه‌ خود با اشاره به اینکه برخی طرف های خارجی برای خارج کردن اتباع خود از سودان تلاش می کنند و این نشاندهنده خطر فزاینده برای شهروندان بی‌دفاع است، افزود:‌ ما از جامعه بین‌المللی و منطقه‌ای درخواست کمک فوری برای توقف این درگیری خونین را داریم و از کشورها می‌خواهیم از هرگونه اقدامی که به درگیری دامن می‌زند و اتش جنگ را شعله‌ور و در سراسر کشور گسترش می‌دهد، خودداری کنند.

اتحادیه پزشکان سودان همچنین خواستار باز کردن معابر امن برای انتقال کمک‌ها، مجروحان و اجساد و همچنین تعهد به عدم حمله به مراکز درمانی و آمبولانس‌ها و نظارت بر آتش‌بس شد.

این اتحادیه همچنین اعلام کرد که ۶ آمبولانس هدف قرار گرفته و از عبور تعدادی از کادر درمان بین مناطق جنگی برای انتقال مجروحان جلوگیری شده است.

پیشتر اتحادیه پزشکان سودان اعلام کرده بود که هفتاد درصد از ۷۴ بیمارستان در خارطوم و مناطق آسیب دیده از جنگ به دلیل بمباران یا به دلیل کمبود تجهیزات پزشکی و کارکنان و یا اینکه جنگجویان کنترل آنها را به دست گرفته اند، کار خود را متوقف کرده اند.

«محمد حمدان دقلو» معروف به «حمیدتی» ‌ فرمانده نیروهای پشتیبانی سریع بامداد امروز گفت که «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل متحد با وی تماس تلفنی برقرار کرده است.

وی با انتشار پستی در شبکه‌های اجتماعی افزود: ما بر لزوم پایبندی به آتش‌بس کامل و حمایت از کارکنان که در زمینه بشردوستانه و پزشکی فعالیت دارند به‌ ویژه کارکنان سازمان ملل و سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تاکید کردیم.

درگیری‌های مسلحانه در سودان بار دیگر از صبح روز شنبه گذشته میان نیروهای ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع بر سر قدرت آغاز شده است و باوجود اعلام آتش‌بس از روز چهارشنبه درگیری‌ها در مناطق مختلف این کشور همچنان ادامه دارد.

حملات متقابل ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع به یکدیگر به اموال عمومی خسارت وارد و تامین آب و برق را در برخی مناطق از خارطوم با مشکل مواجه کرده است.

سازمان جهانی بهداشت نیز آخرین آمار کشته‌های درگیری‌های مسلحانه و خشونت آمیز سودان را ۴۱۳ نفر اعلام کرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها